Pět nejzajímavějších herních experimentů z Ludum Dare 32 (včetně české stopy)
zdroj: tisková zpráva

Pět nejzajímavějších herních experimentů z Ludum Dare 32 (včetně české stopy)

2. 5. 2015 12:47 | Téma | autor: Ladislav Loukota |

Globální game jam Ludum Dare se v půlce dubna sešel už po třicáté druhé, tentokrát aby vývojáři-nadšenci v rychlosti sesmolili libovolnou freeware hru na téma "Nekonvenční zbraň. Hlasování nad vítězem Ludum Dare 32 sice bude uzavřeno až 11. května (celý seznam her zde), už teď je však možné vypíchnout několik zajímavých projektů a nápadů dle tipů webu IndieGames. Navíc se do Ludum Dare 32 zapojilo i několik českých vývojářů, jejichž výtvory v následujících řádcích rovněž neopomeneme.

A Knife Made Of Whispers 

První vybraný projekt s názvem A Knife Made Of Whispers sice nevypadá zrovna vábně, obsahuje však velmi zajímavou bojovou mechaniku, která by se rozhodně neztratila v jakékoli komplexnější hře. V A Knife Made Of Whispers je totiž možné používat zbraň jedině v bílém, tedy světlem osvíceném kolečku. Někdy je tak hráč nucen taktizovat a zabíjet oponenty jenom v místě se světlem, jindy si lampu může nést s sebou.

Mechanika sice není zase tak originální, podobný koncept před několika lety obsahovala i profesionálně vyvedená Deity od studentů DigiPenu (mimochodem jedna z nejlepších freeware her, které jsem za poslední 4 roky hrál obecně). Ta však byla dlouhodobě vznikající ročníkovou prací, nikoliv víkendovým experimentem. Noirové vzezření ruku v ruce s emulací efektů starých televizorů je pak jenom třešničkou na sympatickém dortu A Knife Made Of Whispers.

knife zdroj: Ludum Dare

Flail Rider 

Naproti tomu Flail Rider je spíše vtípkem než netradičním využitím konceptu - hráč zde ovládá miniaturní auto s obrovskou koulí, a jeho cílem je jenom ničit mapu. Flail Rider přitom není zase tak jednoduchý na hraní. Ačkoliv sice demoliční koule znamená instantní zkázu pro zástavbu, vůz sám je ještě křehčí než budovy. Sebemenší dotek karoserie o cokoliv znamená okamžitý restart. Výjimkou z pravidla je odměnění hráče za boření chvilkou brutální nesmrtelnosti. Svého druhu jde tak vlastně o levobočka Carmageddonu.

I když je Flail Rider v zásadě velmi triviální počin, na radosti z demolování zástavby je přece jenom cosi nakažlivého. Minimálně na pár minut hra pobaví. Mechaniku obtížně ovladatelné koule za autem by navíc mohly okopírovat libovolné modifikace třebas pro Grand Theft Auto a podobné počiny.

flail zdroj: Ludum Dare

Mable: The Journey 

V Mable je opět k vidění navýsost zajímavá, dále využitelná idea s alternativní herní zbraní. Nevinně působící grafika klame tělem, Mable je totiž tak brutální, jak jenom může pixelová arkáda být. Jen namísto kropení z kulometů tu dojde na sekání mečem. Popis ovládání je poněkud ošemetný: v zásadě dostaneme k ovládání vílu, která v prvním režimu pochoduje lesem a v ruce drží obouručák. Ve druhém módu tento píchne do země, zatímco sama poletuje nebem. Mečem nelze máchat, na hráčův povel ho však víla přivolá k sobě a při tom rozseká cokoliv, co mu stojí v cestě...

Nepřátele je tak třeba dostat mezi vílu a meč, k čemuž je často nutné je nejprve nalákat z jejich původního místa, a poté se naštelovat do správné pozice. Tato velezvláštní praktika je ve skutečnosti nadmíru zábavná, spočívá totiž v nalákání "nic netušících" oponentů na jediné konkrétní místo, kde je okamžitě naporcujete. Hrát Mable je vyloženě radost, bohužel však kvůli poněkud přestřelené obtížnosti (jediný zásah víly = smrt, ani poletovat nelze moc dlouho) nejde zrovna o zábavu pro každého. 

hry zdroj: Ludum Dare

Velo-City 

Velo-City je hra zaměřená na rychlost. Ačkoliv nemá s tématikou Ludum Dare popravdě nic moc společného, jde o solidně zábavnou závodní hru tak trochu po vzoru Audiosurf. Hráč poletuje se vznášedlem mezi surrealisticky levitujícími budovami, které se generují na základě vloženého skladby. Vtip je v tom, že je mezi nimi třeba prokličkovat co největší vzdálenosti před tím, než skladba skončí. Nejlepší piloti se pak objeví v online tabulce.

Velo-City umí výborně podchytit pocit z rychlosti a díky nelinearitě tratě (hráč může vyrazit do libovolného směru) i náhodnému generování mapy má hra solidní potenciál. Zamrzí však, že Velo-City nedisponuje možností použít vlastní skladby, kvůli čemuž jde svého druhu o prostý kraťas. Závod s časem, potažmo soupeření s jinými lidmi v žebříčku vítězů, však přesto jeho hratelnost prodlužuje. 

velocity zdroj: Ludum Dare

The Very Literal Fall Of Atlantis 

Pátý titul v našem výběru opět pozbývá zbraň jako takovou, The Very Literal Fall of Atlantis je však přesto dílem, které přichází se zrádně jednoduchým nápadem. Hratelnost čerpá inspiraci z boku viděných 2D únikových hopsaček, v nichž hráč musí utéct automaticky ubíhajícím tunelem, než jeho osud zpečetí nezastavitelná linie zkázy (obvykle v podobě hrany obrazovky). V Atlantis představuje exitus podvodní sopka, do jejíchž útrob se řítí jak avatar, tak i trosky Atlantidy spolu s dalšími obyvateli. Hráč má však k dispozici magnetické boty, kterými se může přilepit na padající překážky a vyhopkat tak vstříc spáse na hladinu.

Znovu je zde k vidění velmi jednoduchý koncept, jehož ovládnutí není zrovna hračka. Jakmile se během několika minut naučíte dirigovat směr skákání, stále vám hru může překazit jeden z kolegů Atlantiďanů - nárazem do vás nebo vykolejením vašeho cíle z předpokládané dráhy. 

Troufám si tvrdit, že po případném dokončení a dodělání více levelů by The Very Literal Fall Of Atlantis měla slušnou šanci stát se hitem pro mobilní telefony. Obtížnost hry je tak akorát na pomezí "To je ale výzva" a "Mám chuť rozbít telefon!", což šponuje chuť zkoušet nové a nové přístupy. Zatím bohužel nedisponuje náhodně generovaným prostředím, takže není problém se naučit hierarchii padajících předmětů. Stačilo by však několik "detailů", aby se The Very Literal Fall Of Atlantis mohla za pár dolarů prodávat minimálně po tisících. 

hry zdroj: Ludum Dare

Česká stopa 

V Ludum Dare jsou dlouhodobě aktivní i různí vývojáři z ČR a SR, a to rozhodně ne v malém počtu. Seznam domácích her, vzniklých v rámci Ludum Dare 32, činí momentálně 14 her, přičemž mezi nimi lze najít i pěkně vypečené koncepty! Vedle relativně tradičních žánrů si mé uznání zaslouží třebas politická hra For the Heart of Europe!, což jakýsi Defcon naší doby, v níž Evropu namísto atomovek bombardujete propagandistickými frázemi...

Zajímavě působí i arkáda I Saw Her and She Ran Away, připomínající trend válečných her z pohledu civilistů à la This War of Mine, bohužel jsem nebyl sto se dostat za první překážku. Profi vzhledem a realizací pak potěší i puzzle plošinovka Blink Gun. Hratelností je to svým způsobem variace Portalu, v němž jsou však teleportační místa posuvná a při aktivaci se vymění s hráčovým kostičkovým avatarem. Rébusy tak mnohdy spočívají v nahrazení jednoho druhým. Rozhodně jde o koncept, který by stál za další rozvíjení, už jen kvůli velmi příjemnému zpracování.

Zmíněné hry však rozhodně nepopisují všechny příjemně vypadající příspěvky - celý seznam CZ/SK projektů z Ludum Dare 32 naleznete za tímto odkazem.

Nejnovější články