Ben Kuchera: hraní s Oculus Rift může být nepříjemný zážitek
zdroj: tisková zpráva

Ben Kuchera: hraní s Oculus Rift může být nepříjemný zážitek

12. 9. 2013 19:25 | Téma | autor: Ladislav Loukota |

Virtuální brýle Oculus Rift jsou sice hodně blízko masovému užití, ale možná bude jejich aplikace omezená jenom pro několik masochistů. Vyplývá to ze zkušenosti Bena Kuchery z PA Report. Ten s helmou zkusil demo hororové adventury Breach, jejíž hratelnost popisuje jako jednodušší mix System Shocku, primárně kvůli zasazení na opuštěnou vesmírnou loď. A jeho dojmy svědčí o tom, že dříve či později se nejspíše dočkáme skutečných úmrtí vlivem virtuální reality...

Kucheru citujeme z původního článku na webu PA Report: "Docela jsem si hru užíval, koukal z okna, snažil se přijít na fungování toho či onoho, a pak jsem se otočil... (...) Vykřikl jsem a skoro spadl ze židle. Ve hře je totiž přítomná potvora, která hráče aktivně pronásleduje, a já měl za to, že zrnění (značící její přítomnost) je jen nějaký typ efektu. Když to na mě nakonec skočilo, nebyl jsem vůbec připravený. Všechny moje instinkty se vypařily a trvalo nějakou dobu, než jsem se uklidnil."

Krom Breach zkusil Kuchera i dungeonovku Dreadhalls, tituly vyvinuté primárně pro Oculus Rift, a dopadlo to podobně: "Na virtuální realitě je cosi zvláštního, co razantně zvyšuje děsivost. Monstrum neobsáhne jen pořádný díl vaší obrazovky, je přímo u vašich očí."

Celkově nejde o nic moc překvapivého – pohlcující imerzivitu doložily už dřívější videa z užívání Oculus Rift. Kuchera však neplatí za nějakou babičku, jeho herní zkušenosti jsou enormní a přesto popisuje hraní za nepříjemný zážitek – nikoliv pro nepovedenost her nebo pro vyvolávání nevolnosti, ale pro snad až příliš pohlcující prostředí.

"Virtuální realita nabízí hororu věci, které nelze realizovat jinou uměleckou formou. (...) Strávil jsem s Riftem ve své kanceláři pořádnou dobu, držíc dvojici tlačítek a snažíc se potlačit nutkání sundat si tu věc ze své hlavy. Byla to pekelná noc. Rozhodně ji neplánuju v brzké době zopakovat."

Vypadá to, že bude-li Oculus Rift nakonec rozšířenou skutečností mezi herními periferiemi, infarkt si dříve či později vyžádá i nějaký ten život. Spíše než zdravotní rizika je však na místě se dotazovat, bude-li nakonec podobně imerzivní virtualita ku prospěchu celkového zážitku.

Nejnovější články