Hráči platí za herní projekty na Kickstarteru výrazně méně než loni
zdroj: tisková zpráva

Hráči platí za herní projekty na Kickstarteru výrazně méně než loni

2. 10. 2014 15:58 | Téma | autor: Aleš Smutný |

Schyluje se k soumraku Kickstarteru? Věštby neodvratného konce se nad crowdfundingovou platformou vznáší od samotného začátku, ale Kickstarter všemu navzdory stále vzkvétá. Pokud se ale zaměříme jen na ryze herní projekty, je letošní rok na Kickstarteru oproti loňskému výrazně horší, pokud jde o sumu vybraných peněz. Došla k tomu ve své analýze agentura ICO Partners. Znamená to ale, že čeká herní Kickstarter (nezapomeňte, že tahle platforma zdaleka není jen pro hry) pád? Ne nutně.

Loni se na hry vybralo na Kickstarteru zaokrouhlených 58 milionů dolarů. Letos za první půlrok jen 13,5 milionů dolarů. Pokud vynásobíme letos vybrané peníze dvěma, samozřejmě s vírou, že hráči budou projekty podporovat v druhém pololetí stejně, dostaneme se na polovičních 27 milionů dolarů. To je meziročně solidní propad.

V počtu herních projektů za první polovinu roku však agentura výrazný pokles nezaznamenala. Loni bylo v herní oblasti zafinancováno 446 projektů, v první polovině letošního roku 175. Podobným výpočtem jako výše se dostaneme k číslu 350. Nesledujeme tedy odklon herních vývojářů od financování skrz Kickstarter, pouze propad ve výši příspěvků od hráčů. Důvodů může být hned několik.

zdroj: Archiv

Hned první a logické vysvětlení si můžeme půjčit od ICO Partners. Letos je prostě na KS méně projektů, které by na sebe poutaly a velké peníze. V roce 2013 hráči zaplatili 21 projektů s cílovou částkou přesahující 500 tisíc dolarů. Nachází se mezi nimi i Torment: Tides of Numenera (vybral přes 4 miliony), Elite: Dangerous (cca 2 miliony dolarů) či podobně dvoumilionový Shroud of Avatar. Letos se nad 500 tisíc dolarů dostaly pouhé tři projekty a přes milion jediný – Kingdom Come: Deliverance. Teoreticky tedy není problémem ani tak nezájem hráčů o projekty, jako spíše "nezájem" ze strany vývojářů rozmáchlejších projektů – pokud tedy přeženu fakt, že se v prvních šesti měsících na KS projekty s vysokou cílovou částkou neobjevovaly.

Když to ale spojíme s faktem, že se na KS objevilo obecně méně herních projektů bez ohledu na žádanou částku, může to poukazovat na měnící se tendence ze strany vývojářů. Řada jich totiž míří se svými projekty do early access sekce na Steamu a Kickstarter úplně vynechají, protože je to mnohem pohodlnější.

Pro začátek sice v early access potřebujete hratelnou část hry, ale jinak nabízí early access oproti Kickstarteru samé výhody. Nepotřebujete rozsáhlý projekt a peníze, které dostanete, máte jisté - nečekáte na dosažení požadované částky, neomezují vás slíbené termíny dokončení projektu a vůbec si s projektem můžete dělat, co chcete, a nikdo vám nemůže nic říct.

zdroj: Archiv

Přestože je early access bezesporu lákavá a čím dál využívanější (a jsem v pokušení říci i „zneužívanější“) platforma, můžeme z poklesu příspěvků na herní KS projekty vinit i další příčiny. Společnost se mohla trochu unavit svým mecenášstvím. Je krásné si malovat, jak podporujete vznik skvělé nezávislé hry, která vrátí dávno zašlý žánr zpět do vašeho počítače. Ale velmi často výsledkem není skvělá hra, třeba jen průměrná. A ta další také. A na tu třetí teprve čekáte. To se pak crowdfundingové nadšení otupí a nastupuje ostražitost.

Mnoho lidí (patří mezi ně) už také podpořilo větší množství projektů a řekli si „dost, teď čekám na výsledky.“ Protože vývoj her není věc krátkodobá, možná také ještě čekáte na hry, kterým jste přispěli klidně před dvěma roky. Trochu mohou odrazovat i průšvihy typu Clang nebo nevítané průtahy v kaze Broken Age.

V neposlední řadě může část veřejnosti reagovat podrážděně už jen na pojem Kickstarter. Z oblíbeného trendu se vždy u části publika stane nesnášený mainstream, což zčásti může souviset se všemi výše jmenovanými důvody a následnou ztrátou iluzí a ideálů. Věštci zkázy by navíc mohli vidět příznak pádu kickstarterové říše i v "dekadentních" zvrácenostech typu Bramborový salát.

zdroj: Archiv

Faktem je, že herní Kickstarter letos zůstává daleko za loňským rokem. Primárně kvůli absenci opravdu velkých projektů, na které byl rok 2013 bohatý, ale zčásti i kvůli tendenci vývojářů hledat cestu jinudy, třeba právě skrz early access. Sledujeme tedy blížící se konec Kickstarteru pro hry? Určitě ne, pořád se v něm točí desítky milionů dolarů a loňský rok byl pro Kickstarter výjimečný, proto je to trochu nefér srovnání. Letošní projekce se podobají číslům z roku 2012.

Pro další boom bude třeba souhra více okolností, ale primárně je potřeba více "velkých her" od známých firem, které potřebují větší finanční injekci. Kdybych si měl tipnout, tak už se loňské šílenství jen tak nevrátí. Každý zlatý věk jednou skončí a z herního Kickstarter se stane standardní a ekonomicky příčetnější crowdfundingová (a de facto distribuční) platforma.

Nejnovější články