Srovnání těchto dvou her se přímo nabízí, protože Garry Newman je samozřejmě ten Garry, který kdysi jen tak při pilování svých kodérských schopností vystřihnul Garry’s Mod. V jeho studiu Facepunch dnes pracuje zhruba 15 lidí a jak pro GI.biz prozradil, zhruba 22 milionů dolarů, které za ta léta utržil z prodeje Garry’s Modu, představují fajn finanční polštář pro poklidný vývoj Rust. Hra by však vznikla i bez této injekce – jen by to byl vedlejšák vznikající po večer mimo hlavní práci.
Rust se doposud prodalo přes 250 tisíc kopií, což při ceně 19 éček vydá na tržby v řádu několika milionů dolarů. Rust tak podle všeho čeká ještě dlouhá a růžová budoucnost a někdy v budoucnu snad i finální verze. Brát si však výraz „finální verze“ u řady současných early access projektů vůbec do huby je značně riskantní. Kolikrát ani tvůrci samotní nemají ponětí, jak dlouho jim bude trvat než hru dokončí a jaké prvky jim ještě zbývají dodělat. V případě Rust mají vývojáři samozřejmě docela dobrou představu, jak budou zajímavý základ rozšiřovat, ale jak Garry v rozhovoru naznačuje, podoba či implementace různých mechanik se bude do jisté míry řídit odezvou komunity aktivních hráčů, co už si hru koupili a mají opravdu zájem se na jejím vývoji podílet.
O Rust jsme docela trestuhodně psali naposledy před více než půl rokem a od té doby nic. Prošvihli jsme zcela i spuštění early access verze. Popel už se ale sype. Ne kvůli popularitě, nýbrž kvůli atraktivitě konceptu. Zatímco DayZ je vlastně čistý survival, Rust spojuje přežití v krajině s prvky Minecraftu, zejména s budováním objektů. Přidává k tomu komunitní aspekt v podobě tvorby aliancí vedoucích k budování větších objektů a kolonií, třeba ve formě měst. V Rust však vedle vedle tohoto mírumilovného aspektu a snahy o přežití v krajině nechybí ani PvP pletky mezi hráči, ve kterých jde o virtuální kejhák. Dohromady jde o množinu pádných důvodů, proč některého z našich autorů do Rust vyslat, aby přinesl zprávu o situaci na zdejších serverech.