Petr Vochozka o Mafii - rozhovor 1.část
zdroj: tisková zpráva

Petr Vochozka o Mafii - rozhovor 1.část

28. 11. 2002 0:00 | Rozhovor | autor: Redakce Games.cz |

Mafia od brněnských Illusion Softworks patří k tomu nejlepšímu, co u nás vzniklo. Proto jsme vyzpovídali Petra Vochozku v rozhovoru, jehož první část se týká prodejnosti hry ve světě a chystaného patche.

Autor: Kate & jd
Publikováno: 28.listopadu 2002


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Akční hra Mafia od brněnské vývojářské společnosti Illusion Softworks patří bezesporu k tomu nejlepšímu a nejúspěšnějšímu, co kdy u nás v této oblasti vzniklo. Jedná se i o jeden z horkých kandidátů na PC hru roku ve světě a proto jsme využili příležitosti vyzpovídat šéfa IS Petra Vochozku o všem, co s Mafií bezprostředně souvisí a co vás bude určitě také zajímat. V první části třídílného exkluzivního rozhovoru jsme se zaměřili na prodejnost hry, její hodnocení, českou lokalizaci a chystaný patch.

Tiscali Games: Jak se po vydání Mafie celkově změnila situace ve firmě? Jistě z vás všech muselo spadnout obrovské napětí, když už máte konečně práce na hře za sebou. Dostal tým Mafie zasloužené volno nebo práce pokračují dál bez přestávky?

Petr Vochozka: Mafia pro nás byla velký milník, je to totiž první hra z nové generace, kde nenecháváme nic náhodě. Musíme si upřímně přiznat, že Hidden & Dangerous byl z velké části úspěšný také díky štěstěně (stejně tak jako skvělá hra Operation Flashpoint), a proto jsme si už před několika lety všichni řekli, že teď pojedeme na jistotu.

Celkový vývoj Mafie trval zhruba 3,5 roku, což na tak velkou hru není nic neobvyklého, spíše se o ní začalo mluvit příliš brzy. Poslední rok vývoje byl neskutečně psychicky náročný pro všechny a dokončení hry byl rozhodně skvělý pocit! Usilujeme samozřejmě o to, aby si lidi volno vzali, ale prostě není možné zavřít celý tým třeba na 3 týdny, protože se nadále pracuje na několika jazykových mutacích a verzích pro konzole. Každý si bral volno individuálně a zbytek si vybereme na Vánoce.

Petr Vochozka ve své pracovně zdroj: tisková zpráva Prodej Mafie celosvětově jste kdysi odhadl na "milion určitě". Naplní se tyto neskromné předpoklady a máte nějaká konkrétní čísla za první měsíce prodeje v USA, Anglii, Německu nebo jinde?

Petr Vochozka: O milionu kusů jsem skutečně hovořil několikrát, PC včetně konzolí se tolik prodá zcela jistě. Polovinu by dokonce mohla prodat jenom PC verze za plnou (nebo mírně sníženou) cenu. Určitá konkrétní čísla máme, ale bohužel jsme vázáni smlouvou vůči našemu publisherovi Take2, takže je zatím nemůžeme zveřejnit.

Jste spokojen s umístěním v žebříčcích prodejnosti po celém světě? Nebo jste čekal lepší místa a že tam Mafia vydrží delší dobu?

Petr Vochozka: Stejně jako s prodejností, tak i s umístěním v žebříčku platí to, že čím blíže jste k vydání, tím přesnější vaše odhady můžou být. Reálně jsem čekal zhruba takovéto umístění, ale v koutku duše jsem doufal v první místo přes celé Vánoce :)

Zde je potřeba hlavně podotknout, že většina nejlepších her je vydávána právě v září až listopadu (někdy i prosinci) a probojovat se na dobré místo je mnohem těžší než v únoru nebo červnu. O prázdninách stačí v Anglii na zlatou příčku například 1.500 kusů týdně, před Vánoci třeba i 15.000. Nejdůležitější je pro nás celkový prodej kusů a ten je vynikající. Hidden & Dangerous na první místo nedosáhl nikdy, Mafia snad vyjma USA (nejlepší umístění 6. příčka) všude. I v tom vidím určitý pokrok ve firmě.

Místnost, kde vznikla Mafia zdroj: tisková zpráva Vzhledem k celkovým nákladům na vývoj hry, bude podle vás Mafia komerčně úspěšnější než první díl H&D?

Petr Vochozka: Bude, ale hlavně díky verzím pro konzole. Hidden & Dangerous udělal snad 90% všech tržeb na PC (jenom něco málo neúspěšná Sega Dreamcast a budgetová edice pro Sony PlayStation 1), u Mafie čekáme většinu z konzolí. Úspěch jsme už potřebovali, od vydání H&D je to neuvěřitelných 3,5 roku!

Setkalo se vydání hry v některých zemích s podobným nepochopením jako například v Itálii? Myslíte, že takové kauzy její přijetí komplikují nebo je to naopak dobrá reklama zadarmo?

Petr Vochozka: V Itálii se proti hře postavili asi dva představitelé vlády s tím, že hra je návod pro vstup do Mafie! Asi si nevšimli jedné maličkosti, že naše hra se odehrává ve třicátých letech minulého století a dnes už přece jenom Mafie (reálná) používá trošku jiné praktiky... :) Navíc naše hra nakonec ukazuje, jak je NEdobré být Mafiánem, jak špatně můžete dopadnout. Politici prostě začali rýpat do něčeho, o čem nevěděli zhola nic. Nám to udělalo naprosto skvělou reklamu zadarmo, nikdy bysme se nedostali do spousty médií nebýt této kauzy. Máme z toho legraci :)

Osobně útoky na násilí v počítačových hrách nechápu, filmy jsou podstatně brutálnější a může je shlédnout prakticky každý. Pokud někdo vyjde na ulici, začne krást auta s střílet a potom se hájit tím, že jenom napodoboval GTA3, je to prostě magor. Anebo je to taky součást strategie obhájců v Americe, jejich právo je šílené.

Mafia screenshot zdroj: tisková zpráva Určitě sledujete recenze a články o Mafii - vedete si nějakou statistiku? Pokud ano, jaké je průměrné hodnocení? Který z verdiktů nebo z ocenění vás osobně, nebo jako firmu, potěšil nejvíce?

Petr Vochozka: Sledujeme recenze, názory čtenářů na webu atd., děláme si statistiku a také analýzu, abysme vědeli, co se komu líbí a komu ne. Recenzí máme dodnes asi 70, průměrné hodnocení je 90,18%. Nejvíce nás asi potěšilo hodnocení německých časopisů, kteří jsou obecně tak o 10% přísnější, a přesto Mafia dostávala vždy přes 90%. Nejvíce nás pobavila recenze nějakého italského věřícího, který nám vytýkal neúctu k bohu, používání sprostých slov a hru ohodnotil asi 29% :)

Je nějaká trofej nebo "Hra roku", na kterou si brousíte zuby?

Petr Vochozka: Zatím nevím o žádném ocenění “Hra roku”, některé totiž byly příliš brzo (např. Bafta) a hra ještě nebyla na trhu a některé zatím stále probíhají. Počkejme si tak do jara příštího roku.

Lokalizace hry do češtiny vám určitě zabrala spoustu práce, navíc za cenu necelých 1000 Kč se asi nebude jednat o ziskový projekt. Přesto, máte nějaká čísla, kolik českých hráčů si dosud Mafii legálně pořídilo? Ovlivní to nějak vaše plány s lokalizacemi budoucích titulů?

Kanceláře zvenku zdroj: tisková zpráva Petr Vochozka: Češtinu jsme rozhodně nedělali kvůli zisku, veškeré peníze jdou zpět do reklamy, která byla bombastická. Cekově očekáváme prodej přes 15000 kusů. Českou verzí jsme chtěli podpořit naše hráče a taky ukázat ostatním lidem, že počítačová hra je normální součást společnosti a zábavy, stejně jako hudba, divadlo nebo film! V ČR je totiž tvorba her neustále v podvědomí lidí jako něco naprosto amatérského, co si “šudlí” večer studenti na koleji, ale ukažte mi třeba jednu písničku nebo film, který ve světě uspěl stejně tak jako Mafia, Hidden & Dangerous nebo Flashpoint. Ano, 3 filmy vyhrály Oscara, ale nikdy je ani nevysílali ve velkých kinech, natož aby se umístily v nějakém žebříčku.

U Mafie nám spousta známých herců odmítla dabing s tím, že „nějakou blbou hru dělat nebudu“, a to nás teda dost mrzí. Hry ještě nejsou v ČR doceněny a naší kampaní se to snažíme aspoň trošku někam posunout.

Už dříve vznikla petice za vytvoření patche a Dan Vávra nedávno v jednom rozhovoru potvrdil jeho přípravu. Co přesně bude ve hře opravovat a je nějaká šance, že by do hry přidal tolik žádané multiplayerové závody? A kdy by orientačně mohl vyjít?

Petr Vochozka: Patch bude opravovat pouze některé zbylé chyby, problémy s HW a nabídne například snížení obtížnosti problematického závodu. Pravděpodobně nabídneme i menší bonus, ale multiplayer ne. Ten nebyl nikdy zdaleka hotov a jeho dodělání by zabralo několik měsíců, které jsme si nemohli dovolit. Patch vyjde co nevidět.

Testeři IS zdroj: tisková zpráva Jedna z věcí, která se na Mafii občas kritizuje, je AI postav v některých misích. Dá se s ní technicky ještě něco podniknout nebo to není možné (patch, vylepšení jako součást datadisku atd.)? A pokud ano, budete se o to snažit?

Petr Vochozka: AI není perfektní u žádné hry, ale u Mafie jsme žádné zásadní výtky nezaznamenali. AI upravit nejde. Jakmile totiž uděláte sebemenší změnu, promítne se to do celé hry a prakticky bysme ji celou museli znovu ladit (= měsíce práce). A to bez záruky, že něco vylepšíme. Pokud porovnáte několik recenzí, zjistíte, že právě AI bývá docela obdivováno kvůli spoustě detailů. Podle našich poznatků se výtky vůči AI bohužel šíří právě v Česku.

Vyšly už dvě verze hratelného dema Mafie - americká a evropská - je nějaká šance že vydáte pro domácí fanoušky i demo v češtině?

Petr Vochozka: Česká verze dema nebude, naši hráči se musí spokojit s anglickým a pro představu českého dabingu si stáhnout nějaké video. Ve skutečnosti vyšly verze tři - vyšla také německá, kterou jsme museli z důvodu přísnějších zákonů trošku degradovat. V německé verzi nejdou zabíjet civilisti ani neozbrojené osoby.

V druhé části rozhovoru příští týden přijde řeč na přídavné mody, datadisk, konzolové verze Mafie a stav Vietcongu nebo Hidden & Dangerous II.

Stáhněte si: Demo, Nejstarší trailer (16 MB), E3 2001 trailer (29 MB), Gameplay videa 2x (8 MB a 2,5 MB), Videa 4x (3 MB - 6 MB), TV trailer (1,5 MB), Video 1.mise (2 MB), GameStar video (5 MB nebo 13 MB), Screenshoty, Cheaty

Související články: Recenze, Kompletní návod, Článek o přídavných modech, Reportáž z launch party, Videoreportáž (8/2002), První dojmy z prezentace hry (11/2001), První rozhovor (6/2000), Druhý rozhovor (9/2000), Novinky

 
Kate & jd
připravil: jd


 
 

Nejnovější články