Square Enix uznává, že hráči na západě chtějí tradiční japonská RPG
zdroj: tisková zpráva

Square Enix uznává, že hráči na západě chtějí tradiční japonská RPG

31. 3. 2014 15:42 | Téma | autor: Aleš Smutný |

Konečně! Někdy mám pocit, že japonské herní společnosti trpí masivním zpožděním za zbytkem světa a občas objevují Ameriku s velkým odstupem za ostatními. Ale čert to vem, pokud se slova Jósuke Macudy, prezidenta Square Enix pro Nikei Trendy, ukáží být pravdivými.

Podle Macudy byl Square Enix velmi překvapený pozitivním přijetím titulu Bravely Default na západních trzích, což platí i o prodejních číslech. Square Enix totiž na mnohé JRPG hry zanevřel ve smyslu jejich lokalizace a distribuce pro nejaponský trh. Zatímco v Japonsku se v JRPG a jeho subžánrech koupou, u nás jsme rádi za každý titul.

Macuda potvrzuje, co jsme už nějakou dobu viděli. Square Enix (a nejen on!) se snažil oslovit širokou hráčskou veřejnost na západě, která je dle nějakého podivného modelu myšlení či průzkumu pochybného původu velmi odlišná od japonské. Kvůli tomu tvůrci modifikovali obsah her, aby špatně odhadnutému vkusu publika na západě vyhovovaly.

„V minulosti jsme například vyvíjeli konzolové hry s premisou celosvětového trhu a ztratili jsme ze zřetele cíl. Nejen, že výsledné hry nebyly pro Japonce, ale byly to nekompletní tituly, které nesedly ani celosvětovému publiku. Ale my tu na druhou stranu máme hry vyrobené pro japonské publikum, třeba Bravely Default, které má všechny potřebné prvky žánru a prodávalo se dobře po celém světě.“

Jakoby to fanoušci JRPG dlouho nezdůrazňovali. JRPG jako žánr se na západě nebude těšit masové oblibě, na jde o příliš specifický druh her. Fanouškovská základna JRPG her je ale natolik velká, že netvoří zanedbatelnou minoritu a dokáže hru „koupit“ v dostatečném množství. Nyní tento fakt dorazil s několikaletým zpožděním i do Square Enix, kde si konečně uvědomují, že existuje nemalá skupina hráčů, kteří mají rádi japonské hry právě pro jejich odlišnost a specifika daná odlišnou kulturou.

Macuda pokračuje: „Kvůli tomu, že jsme se zaměřili na konkrétní region, jsme nebyli až doteď schopni jasně vidět, že jsou fanoušci JRPG jsou opravdu rozložení po celém světě. Skrze různé sítě a komunikační kanály se novinky, které oznámíme v Japonsku, okamžitě rozletí po celém světě, ať už je to Severní Amerika, Jižní nebo Evropa. … Když si to představíme, vzniká zde obraz skupiny, která ztrácí nálepku okrajového trhu. Od této chvíle tedy, ač to bude znít trochu extrémně, budeme při vývoji nových her diskutovat o tom, jak je udělat stejné jako klasická, náročná JRPG. Věřím, že se díky tomu lépe zaměříme na náš cíl a povede to k lepším výsledkům.“

Pro Square Enix je uvedené uvědomění důležité, protože jejich loňská a předloňská strategie tvorby velkých titulů pro celosvětové publikum finančně selhala, byť ne kvalitativně. Hitman: Absolution, Sleeping Dogs i Tomb Raider byly povedené hry, ale jejich prodeje rozhodně nebyly hvězdné. Podle Macudy se nyní Square Enix vrátí k tomu, co k hrám z uvedených sérií původně přilákalo fanoušky. Půjde o návrat ke kořenům, aby si skalní fandové zase řekli „tohle je ten Hitman, kterého jsme milovali.“ Mně by tedy ten Hitman klidně bavil i v téhle podobě, ale prosil bych tedy nějaká ta JRPG navíc.

Nejnovější články