Nová pravidla YouTube: Z násilných herních montáží možná zmizí reklamy
zdroj: Vlastní foto autora

Nová pravidla YouTube: Z násilných herních montáží možná zmizí reklamy

6. 6. 2017 13:01 | Byznys | autor: Václav Pecháček |

Hraní počítačových her je jedním z nejpopulárnějších druhů obsahu na YouTube. Podle tři roky staré zprávy webu Tubular Labs jde dokonce o nejčastěji nahrávaný typ obsahu, který tvoří 15 % všech na YT publikovaných videí. Pro firmy, které na YouTube vkládají svou reklamu, stejně jako pro samotný Google, tak jde o velice důležitý segment. Proto je podstatné, že se jej dost možná výrazně dotknou nová pravidla pro monetizaci, kvůli nimž by některá videa mohla skončit bez reklam, a jejich tvůrci tedy i bez příjmů.

Jádrem pudla je fakt, že zadavatelům reklamy se nelíbí, když jsou jejich produkty inzerovány u nenávistných, brutálních či jinak nepřijatelných videí, a to se pochopitelně týká i násilí ve hrách. Nová pravidla mají zabránit kontroverzi tím, že takový obsah zkrátka nebude monetizován. Samotné video vám nikdo nesmaže, jen k němu nebude přiložená reklama, a vy z něj tím pádem nedostanete peníze.

Běžného livestreamování, letsplayů a podobných formátů se ovšem nová pravidla nedotknou. Problém tkví trošku někde jinde. Cituji oficiální slovo: „Násilí při běžném hraní her je obecně akceptovatelné pro reklamu, ale montáže, jejichž ústředním bodem je svévolné násilí, nikoli.“ Konkrétně to znamená, že v problémech by se mohly octnout například sestřihy těch nejlepších zabití v zápase Call of Duty a další videa, v nichž kromě samotného masakrování na nic jiného nenarazíte.

Tohle uvažování mi přijde trochu podivné. Pokud YouTube akceptuje násilné hry samy o sobě, tituly, jejichž primárním cílem je zabít nepřátele, proč by měl být problém v sestříhání klíčových momentů? Zabití ve hře jako CS: GO je přece něco podobného, jako gól ve fotbale – to, čeho chcete dosáhnout a čím se chcete pochlubit, pokud se vám to nějak efektně podaří.

Je ovšem pravda, že nová pravidla jsou alespoň dost jasná v tom, co nařizují. Hráči-youtuběři si stěžovali i na předchozí sadu, která byla příliš vágní a nebylo jasné, jaké podmínky je potřeba splnit, aby mělo vaše video monetizaci zaručenou. Teď všichni vědí, na čem jsou, a můžou tomu svůj obsah přizpůsobit.

Nakonec je třeba si uvědomit, že jde o byznys, nikoli cenzuru. Většina firem inzerujících své služby či produkty na YouTube se nutně snaží být „family-friendly“, aby zasáhla co největší počet potenciálních zákazníků. A pokud své draze zaplacené reklamy nechtějí spojovat s určitým typem obsahu, mají na to plné právo.

Rovněž si nemyslím, že by to nutně znamenalo konec vražedných montáží. Ne každý žije z reklamy, a pokud jedním podobným videem přilákáte na svůj kanál plný monetizovaného obsahu dost nových odběratelů, bohatě se vám to vyplatí. Jednotlivé případy budou navíc nejspíš řešeny na individuální bázi, nikoli plošným banem, takže videa jako CS:GO - THE BEST PRO KNIFE KILLS OF ALL TIME! z YouTube naštěstí jen tak nezmizí.

Nejnovější články