To znamená, že Valve po vás nebudou chtít engine zaplatit, nebudou chtít ani procenta z prodejů a už vůbec ne nějaké pravidelné měsíční poplatky. Škrábete se na hlavě a říkáte si že to musí mít přece nějaký háček? Inu, jeden menší háček tam je, ale v kontextu dnešní doby to vlastně háček není. Jde o to, že pokud vybudujete hru na Source 2 a rozhodnete se ji prodávat, musíte ji nabídnout i přes Steam. Nelze tedy udělat Source 2 hru a neprodávat ji na Steamu.
Vedle Steamu ji můžete samozřejmě umístit kamkoliv jinam, na kteroukoliv jinou digitální distribuci, do krabičky, nebo třeba i na vlastní stránky, jak potvrdil RPS Erik Johnson z Valve. To už je pak na vás a Valve vás v tomto nijak neomezuje, ani si na vydání na Steamu nenárokuje nějakou časovou exkluzivitu. Proto to v dnešní době háček v podstatě není, protože těžko by to dnes někdo myslel s prodejem PC hry vážně a nechtěl by dát svoji hru na Steam, kde se uskuteční drtivá většina prodejů.
Na Steamu si pak Valve vezme svých klasických 30 procent z prodejů, ale ty si bere coby obchodník, nikoliv coby tvůrce enginu - s použitím Source 2 tak nemá těch 30 procent nic společného a využití enginu je tak skutečně kompletně zadarmo. Odvážný tah, který se jistě Epicu a ostatním nelíbí. Ostatně Epicu a Cryteku se muselo čelo orosit už před nějakou dobou. Trh s enginy se od minulé generace konzolí výrazně změnil a už to není co to bývalo. Pohled na aktuální chystané hry tak krásně odpovídá na otázku proč jsou všechny enginy "zadarmo".
Inu proto, že je "nikdo nechce" - velká studia investovala do svých vlastních enginů a malá studia si získalo univerzální Unity. Situace, kdy minulou generaci konzolí kraloval všem Unreal Engine 3, kterého jste našli v každé druhé velké hře, se tentokrát rozhodně opakovat nebude. EA má Frostbite, Ubisoft má AnvilNext, Capcom má Panta Rhei, Bethesda má id Tech a tak bychom mohli pokračovat dál. Při pohledu na Wikipedii najdete mezi již vydanými a chystanými hrami na Unreal Engine 4 jen hrstku velkých a komerčně úspěšných blockbusterů.
Epic tak může zapomenout na vysoká procenta z veleúspěšných komerčních pecek. Ty budou tuhle generaci poháněny převážně jinými enginy. UE4 je tak zatím v několika menších hrách, ze kterých když půjde Epicu pouhých 5 procent, nebude to v porovnání s minulou generací asi žádné terno. Valve je oproti tomu ve výrazně jiné situaci. Source 2 nepotřebují k přežití a dělání byznysu, od toho mají Steam a mikrotransakce ve vlastních hrách. Díky tomu si mohou dovolit pustit do světa Source 2 opravdu zdarma bez jakýchkoliv poplatků a i kdyby to nevyšlo a moc her ho nevyužívalo, nijak je to nezlomí.
Zato pro Epic jde o naprosto klíčový byznys, obzvláště vzhledem k tomu, že vývoj her šel ve studiu trochu stranou. Věčně vyvíjený Fortnite nepůsobí špatně, ale že by se na něj třášly miliony hráčů po celém světě? Takový dojem ve mě hra zatím nevzbudila. Epic na tom ale ještě není ani zdaleka tak špatně jako Crytek. Jistě si vzpomenete jak firma minulý rok pomalu krachovala, aby se na poslední chvíli tak tak zachránila. Jenže u Cryteku to s licencováním enginu taky není nijak žhavé a o chystaných hrách by šlo s přimhouřením očí říct to stejné.
V nejlepší pozici je tak paradoxně ještě do nedávna malý hráč Unity, který si získal srdce menších a středních vývojářů levou zadní. Teoreticky by se mohlo zadařit i Valve, byť si velká studia a vydavatele už asi nezíská. Indie vývojáři by mohli ale po Source 2 skočit jak z finančních důvodů, tak z teoretické garance (?) že hra využívající Source 2 na Steamu prostě vyjde a obejde tím Greenlight proces? To ukáže až praxe. Nicméně už tak skvělé možnosti pro tvorbu her jsou teď ještě lepší a pokud jste někdy chtěli udělat vlastní hru, tak to asi nikdy nebylo jednodušší.