Ubisoft to s NFT myslí vážně. Představuje Quartz pro Ghost Recon Breakpoint
zdroj: Ubisoft

Ubisoft to s NFT myslí vážně. Představuje Quartz pro Ghost Recon Breakpoint

8. 12. 2021 14:00 | Byznys | autor: Šárka Tmějová |

NFT se v souvislosti s hrami skloňuje stále častěji a mimo nadšenců do decentralizace se ho začínají chytat i herní giganti. Od opatrných slov, že v NFT spočívá herní budoucnost, jak se nechal slyšet šéf Electronic Arts Andrew Wilson, teď Ubisoft přichází s konkrétními činy: S platformou Quartz, kde hráči mohou získávat nezastupitelné tokeny zvané Digits.

Svou premiéru si odbydou v rámci Ghost Recon Breakpoint, v první vlně coby limitované edice zbraní, vybavení a vozidel. Předměty vizuálně nejsou příliš unikátní, ale každá položka bude označená vlastním sériovým číslem a vlastníkovi Ubisoft vystaví speciální certifikát, díky kterému bude moct se svým Digitem obchodovat i mimo herní tržiště. A teoreticky se jím pyšnit i v jiných hrách, což je nicméně problematické z celé řady důvodů, od kompatibility až po absenci finanční motivace ze strany provozovatelů ostatních herních platforem. Není tedy příliš pravděpodobné, že by tato NFT kdy překročila hranice her od Ubisoftu.

zdroj: Ubisoft

Quartz poběží od tohoto týdne v otevřené betě na PC ve vybraných regionech, mezi nimiž Česko v této chvíli chybí. Na seznamu podporovaných zemí momentálně najdete Německo, Francii, Španělsko, Itálii, Belgii, USA, Kanadu, Brazílii a Austrálii. První tři várky Digits bude Ubisoft v prosinci rozdávat zcela zdarma.

Ubisoft v představovacím videu pro Quartz také tvrdí, že se v případě Digits postaral o problémy spojené s blockchainem a jeho ekologickou zátěží, která dle kritiků systému vzniká kvůli vysoké spotřebě elektrické energie. Jeho NFT pracují s kryptoměnou Tezos, která má být energeticky efektivnější – na rozdíl od nejznámějšího Bitcoinu se nejedná o měnu na bázi proof of work těženou výpočty, ale o proof of stake, která těžení nahrazuje validacemi cizích transakcí.

Podle Didiera Genevoise, blockchainového experta z Ubisoftu, jedna transakce na bázi Tezosu spotřebuje stejné množství energie jako streamování třicetisekundového videa, přičemž předchozí varianty kryptoměn spálily zhruba stejně jako rok nepřetržitého vysílání.

Celý Quartz má být experimentálním vyvrcholením čtyřletého průzkumu kryptoměn a blockchainu v rámci Ubisoftu. „Naše dlouhodobé úsilí vedlo k pochopení, jak by mohl decentralizovaný přístup blockchainu udělat z hráčů vlastníky podílů v našich hrách, a to způsobem, který je také udržitelný, a vrátit do jejich rukou hodnotu, kterou generují tím, že ve hrách tráví čas, nakupují předměty nebo tvoří vlastní online obsah,“ říká Nicolas Pouard, viceprezident laboratoře pro strategické inovace v Ubisoftu.

„Ubisoft Quartz je prvním stavebním kamenem naší ambiciózní vize při vývoji opravdového metaverza. Nemůže ožít bez toho, abychom překonali omezení raných forem blockchainu pro hraní her, včetně škálovatelnosti a spotřeby energie,“ dodává Pouard.

Kritika blockchainu ve spojení s hrami se ale zdaleka nevztahuje jen na ekologickou stránku. Odpůrci často argumentují tím, že NFT hráčům vlastně neposkytují žádnou přidanou hodnotu a směna virtuálních hodnot za reálné peníze není žádnou novinkou, ať už mluvíme o sběratelských kartičkách na Steamu (který hry s NFT rovnou zakázal), či o prodeji účtů do MMO her.

Argument kontrolou nad vlastním majetkem, která má díky NFT přecházet na hráče, nikoliv na korporaci, se zatím míjí účinkem, protože když Ubisoft servery Breakpointu vypne, svou hezkou helmu s gravírovaným číslem si stejně nebudete moct obléct nikde jinde kvůli kompatibilitě herních enginů a tak dále.

Pro hráče může být implementace NFT dokonce nevýhodná, protože stejně jako se je firmy snaží přesvědčit, aby nakupovali za mikrotransakce, budou je teď o to víc motivovat k nákupům nezaměnitelných tokenů. A budou díky limitovaným edicím skinů s reálnou hodnotou hry zábavnější? Odpovězte si sami.

Myšlenka vydělávat si hraním her a následným prodejem virtuálních věciček je navenek sice lákavá, ale stejně jako těžaři a prodejci zlata ve World of Warcraft tohle MMORPG asi nehráli zrovna pro zábavu, má pro hráče i svoje stinné stránky.

Nejnovější články