Zmrtvýchvstání StarCraftu – krále strategií
zdroj: tisková zpráva

Zmrtvýchvstání StarCraftu – krále strategií

19. 3. 2019 18:30 | Téma | autor: Vilém Koubek |

Málokterá hra byla ještě za svého života tolikrát označována za mrtvou jako StarCraft II. A ačkoliv se nabízí namítnutí, že katastrofické vize přehnaně dramatických fanoušků obvykle nedocházejí naplnění, SC2 měl jednu chvíli opravdu namále. Blizzard se nicméně chytil za nos a rok 2018 se pro jeho nejstarší esportovou značku stal jedním z nejlepších v historii.

O tom, že bude rok 2018 pro druhý StarCraft zlomový, se dalo teoretizovat již během předloňského Blizzconu, během něhož jsme se dozvěděli, že SC2 přejde na model free-to-play. Blizzard chtěl tímto krokem podtrhnout skutečnost, že datadisk Legacy of the Void sice strategii vytáhl z propasti, kde se octnula po vydání Heart of the Swarm, ale její hráčská základna stále potřebovala k růstu dodatečný impulz.

SC2 je totiž považován za jednu nejnáročnějších esportových her, ne-li tu vůbec nejnáročnější, a právě opar obtížnosti, který jej obklopuje, mnohé odrazoval od koupě. Jednoduše řečeno, lidi nechtěli utrácet peníze za něco, co by je posléze pouze frustrovalo. Když pak vývojáři v listopadu 2017 skutečně hru do f2p modelu převedli, následoval dle očekávání masivní nárůst hráčů, který během roku 2018 překvapivě neopadl.

StarCraft téma zdroj: tisková zpráva

Život zdarma

V době přechodu na f2p model se denně odehrálo zhruba 130 tisíc her SC2. Po něm však číslo vyskočilo k více než 214 tisícům a nad hranicí 200 tisíc se počet držel celý rok – rekordním se stal 22. srpen, kdy se do sebe lidé pustili v celkem 262 119 kláních. Zpřístupnění zdarma tak nakonec pomohlo hře nejen coby jednorázový impulz, ale také zajistilo dlouhodobý růst, který prozatím nejeví známky zpomalování.

Zásluhu na rostoucí popularitě má také skutečnost, že SC2 je díky změnám, které přišly s datadiskem Legacy of the Void a po něm, mnohem dynamičtější a zábavnější nejen pro hráče, ale také pro diváky. Úvodní fáze hry, které se dříve zbytečně táhly, vhodnými zásahy do hratelnosti zmizely, aniž by early game přišla o většinu taktických možností.

Tým vývojářů se navíc nebojí drasticky měnit vlastnosti jednotek, pokud má pocit, že je to potřeba. Krom toho také sleduje Reddit a příslušná fóra, čímž dává najevo, že jej zajímá názor komunity a je ochoten na základě jejích podnětů konat. Což se samozřejmě kladně odráží na stávající hráčské základně, která má pocit, že pomáhá udržet svůj oblíbený titul při životě.

Korea pokořena

Zapomenout nesmím ale ani na skutečnost, že loni série oslavila dvacet let své existence, což k ní logicky přitáhlo spoustu pozornosti. A naprosto zásadní vliv měla také skutečnost, že se v SC2 nadmíru dařilo nekorejským profesionálům – hlavně pak dvacetiletému Finovi jménem Joona Sotala, který se skrývá pod přezdívkou Serral. Joona se na turnajích objevoval již od roku 2012 a ačkoliv jeho výsledky ze začátku nebyly světoborné, postupně se vypracovával.

V roce 2017 už se o něm mluvilo podstatně více, neboť si odnesl trofeje z řady velkých turnajů. Ovšem co předvedl v roce 2018, to nemá v historii SC2 obdobu: Koncem ledna vyhrál světový šampionát WCS Leipzig a tím začala jeho šňůra nezdolnosti, ve které pokračoval v Austinu, Valencii a Montrealu. Sérii WCS zkrátka úplně ovládl a mimo jiné si například oskočil do Jižní Koreje, kde dovedl k vítězství „nekorejský“ tým v turnaji GSL vs. The World.

S každým dalším prvenstvím na Serrala tlačila stále větší očekávání. Když však usedl k počítači na WCS Global Finals, které se odehrává coby součást Blizzconu, nezaváhal: Z nenápadného Fina se stal historicky první nekorejský král StarCraftu a lepší oslavu dvacetiletého výročí značky si fanoušci snad ani nemohli přát.

StarCraft téma zdroj: tisková zpráva

Návrat šampionů

Že šlo o skvělé vyvrcholení jednoho snového příběhu, dokazují také čísla: Finálový zápas Blizzconu, ve kterém se Serral střetl s Korejcem Kimem Dae-yeobem známým jako Stats, sledovalo dle stránky Esport Charts 175 197 lidí. Finále roku 2017, v němž se setkali Korejci soO a Rogue, přitom zajímalo „jen“ 101 530 diváků…

Druhý StarCraft sice nikdy neumřel, takže tak úplně nemůžu říct, že vstal z mrtvých. Jeho oživení je nicméně téměř neuvěřitelné a všímají si jej i profesionální hráči, kteří na SC2 před lety zanevřeli: Svůj návrat před odchodem na vojnu například ohlásil i legendární Min Chul, známý pod přezdívkou MC. Šampion Yun Young Seo vystupující pod jménem TaeJa se naopak z vojny vrátil a co se StarCraftu týče, také neváhal.

SC2 je zkrátka v nejlepší formě, a pokud jste na něj v průběhu let zanevřeli, nebo jste mu naopak nedali šanci, teď je nejlepší doba svou chybu napravit.

StarCraft téma zdroj: tisková zpráva

Výborný, ale ne pro všechny

Pod růstem komunity se podepsal také remasterovaný první díl – v jeho případě se však dá tvrdit, že se úplně nesetkal s očekáváním vývojářů a nevrátil se na žebříčky nejhranějších esportů. Počáteční zájem po vydání koncem roku 2017 rychle opadl v Evropě i Americe, kde jsou v nejlepším případě aktivní stovky hráčů.

Na druhou stranu, Jižní Korea po remasteru doslova skočila: Nejenže se tamní hráčská základna pohybuje v hodnotách nad deset tisíc, ale ožily také profesionální ligy, v jejichž čele se usadila AfreecaTV StarCraft League (ASL).

StarCraft téma zdroj: tisková zpráva

Řada broodwarových profíků, kteří se v Koreji těší statutu legend a dříve se docela marně pokoušeli proniknout do SC2, se vrátila k titulu, jenž je proslavil. Remaster jedničky tak začal vyprodávat haly. A navíc se kolem něj vyrojilo nesčetně fanoušků, kteří ne nutně parazitují na sledovanosti SC2, protože každá ze jmenovaných her nabízí jiný zážitek. Což je pro značku StarCraft ten nejlepší možný výsledek.

Nejnovější články