Nad skutečným vlastníkem Doty opět visí otazník, tentokrát nejde jen o Valve a Blizzard
zdroj: tisková zpráva

Nad skutečným vlastníkem Doty opět visí otazník, tentokrát nejde jen o Valve a Blizzard

26. 5. 2017 9:25 | Téma | autor: Adam Homola |

O značku Dota se přetahovaly firmy Blizzard a Valve. V roce 2012 to mohlo všechno skončit, obě hlavní strany se měly dohodnout a osud značky Dota měl být definitivně vyřešen. Nejspíš by to tak skončilo, nebýt aktivních studií Lilith Games a uCool, díky kterým se teď bude posuzovat právo na vlastnictví značky Dota. Ta před lety skončila u Valve a za pár let by mohla skončit někde jinde. Soudním řízením si aktuální spor o Dotu již prošel a nyní ho čeká posouzení porotou, která rozhodne.

Do justičního oběhu se Dota vrátila nedávno, když se z čista jasna vyloupla čínská firma Lilith Games a vydala mobilní hru Dota Legend. Netrvalo dlouho a Lilith se dostala do hledáčku Blizzardu. Americký soud žalobu ale zamítl s tím, že není možné vlastnit copyright obecné postavy, scény či příběh. Blizzard údajně u soudu nedokázal dostatečně jasně obhájit unikátnost svých postav, a tak v tomto konkrétním případě neuspěl, jak vysvětluje Lexology.

Na scéně se pak objevila firma uCool, která se s tím už tuplem nepárala a celé Dota Legend regulérně zkopírovala, prý i včetně právních ustanovení a poznámek Lilith Games a pojmenovala „svůj výtvor“ Heroes Charge. Stačí jediný pohled na obrázky z obou mobilních her a znalcům Warcraftu je jasné, že pod nánosem stylizace se skrývají staré známé postavy, které bojovaly napříč Azerothem.

Všechny tři firmy se tak o Dotu či své právo na hru přetahují, každá trochu jiným způsobem. Nepřímo se do toho ale namočila i Valve, právě díky uCool a Lilith Games. uCool totiž navrhla, že Valve nemůže být vlastníkem Doty, neboť ji jeden z jejích původních tvůrců, Kyle Sommers, svého času prohlásil za open source. Sommers to napsal na fóra v roce 2004. Tehdy už prý na Dotu neměl čas, a tak z ní udělal open source: „Kdokoliv si přeje vydávat verze Doty tak může činit bez mého souhlasu, jen bych prosil mít nějakou zmínku v credits.“

Jen samotný fakt prohlášení Doty za open source by s celým případem mohl slušně zamotat, ale tak jednoduché to samozřejmě není. Kyle Sommers, stejně jako všichni hráči Warcraft III, souhlasili s používáním softwaru za určitých podmínek. Ty jsou stanoveny v EULA, které po důkladném nastudování potvrzujete u instalace každého softwaru.

Návrh na uzavření rozsudku ze strany uCool ale soudce Charles Breyer zamítl a případ nechá postoupit dál, až k porotě, která rozhodne o majiteli Doty. Breyer totiž zpochybnil, zda měl vůbec Sommers právo prohlašovat Dotu za open source a převádět tak na kohokoliv jakákoliv práva spojená s modem, neboť ho k tomu nejspíš EULA vůbec neopravňovala.

EULA Warcraftu III hraje jistou roli také v onom kontroverzním prodání Doty Valve. Sommers a Abdul Ismail (IceFrog) totiž prodejem EULA porušili. Jasně se v ní uvádí, že tvůrci modifikací je pak nesmí prodávat. Nakolik je prohlášení o open source relevantní, jak moc se bude brát v potaz EULA a jak do toho všeho zapadne prodej značky Valve, bude na soudu, a hlavně na porotě, jak upozorňuje Ars Technica i Gamasutra.

V tomto kontextu je, alespoň z mého pohledu, osud Dota Legend či Heroes Charge až druhořadý. Jenže spekulovat o budoucnosti Dota 2 pod Valve či kýmkoliv jiným je stejně předčasné, jako neuvážené. Spor z roku 2012 se tak pomalu vrací, jen tentokrát v jiné formě, s více stranami, a ještě větším množstvím potenciálních komplikací.

Nejnovější články