Důležité jsou masy
Varšava jako Mekka elektronického sportu zažívá tento víkend hned po famózních Intel Extreme Masters další progamingovou mega událost a osobně bych si ji dovolil označit za ještě důležitější, než byla právě intelácká sólovka. Grand Finals totiž slouží jako perfektní měřítko úspěchu Wargamingu.
Přeci jen se jedná o závěr spanilé e-sportové jízdy rokem 2013, která stála Wargaming bezmála 8 milionů dolarů, a přinesla firmě velké množství nových příznivců. Těch je momentálně přes 18 milionů a s rostoucí popularitou World of Warplanes se toto číslo jen tak nezastaví.
I kdyby přestali tradiční PC hráči Wargamingu přát, pořád tady máme ohromnou hráčskou základnu na konzolích od Microsoftu. Ano, Kislyi skutečně potvrdil, že firma se hodlá v budoucnosti mnohem více zaměřit na konzolový byznys, respektive na snahu přivydělat si na úspěchu konzolí od Microsoftu, protože Sony je podle prezidenta společnosti mimo hru. Minimálně v nejbližší budoucnosti.
Kislyi však jedním dechem dodal, že Wargaming zajímá jakýkoli hardware, který má úspěch a je schopen prodávat miliony. To může být i Oculus Rift, který už vývojáři z Wargamingu nějaký čas mají k dispozici a firma jej považuje za zajímavý nápad. Dokud ale nebude virtuální realita masově rozšířená, Wargaming nemá na tomto odvětví žádný zájem. Prý ale není žádný problém do tohoto byznysu později naskočit. Podle vývojářů z Wargamingu je Oculus Rift snadno uchopitelná platforma.
Království vybudované z ničeho
Přeci jen se však bavíme o východoevropském medvědovi, který si své bitvy vybírá rozvážně. Tedy většinou, protože Kislyi zároveň přiznal, že nákup Gas Powered Games a partnerství s Chrisem Taylorem bylo spíše než promyšlený obchodní tah, unáhlené a impulzivní rozhodnutí založené na jeho vlastní nostalgii a emocích. Kislyi také přiznal, že studio ani po roce pořád ještě nemá v ruce nic hmatatelného a hovořit se dá maximálně o prvotních prototypech.
„Jisté je jen jedno, rozhodně to nebude další kopírka World of Tanks a vyloučit můžeme také singleplayerový titul, stejně jako třeba tahovou strategii. Ačkoli jsme s tahovkami začínali a svým způsobem nás ‚udělaly‘, nehodláme se k ním v nejbližší době vracet. Jedná se o mrtvý, respektive rychle umírající trh,“ prohlásil bez jakéhokoli ostychu Kislyi.
Firma podle svého šéfa nehodlá opustit bezpečné vody multiplayerového žánru, který ji údajně umožňuje budovat velkorysý finanční polštář a hlavně využít širokého spektra možností, kterými lze získávat nové hráče. Kislyi má samozřejmě na mysli především progaming, který firma v posledních dvou letech tlačí neuvěřitelným způsobem.
Během dvou let vybudoval Wargaming z ničeho úspěšnou progamingovou divizi, která čítá skoro 60 zaměstnanců a v roce 2014 bude operovat s velkorysým rozpočtem minimálně 10 milionů dolarů, což slibuje 4 miliony jen na odměnách pro hráče a týmy.
Kislyi se také pochlubil faktem, že World of Tanks má zdaleka největší profesionální hráčskou základnu čítající bezmála 40 000 aktivních týmů. Přehlídku čísel a zároveň i úspěchu Wargamingu pak můžeme zakončit třeba více než 100 miliony diváků, které World of Tanks za poslední dva roky přitáhlo.
Neomezené možnosti?
„A to je jen začátek. Nová éra Wargamingu jako úspěšné a progresivní firmy, nejen na poli progamingu,“ slibuje hráčům běloruský snílek, stojící v čele onlinového molochu se skoro pěti tisíci zaměstnanců. Wargaming by letos rád zahájil frontální útok především na konzole, ale na okraji zájmu se prý nebudou krčit ani mobilní platformy.
Koncem roku je možné očekávat také velké oznámení (Chris Taylor?), které by mělo Wargaming posunout mezi tradičnější vývojáře a odpoutat firmu od pověsti free to play královny.
Ano, jedná se o velké plány, ale Wargaming rozhodně může mířit vysoko. Varšavská akce totiž už během prvního dne ukázala, že Wargaming má co nabídnout a je ochoten jít si za svým. Kislyi umí využít příležitosti a když vidí skutečný potenciál, nemá problém utrácet miliony ve velkém!
Stejný pak je i Wargaming jako celek. Jedná se o firmu zoufale se snažící začlenit mezi vydavatelskou elitu a vedle ruského nebo čínského trhu by Bělorusové rádi pronikli i více na západní trhy. Jednoduše řečeno, s Wargamingem se prostě do budoucna musí počítat!