Před skoro rokem a půl se na Kickstarteru objevil Tim Schafer se svým roztomilým videem, na němž žádal o 400 tisíc dolarů na novou adventuru. O měsíc později neměl oněch 400 tisíc, ale celkem 3,3 milionu dolarů. Ukázal tím velký potenciál Kickstartetu pro nezávislé tvůrce a nastartoval částečně úspěšnou vlnu herního crowdfundingu.
Tim Schafer byl šťastný, vysnil si hory i s doly, na hře se pracovalo a pracovalo a pracovalo, dostala jméno Broken Age a nyní... se na hře stále pracuje a pracuje a Tim Schafer musel s pravdou ven. Rozmáchl se ve svém vývojářském nadšení a vybrané peníze mu nestačí (sem dodejte zvuk bubnu a činelů).
Naštěstí jej nenapadlo jít zase na Kickstarter, ale přišel s řešením, jak od chytré horákyně. Rozsekne hru napůl, takže by v lednu příštího rokumohl vydat první polovinu hry skrze Steam Early Access (takže nedokončenou betu) a z prodejů téhle první poloviny zafinancovat tvorbu druhé části. Při té příležitosti si ji pak zahrají i ti, kteří hru zaplatili na Kickstarteru, ne? Druhý díl by pak vyšel jako bezplatný update o několik měsíců později, zřejmě v květnu.
Kdyby se totiž tohle neudělalo, muselo by jít pod sekeru šílených 75 procent hry. I tak se prý bude muset provést několik redukčních úprav. Jinak by prý polovina hry mohla vyjít někdy v červnu příštího roku a celá hra až někdy v roce 2015. Což Shafer konstatuje s lehce žertovným podtónem chlapce přistiženého při opakovaném provinění, protože tohle on prý má ve zvyku. Tedy překročit rozpočet i dobu vývoje. Nějaké sypání popela na hlavu ve zprávě lidem, kteří zaplatili za něco jiného, nenajdete.
Jenže. V případě, kdy by nad hrou dohlížel klasický vydavatel, by nejspíše Schafera klepnul přes prsty, vysvětlil mu, že takhle tedy ne, protože smlouva zněla jinak. Co ale může zástup těch, kteří na hru přispěli na Kickstarteru? Části zcela jistě tenhle krok vadit nebude, protože je podaný tak hezky logicky (dostanete půlku dřív a druhou později). Část si ale uvědomí, že nedávali peníze na půlku hry předem a půlku později s tím, že se snad ta druhá zaplatí z prodejů té první.
Jsem si naprosto jistý, že Schafer to myslí dobře a opravdu chce přinést co nejlepší, nejpromakanější hru, jakou může. Jenže součástí byznysu je i dodržování rozpočtu a dohodnutých věcí. Na konci stále může být povedená dvoudílná adventura. Ale pořád člověku hlodá v hlavě – chtěl 400 tisíc, dostal 3,3 milionu a stále to nestačilo? Najednou se nemůžeme divit tomu, že vydavatelé se do spolupráce se Schaferem nehrnou...