První toto odkryl blog německé pobočky Electronic Arts. Postup je celkem prostý. Pokud daný influencer dostal od EA kopii hry, či byl pozvaný na nějakou akci, kde vznikl daný materiál, u videa bude muset být vodoznak Supported by EA a nebo odpovídající hashtag, pokud se jedná třeba o Stories formát na Instagramu.
Pokud ovšem Electronic Arts měli na základě nějaké smlouvy přímý vliv na obsah videa (kupříkladu zaplatili za jeho vznik, či si i podmínili určité vyznění), daný influencer musí do videa dát vodoznak Advertisement EA a nebo odpovídající hashtag. De facto tak jasně říkají, že jde o placenou reklamu. Navíc, tvůrci obsahu nesmí mít toto v jakékoliv podobě, ale musí používat oficiální vodoznaky Electronic Arts, které najdete na obrázku níže.
zdroj:
Vlastní foto autora
Momentálně tento úmysl oznámila jen německá pobočka, ale nejmenovaný zástupce americké divize EA se pro Kotaku vyjádřil, že jde o program, který se bude týkat celosvětového zastoupení Electronic Arts, pouze se může lišit regionálně. Což tedy neznamená, že tato podmínka se bude týkat třeba tvůrců z České republiky, která je po této stránce poněkud divokým územím, které fakticky nikdo nekontroluje.
Pokud se ptáte, co vedlo EA k tak radikálnímu kroku, stačí si vzpomenout na případ firmy Warner Bros, která dostala přes prsty od americké FTC (viz náš vysvětlující článek) za to, že jí najmutí youtubeři nedostatečně označili, že jde o placený materiál. Z hlediska firem toto není nijak překvapivé – nevadí jim, že je materiál na Youtube označený jako reklama, protože stále plná svou roli. Problém nastává ve chvíli, kdy influenceři nenaplňují požadavky dané legislativy a viníkem pak jsou i tyto firmy.
Přístup Electronic Arts je asi nejpřímější a nejradikálnější – a pro diváky nejčitelnější. Ví, že Supported by EA znamená jen fakt, že influencer dostal hru nebo možnost si ji zahrát, ale názor a obsah je čistě jeho práce. Advertisement EA ale jasně říká, že tohle je reklama, která rozhodně nemusí být lživá, ale EA už si mohli ohledně obsahu říct o cokoliv.
Je třeba dodat jednu věc – jakkoliv se zdá, že zde primárně o krytí Electronic Arts před případnými soudními tahanicemi, efekt je opravdu prospěšný i pro uživatele. Internetová gramotnost začíná být povážlivé nízká. Podle nového průzkumu Stanfordské univerzity, 82 procent studentů nedokáže rozlišovat mezi normálním novinovým článkem a placenou reklamou. 70 procent z nich nevidí konflikt zájmů v tom, když v reklamním článku o financích radí šéf banky. To samozřejmě nevyřeší vodoznak EA, ale může pomoci v orientaci.