Deadbolt (download)
Pokud jste článek otevřeli s chutí na drsnou, žánrově čistou a nic neodpouštějící střílečku, je pro vás Deadbolt jako stvořená. Hratelností působí tak trochu jako Hotline Miami, jen viděná z boku. Deadbolt se sestává z množiny domků, které je třeba vyčistit od zombických gangsterů (v zásadě normálních gangsterů, ale se zelenou barvou, asi abychom se necítili znechuceni jejich vybíjením), potažmo při tom spálili jejich zásoby "popela" či tropili jinou neplechu.
Relativně titěrné levely jsou však naplněné nejenom obtížnými přestřelkami, ale i řadou alternativních řešení a postupů. Protagonista, mimochodem sám Smrťák, se například může přesouvat ventilačními šachtami a přepadávat oponenty zezadu. Taktéž zásoby munice jsou kriticky omezené. To celé, spolu s mírnou interaktivitou prostředí (možnost se schovávat za překážky nebo zhasínat světla), činí z hraní Deadbolt potěchu pro každého, kdo nejde pro frag daleko.
Za hrou stojí vývojáři z Hopoo (Risk of Rain) a popravdě by vůbec nevadilo, kdyby Deadbolt trochu oprášili a vyslali hru do prodeje! V nynější verzi můžete každopádně Deadbolt stahovat zdarma zde.
The Tender Cut (download)
S The Tender Cut měníme kurz a míříme na moment do hájemství uměleckých her. The Tender Cut je v zásadě cosi jako menší, hororovější a surrealističtější verze Home Alone. Hra má doslova komorní charakter - v roli bezejmenného hrdiny se pohybujete po jediné cimře a balkónku a snažíte se na sebe naroubovat různé předměty, abyste se posunuli ve hře dál. Co však z The Tender Cut činí dílko hodné pozornosti, je zasazení hry do scény z surrealistického opusu Andaluský pes od Luise Buñuela a Salvadora Dalího. Přílišnou logiku tak v mechanikách hry, na rozdíl od mrazivé atmosféry, hledat nelze.
Hrát kratičký The Tender Cut je ale, právě pro zmíněnou divnost, doslova radost! Jen co vám hra pustí klíčovou "oční" scénu z Buñuelova filmu, nabídne i předměty k její postupné replikaci. Je libo zapalovač a cigaretu? Výborně, více her by mělo nabízet možnost si zapálit! A co takhle nabrousit břitvu? Není problém, ale hlavně si při tom užijte výhledu na Měsíc!
The Tender Cut pro svou bizarnost a svérázné řešením hrstky hádanek (proč neucpat díru do zdi, z níž lezou mravenci, třeba amputovanou rukou?) disponuje daleko zajímavějším hororovým nádechem než tucet Evil Withinů. Kdyby tak její vývojáři z dvojčlenného studia No Thanks Games (členky jsou Ilja Kononenko a Julija Kozhemjako) přišli s kolekcí podobných titulů, šlo by dle mého o výjimečný počin i v komerční sféře. Hru najdete tady.
ICBM (download)
U podivností ještě chvíli zůstaneme. ICBM sice na první pohled vypadá jako láskyplná jednohubka, určená pamětníkům starých, dobrých simulátorů od Microprose a Jane's, ve skutečnosti jde ale spíše o "nasírací" umělecký projekt. Napovím, že ICBM se pyšní titulem "nejrealističtějšího simulátoru operátora balistických raket", jaký byl kdy vytvořen. Vyšel při tom 1. dubna. Modří, rudí i oranžoví už tedy nejspíše tuší, že skutečná práce chlápka, co sedí s prstem na spoušti kdesi v raketovém silu v Montaně, má do adrenalinového sportu daleko.
Prozradit pointu ICBM je tak trochu jako zkazit vtip, přesto si nelze pomoct - pointou ICBM je, že se v něm nic neděje. Celá hra obsahuje pět misí, jejichž cílem je přečkat dvanáctihodinovou šichtu v rámci operace Able Archer 83, během které skutečně hrozilo riziko jaderné války... ale jaksi k ní nakonec nedošlo, takže ani hráč si neužije otáčení odpalovacím klíčem. Celá hra od intra přes volbu obtížnosti až po lehce obskurní outro přitom opravdu působí jako dokonalá replika zapomenutého projektu z éry Silent Service, F-15 Strike Eagle či Red Storm Rising.
Jasně, stejný vtip jinak před několika lety vyprávěl i The Onion. Na jednu stranu je vysloveně škoda, že ICBM vlastně žádnou hratelnost neobsahuje. Na stranu druhou by ale stejně jenom musela replikovat principy (stále dokonalého) Defconu. Tvůrce ICBM Michael Davis se však nechal slyšet, že je hra je, navzdory své aprílovosti, věrnou předělávkou reálného vzhledu ovládacího pultu střel Minuteman III. Rovněž popsal, že inspirací hry byl jeho otec, pilot stíhaček F-111, potažmo atmosféra v letectvu jako takovém. Koluje totiž historka, podle níž prvními operátory mezikontinentálních raket byli někdejší bojoví piloti, kteří právě kvůli nudě svou novou profesi nenáviděli. Po stáhnutí hry odtud se jim zřejmě nebudete divit.
ICY (download)
Oproti zbylým titulům je RPG survival Icy pouhou demoverzí, vydanou v rámci crowdfundingové kampaně. Titul s předběžným termínem vydání v létě 2015 by však mohl zaujmout sortu hráčů, kteří holdovali i NEO Scaverngerovi. Principy obou her se v mnohém podobají, jenom s tím drobným rozdílem, že Icy více dbá na svůj vzhled.
Vzhledem k velmi statisticky laděné hratelnosti to znamená velké množství původních ilustrací, které doprovázejí příběh o skupince přeživších, potácejících se zmrzlým světem po nepojmenované katastrofě. Ve finále jich má být více než 400, a k tomu 10 000 řádků dialogů. Momentálně sice Icy nenabízí mnoho ze slíbeného, naopak se dá říct, že prototyp ignoruje nastavení rozlišení a je proto nehratelný, pokud nemáte obdélníkový monitor... To vše se ale má časem změnit.
Již nyní je na Icy sympatické, že oproti NEO Scavenger mnohem více sází na dialogy a putování skupinky přeživších než na osamocenou cestu hráčova avatara. Do budoucna by se z Icy mohla vyloupnout velmi zajímavá záležitost, jestli vám však sedne či nikoliv, si v demu můžete vyzkoušet již dnes.
The Tell-Tale Heart (download)
Čerpat inspiraci na hororovou adventuru u Edgara Allana Poea je vždycky dobrý nápad. Krátká adventura z pohledu první osoby The Tell-Tale Heart je vcelku věrnou videoherní adaptací Poeovi povídky Zrádce srdce - hráč v roli ústředního vrahouna pouze vodí několik policejních důstojníků po svém bytě, v jehož podlaze zakopal tělo svého soka.
Avatar je však stále mučen výčitkami svědomí ve formě tepajícího srdce. Na hře se psychologické pochody projevují skrze možnost volby odpovědi v dialogu, přičemž dostupné hlášky jsou díky rozkošně bláznivému provedení hry více a více atmosférické. I díky tomu má hra více konců.
The Tell-Tale Heart je dokonalou ukázkou, že hra nemusí nabízet dlouhou herní dobu a chlubit se špičkovou grafikou, aby pobavila či zaujala, hlavně povedené mechanismy a atmosféru. Stahovat si ji můžete zde.
Mohlo by se vám ještě hodit...
I’ll All Be Okay - Jakou hru může vytvořit hipster poté, co mu umře kočka? Divnou, velmi divnou...
Hotline Santa Cruz - Fanouškovská pocta Hotline Miami, která se snaží emulovat její styl i žánr. Bohužel při tom činí řadu šlápot vedle.
The Stranger - Perfektní připomínka, že povedený grafický styl není nutně zárukou dobré hry. The Stranger vypadá perfektně na obrázcích, ale jeho hraní připomíná návštěvu blázince.
Stick Shift - Simulátor masturbování řadící páky. Ano, i takové hry vznikají...
Mark Ellis: Train Bridge Inspector - Titul navazuje na nepřekonatelný Bridge Constructor, namísto budování mostů zde však hráč posuzuje mosty okem statika. Vzdor triviální hratelnosti velmi návykové, alespoň pokud se rádi často díváte na katastrofy.