Tvůrci Shadowrun Chronicles bankrotují, hru chtějí udržet v chodu zuby nehty
zdroj: tisková zpráva

Tvůrci Shadowrun Chronicles bankrotují, hru chtějí udržet v chodu zuby nehty

2. 6. 2015 16:02 | Téma | autor: Aleš Smutný |

Ne každý kickstarterový projekt skončí dobře a ne každý Shadowrun má dnes na růžích ustláno. Shadowrun Chronicles – Boston Lockdown, jak zní celý název titulu, který se kdysi nazýval Shadowrun Online a chtěl být MMO, sice před třemi lety prošel úspěšně kickstarterovou kampaní, ale to byl asi poslední úspěch jinak sympatického, leč nezkušeného studia Cliffhanger. Její sesterská pobočka Cliffhanger Productions Software totiž vyhlašuje bankrot a i když se autoři zaklínají, že Cliffhanger Games, právně vlastníci značky, budou nadále hru, která vyšla před měsícem, podporovat, jde spíše o zbožné přání a popírání nezvratného konce. 

Nemylte se, klička s existencí dvou firem - Software a Games je jen dočasná ochrana hry před konkurzním řízením, bez peněz jsou ti samí lidé, kteří za oběma společnostmi. Předem je třeba říci, že je třeba neplést si Shadowrun Chronicles a Shadowrun Returns (a navazující tituly), jde o dva zcela oddělené projekty, které měly tu smůlu, že se pustily do stejné značky v takřka stejnou chvíli. Tedy, smůlu měl Cliffhanger, protože Harebrained se svým Shadowrunem boduje. Právě rozdělení pozornosti na dva tituly nejspíše ambicioznímu pokusu o MMO uškodilo a dá se říci, že od chvíle, kdy došlo k prvnímu zmatení se to s hrou a studiem vezlo.

Ačkoliv tým zvládnul v roce 2013 dodat backerům uzavřenou betu, vývoj se neustále opožďoval za plánem a nastalo několik krizových chvil, kdy nejsymboličtější byl asi okamžik kdy beze stopy zmizel hlavní grafik a tím se celý vývoj stopnul. Zpoždění se kumulovalo a když přišla fáze early accessu, vidina funkčního MMO byla stále v nedohledu. Tým si prostě ukousl příliš velké sousto a aby přinesl alespoň něco, poslal MMO složku k vodě a vytvořil ze hry tahovou kooperativní strategii, v níž můžete ovládat jednoho runnera či celý tým, případně se s kamarády vrhnout do bojů proti umělé inteligenci.

zdroj: Archiv

Poslední naděje problematického vývoje a zadlužených vývojářů, tedy přechod z early accessu do ostré verze, ovšem selhal. Prodeje zjevně nejsou nijak oslňující a zadlužený Cliffhanger vyhlásil bankrot. Nutno říci, že se ke komunitě postavil čelem a řekl, jak na tom firma je, nic se nesnažil zastírat a i uklidňování, že Cliffhanger Games budou hru nadále podporovat mezi řádky skrývá tiché „dokud budeme mít co jíst.“ V zatím posledním updatu backerům tvůrci jasně říkají, že se legislativní řízení netýká hry, protože ji Cliffhanger Productions nevlastní. Dá se ale čekat, že ve chvíli, kdy odejde sesterská firma, nebude prostě z čeho vývojáře platit. Jistá naděje se skrývá v tom, že by někdo společnost koupil, ale, upřímně, kdo by chtěl zkrachovalou firmu a nepříliš atraktivní hrou, o níž není ani moc zájem?

Tým vysvětluje, že na kickstarteru určitě nevydělal, naopak, právě kvůli snaze dostát slibům přišel bankrot. „Abychom hru vydali, museli jsme si půjčit peníze a tým se musel vzdát části mezd, které by zpět dostal z prodejů titulu. Všichni jsme s tím souhlasili, riskovali své osobní finance a dřeli i dlouhé přesčasy. Musím jim poděkovat za takové nadšení a rozhodnost,“ dí šéf studia.

Jenže ani nadšení nestačí. Kvůli mizerným prodejům původní tým (dojde k výraznému seškrtání na „udržovací tým“) nedostane ony zmíněné podíly. Nebo dostane ale nebudou se ani zdaleka rovnat částce, jíž se vzdali, hra se prostě špatně prodává. Horší je, že ani věřitelé nedostanou své peníze – proto jde firma do bankrotu. Výsledkem prý může být restrukturalizace studia, jeho prodání či zavření. Navíc tým ani nemůže prodat licenci, protože ta patří Microsoftu. Jednoduše, není moc kde získat peníze na umoření dluhů, natož na delší financování studia.

zdroj: Archiv

Shadowrun Chronicles teď čeká velký středeční update s prvními Challenge misemi, ale další updaty prý budou současnými událostmi ovlivněné. Na dalších updatech bude pracovat zmíněný zredukovaný tým, nicméně teď minimálně dva týdny bude velmi neoperabilní kvůli legislativním procesům (což znamená, že v něm bude už hodně málo lidí, kteří budou muset řešit i právní záležitosti). Vede ještě cesta ze záhuby? „V podobné situaci lidé nebudou kupovat hru, protože se bojí, že nebude dost dobrá. My potřebujeme opak. Potřebujeme, aby si ji kupovalo víc lidí a každá penny nám pomůže udržet u hry víc lidí. … Pokud si myslíte, že tento projekt a tým stojí za zachování, prosím, podpořte nás,“ zní v prohlášení.

Je to sympatická upřímnost a tvůrci jdou opravdu s kůží na trh. Nicméně se obávám, že tohle je konec cesty pro Cliffhanger a výstižný, byť krutý důkaz toho, že dobré úmysly a zkušenosti z jiných firem nestačí. Navíc, aby toho nebylo málo, tým ještě řeší rozesílání odměn z kickstarteru, což znamená další náklady a další ztráta už tak hubeného rozpočtu. Ke cti jim ovšem slouží, že neřekli „došly peníze, nic nebude“ a i přesto slibují poslat fyzické kopie, trička a vše, co ještě backeři nedostali, byť asi s dalším zpožděním.

Nejnovější články