Nezávislý rozcestník: krásná událost na Horizontu
zdroj: Archiv

Nezávislý rozcestník: krásná událost na Horizontu

2. 7. 2013 20:00 | Téma | autor: Marek Král |

„...Nezávislé hvězdy dneška se mohou pod tíhou očekávání stát vyhaslými trpaslíky zítřka,“ zakončuje Martin Bach svou úvahu v aktuálním LEVELu. Králové indie scény jsou možná na rozcestí, ale jenom proto, aby postavili vodu na čaj a před další náročnou cestou spolu přátelsky poklábosili. Ví totiž, že každý z nich je král a že tenhle titul jim nikdo nikdy nevezme.

Svoboda je super věc. Někdy stejně super jako klidná herní konference komorních rozměrů, kde je slyšet každé zahihňání. Jak píše Andrew Webster z The Verge, letošní a zároveň první ročník Horizon byl opakem uřvané E3. „Pokud skutečně něco, tak ta akce dokázala, jakou váhu mají dnešní nezávislé hry, když na sebe mohou strhávat pozornost jak na velkých tiskových konferencích, tak být za hvězdy na vlastních projekcích,“ dodává a popisuje tamní atmosféru: „Neměli jste pocit, že se vám snaží něco prodat. Bylo to spíš o partě zajímavých lidí, která vám vyprávěla skvělé věci, pro které se nadchla, což bylo neskutečně osvěžující,“ přibližuje Webster.

Bylo. Pro mě sice jen zprostředkovaně, ale bylo. 13. června od 10:00 začala v suterénu Muzea současného umění (Museum of Contemporary Art), stojící na 250. South Grade Avenue v Los Angeles, „alternativní tisková konference předvádějící řadu neskutečně krásných her“. To jsou slova člověka s vražednou patkou - Brandona Boyera, mimo jiné předsedajícího festivalu Independent Games a díky Kickstarteru také úspěšného pokračovatele Offworldu.

Právě jeho Venus Patrol ve spolupráci s videokanálem současného umění MOCAtv, který pro změnu v jiné spolupráci s vrchní poradkyní Sarah Brin letos na podzim spustí seriál Umění ve videohrách (Art in Videogames), uskutečnily mírumilovnou konferenci Horizon. Ta se obešla bez moderních vybuchujících mrakodrapů a hrdiny starověkého Říma propíchnutých krků.

Schválně si vzpomeňte, kdy naposledy jste viděli filmové drama, které se obešlo bez pistole. Právě. No a Horizon byla videoherní konference, která se bez té pistole obešla.

Zvětšit zdroj: Archiv

Double Fine Adventure je vlastně Broken Age

Double Fine Adventure má už delší dobu jméno: Broken Age. Jedna z prvních velmi úspěšně zafinancovaných her na Kickstarteru bude klasickou point and click adventurou, jaké jsme od současných vývojářů z Double Fine měli rádi, když ještě lepili své nápady dohromady v LucasArts. Broken Age rozehraje dva paralelní životy. První bude patřit pohledné dívence, jejíž vesnice, potažmo rodina ji hodlá obětovat obří žravé nestvůře. Ale ona se jen tak nedá.

Druhý život bude náležet chlapci, který je takovým opuštěným vlkem na palubě jedné vesmírné lodi, jejíž chod je pod neúprosnou diktaturou mateřského počítače. Jenomže chlapce už to přestává bavit. Chce ven, chce zažít překvapivá dobrodružství. Jak se životy obou budoucích hrdinů protnou, se dozvíme v příštím roce na Windows, Mac i iOS, Linux, Android i Ouya.

...

V podzemí s mečem

Studio Capybara Games, známé díky titulům jako Critter Crunch, Superbrothers: Sword & Sworcery EP (na němž spolupracovalo se studiem Superbrothers) a Super Time Force, si od Superbrothers půjčilo senzačního Jima Guthrieho, aby se loďkou vydalo na tajuplný ostrov, pod jehož povrchem teprve začíná pořádná legrace. Below bude hardcore roguelike, na což nás upozorňuje už titulní motto: poznávej, přežij, objevuj. Jak moc hardcore, se dozvíte v příštím roce na Xbox One.

...

Posel z papíru

Media Molecule, autoři LittleBigPlanet, sice nejsou stoprocentní indie, ale do jejich tvůrčí svobody jim Sony prý ani omylem nezasahuje. Navíc dělají tak originální a veselé hry, že na konferenci Horizon zkrátka patří. Tearaway aneb cesta posla tam a zase zpátky napříč papírovým světem je jejich další možný hit, s nímž cílí na hráče PlayStation Vita. Až Tearaway letos 22. října vyjde, nezapomeňte se s námi podělit, jestli jste z ní jako utržení ze řetězu.

...

Šermování na zahradě

Tvůrčí uskupení Die Gute Fabrik mohlo díky podpoře na Kickstarteru a programu Sony's Pub Fund realizovat své nápady na společenské hry Sportsfriends, které budou ideální do obýváku i na zahradu. Sbírka oceňovaných titulů od minimalistických sportů jako Hokra a Super Pole Riders po retro-bojovku BaraBariBall a (ne)skutečné šermování tváří v tvář v Johann Sebastian Joust vyjde už tento podzim na PlayStation 3 a následně na Windows, Mac a Linux.

...

Ještě lepší než Brian Eno?

Die Gute Fabrik představilo na konferenci Horizon ještě jednu věc. Jmenuje se Mutazione, a odkazuje k Another World nebo The Legend of Zelda: Majora's Mask, ačkoliv se jeví jako klasická adventura. Ústřední hrdinka Kai, která vlastně hrdinkou vůbec není, a konečně vypadá jako důstojně (čtěte normálně) vypadající ženská bytost, se tragicky vybourá na motorce. Kai se probouzí v podivném městečku s ještě podivnějšími obyvateli, a zjišťuje, že vůbec nejsou zlí a že stojí za to je poznávat.

Žádná spása světa se tedy nekoná. Mutazione nám ukáže svět, kde se den střídá s nocí a kde od pondělí do neděle zažijeme nejrůznější věci. Obyvatelé městečka budou totiž každý den dělat něco jiného, z čehož bude vycházet mnoho situací. A aby toho nebylo málo, tak si na své zahrádce před domem budeme moct sázet všelijaké květiny a houby, které až vyrostou, tak začnou vydávat různorodý ambient. Prý abychom si vytvořili vlastní Music for Airports Briana Ena. Sem s tím! Mutazione vyjde na Windows, Mac a Linux.

Zvětšit zdroj: Archiv

Zahulíme, zahrajeme

Conan O'Brien to vystihl přesně: „Na kolik musím bejt sjetej, abych si tuhle hru užil?“ Hohokum od londýnského herního studia Honeyslug a Richarda Hogga vypadá skutečně na čistou esenci rozpustilosti. Rozmarně barevná hra za cosi, co připomíná draka plujícího oblohou, se ve vás bude snažit vyvolat chuť po objevování a tvořivém hraní. Exprese, fascinace, dětské hřiště, kde si budete dělat co chcete, vyjde příští rok jak na PlayStation 4, tak na PS3 a PS Vita. Abych tak po zápaďácku řekl: Hohokum nebude vaší typickou videohrou.

Zvětšit zdroj: Archiv

Kačena to není, co je to?

Kachina je další rozmarnost, tentokrát od Bena Esposita, návrháře The Unfinished Swan. Ben se snaží vykreslit americký Jihozápad se všemi důležitými tématy od vymazávání historie po objevy moderní americké společnosti. Kachina by měla odkrýt vztahy mezi současnými Američany a původními domorodými kulturami. K tomu jí dopomůže jakoby převrácená herní filozofie Katamari Damacy.

Namísto nabalování malých věcí do stále větší koule tu budeme házením zvířátek a celých domů postupně zvětšovat černou propast v zemi, která nám umožní pojímat mnohem větší a větší věci. Bezedná propast umí nejenom pojímat, ale i vyvrhnout zpátky na zem. Schválně se vás proto zeptám: Když hodíte dva králíky do jedné díry a pak se na ně znovu budete chtít podívat, budou pořád dva? Kachina vyjde na Windows, Mac a mobilní platformy.

Zvětšit zdroj: Archiv

Hra na starostu a zástupce

Narážka na Katamari Damacy se vlastně docela povedla. Na novém projektu studia Funomena (výslovnost obdobná jako v případě legendární pecky Piera Umilianiho: Mah Nà Mah Nà) totiž spolupracuje i výborný chlapík Keita Takahashi, tvůrce nejen Katamari Damacy, ale i Noby Noby Boy. Zatím jde o velmi raný nástřel, ale jak řekl Keita Takahashi v angličtině: „Katamari má svého Krále a Prince, Noby svou Dívku a Chlapce, tohle bude mít svého Starostu a Zástupce.“ A získal si naprosto všechny.

Zvětšit zdroj: Archiv

PolyTRON

V případě pokračování úspěšného titulu Fez toho víme ještě méně. Ale měli bychom se přeci umět těšit i z mála. Polytron opět spolupracuje s čím dál tím báječnějším Disasterpeacem a upoutávka Fez II připomíná estetiku kultovního filmu Tron. A to je samo o sobě takový příslib, že mě honem rychle nenapadá žádný lepší.

...

Kdo s koho

Zatímco v Below půjdeme spíš pod ostrov, v (a game for) Two se budeme snažit dostat z jednoho konce ostrova na druhý. U (a game for) Two však bude krása ležet v tom, že půjdeme dva a budeme se domlouvat, kam jít, a hádat se, kam ne, a dělat si naschvály jen tak, nebo odůvodněně.

(a game for) Two rozebere téma přátelských vztahů na ostrově, kde nám půjde o život a jedinou spásou je opuštěná vesnice s jedinou lodí, na níž se dá dostat pryč. Důvěra a pomyslné táhnutí za jeden provaz bude pro (a game for) Two stěžejní. Dílko Simona Wiscomba, Claire Hosking, Evana Sterna, Andrese Villareala a Jasona Gibsona vyjde jak na Windows, tak Mac.

Kulturní revoluce, říká vám to něco?

Pokud se vám pod kůži zaryla neskutečně stylizovaná The Cat and the Coup, mohl by vás zajímat i titul Rehearsals and Returns od stejného autora. Peter Brinson si řekl, jaké by to bylo, kdybychom mohli vést rozhovory, které se naživo nikdy neuskuteční. Jaké by bylo mít možnost říct otevřeně cokoliv lidem, které jsou buď po smrti, nebo ke kterým se nikdy nedostaneme.

V Peterově hře si tak můžete podat Mao Ce-tunga, pochválit Margaret Thatcher, vykázat papeže, rozzářit Nikola Teslu nebo dát zabrat Leni Reifenstahl a jiným. Neobvyklý koncept si snad zahrajeme v červenci příštího roku na Windows i Mac.

Hrací i mobilní skříň

Horizon dal prostor i projektům, které jsou hrami v prodlouženém slova smyslu. Třeba takový Laser Cabinet Khalila Klouche z Ženevské univerzity umění a designu (Haute école d'art et de design – Genève). Dle cvičebního zadání „rychlý prototyp“ vytvořil za použití laseru, dvou zrcadel připevněných na krokových motorech a otevřené platformy Arduino s mikrokontrolerem na první pohled obyčejnou dřevěnou skříň, která se však během okamžiku promění v neobyčejnou dřevěnou HRACÍ skříň.

Zvětšit zdroj: Archiv

David Elliott a Steven Amrhein z Herní laboratoře Kalifornské univerzity v Los Angeles (UCLA Game Lab) dostali pro změnu už před dvěma lety nápad, jak dostat arkády na veřejná místa. Vzali rám z překližky od hracího automatu, do automatu zabudovali přenosný počítač napojený na arkádové ovládání, a LED poutač napájený baterií od vrtačky. Celou herní skříň uchytili na rám vojenského batohu, který se dá prý pohodlně přizpůsobit na záda komukoliv, kdo se chopí role bloumajícího oživlého automatu. Arcade Backpack pak může směle rovnou do ulic.

Zvětšit zdroj: Archiv

Nejnovější články