Tvůrce RPG Disco Elysium nečte recenze a spřádá plány na pokračování
zdroj: Archiv

Tvůrce RPG Disco Elysium nečte recenze a spřádá plány na pokračování

4. 11. 2019 11:25 | Téma | autor: Šárka Tmějová |

Nenápadné RPG Disco Elysium je jedním z velkých překvapení letošního roku. Maličké estonské studio ZA/UM jeho vývojem strávilo posledních pět let, první nápady na jeho vytvoření ale jeho členové měli ještě mnohem dřív. Hlavní designér Robert Kurvitz už před lety napsal knihu ze stejného světa, teď se soustředí na příběh pro datadisk a plánuje i plnohodnotné pokračování.

Pětatřicetiletý Kurvitz v rozhovoru pro magazín Escapist říká, že chtěl bizarní světy stavět odjakživa, v čemž se cvičil skrz výpravu stolních RPG. Jeho snahy vyeskalovaly v roce 2013 knížkou Sacred and Terrible Air, od které to bylo jen krůček k Disco Elysium.

Podle jeho slov je vzniklé studio ZA/UM plné nedostudovaných středoškoláků, kteří před ambiciózním RPG klasického střihu neměli s tvorbou her vůbec žádné zkušenosti. On sám prý strávil většinu svého mládí kouřením, potulováním se po depresivních východoevropských městech a hraním Dungeons & Dragons. Respektive nějaké jeho finské kopírky, jejíž pravidla a zasazení si ale ve skupině rychle začali upravovat.

Srovnání s Planescape: Torment tak dle Kurvitze není žádná náhoda. „O životě jsem se nejvíc naučil skrz dvě věci – politiku mě naučily estonské punkové kapely, všechno ostatní mě naučil Chris Avellone v Planescape: Torment. Punk mě životem protáhl do nějakých 27, 28, hry Chrise Avellona pak od 29 dál. Bez toho bych si nikdy nedokázal představit, že ve světě videoher můžete být tak literárně ambiciózní,“ říká v rozhovoru.

zdroj: Archiv

Navzdory tomu, kolik prostoru má v Disco Elysium užívání drog a pití alkoholu, on sám ho prý ze svého života musel vyškrtnout, aby se dokázal soustředit na konstruktivní psaní. Právě proto, že jeho tým má se závislostmi určitou zkušenost, hru chtěli využít tak trochu jako varování před nadměrným pitím.

Kurvitz se po zkušenostech se svou knihou také vyhýbá čtení recenzí, jelikož je to pro něj prý skoro tak návykové jako kokain. „Čtu si recenze ve francouzštině nebo nizozemštině, protože jim moc nerozumím, a spíš si představuju, co se v nich píše, ale ty anglické nečtu, abych se chránil. Ale prý jsou moc pozitivní, za což jsme vděční.“

zdroj: Vlastní

ZA/UM momentálně pracují na portech pro PlayStation 4 a Xbox One, které mají vyjít během příštího roku, a také na překladech do několika světových a evropských jazyků. Do té doby by chtěl Kurvitz také dokončit překlad Sacred and Terrible Air, která zatím nevyšla v angličtině, píše ale také příběh pro datadisk a už plánuje i pokračování.

„Máme strašnou spoustu nápadů, co ve světě Elysia udělat. Až mi bude 50 nebo 60, chci se totálně vyřádit bez ohledu na marketing a udělat si deskovku. Její pracovní název je You Are Vapor a bude to vážně šílenost.“ Zatím je mu 35, takže má ještě dost času.

Příští rok by studio chtělo zveřejnit také svůj manifest. Kurvitz říká, že ZA/UM vnímá spíš jako kulturní hnutí než jako studio, které hry považuje za způsob vyjádření. Nesnáší elitáře, sdílí vášeň pro humanitárnost a doufá, že po úspěchu Disco Elysium by studio i se svým manifestem konečně mohlo dostat větší prostor.

Nejnovější články