World of Warcraft: Wrath of Lich King rec.
zdroj: tisková zpráva

World of Warcraft: Wrath of Lich King rec.

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

16. 3. 2009 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Uplynulo čtvrt roku a nastal čas pro bilancování. Servery nabotnaly pod počtem "osmdesátníků", raid instance se staly fialovou „farmou“ a hardcore hráči úpěnlivě vyhlíží...

Autor: Fish
Publikováno: 16.března 2009
Verze: finální+patche/prodávaná/anglická
Doba recenzování: 4 měsíce


Zvětšit zdroj: tisková zpráva World of Warcraft servery po celém světě postupně za uplynulé 4 měsíce bobtnaly pod stále větším počtem charakterů na 80. levelu, raid instance se pomalu ale jistě staly fialovou „farmou“ a hardcore hráči úpěnlivě vyhlíží nový herní obsah.

Již v prvním dílu recenze jsem naťukl, že se příště budeme zaobírat instancemi a vším, co s nimi souvisí. Všechno ale pěkně popořadě. Ještě před vydáním Blizzard totiž ujišťoval, že nejlepší vybavení z prvního datadisku vyměníme až v 25man verzi Naxxramasu. Snažil se tak alespoň trochu uklidnit hráče zklamané počátkem Burning Crusade, kdy těžce nabyté fialové předměty vyměňovali za první zelené z questů. Ve Wrath of Lich King nějaká ta lepší výbava opravdu vydrží po celou dobu expení. A ač se tu a tam najde něco lepšího, nové vybavení začnete sbírat opravdu až v raidech a dungeonech na 80. levelu.

 Instance
Nových instancí nepřibylo tolik, jako tomu bylo v datadisku předchozím, obtížností jsou lehčí a i časově znatelně kratší. Na 80. levelu lze všechny dungeony přepnout na heroickou obtížnost a začít sbírat nové Emblem of Heroism, obdobu Badge of Justice z Burning Crusade. Na rozdíl od něj není třeba budovat kvůli zpřístupnění heroických dungeonů žádnou reputaci, což opět přispívá k rychlejšímu sehnání kvalitního vybavení. Za EoH lze nakoupit klasicky nejrůznější epické brnění, nově i některé částí Tier 7.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Pro hardcore hráče pak přibyla vynikající možnost nakoupit věci, které lze libovolně posílat všem postavám na jednom herním účtu. Jejich výhoda je v tom, že vybavení (brnění, zbraně atp.) se přizpůsobují levelu charakteru, který je zrovna obléká - tzn. levelují s postavou. Věc není s postavou svázána, lze ji tedy libovolně posílat dál. Asi nejzajímavější jsou nárameníky, jež zvedají o 10 % XP ze zabíjení monster a zrychlují tak cestu za vysněným maximálním levelem.

Hnedle na počátku se sluší zmínit radikální změnu v celkové struktuře raidů – každá WOTLK raid instance povoluje vstup skupin o 10ti či 25ti lidech. Tuto změnu si pochvalují především menší kolektivy či narychlo složené „made in org“ raidy. Blizzard je tak nucen ladit každou novou raid instanci hnedle dvakrát. Raidy pro 25 osob nabízí samozřejmě těžší obtížnost všech bojů a tím i o stupínek lepší odměny. Uložené pozice obou verzí se nesdílejí, je tak možné v jednom týdnu chodit oboje. Ve verzi raidů pro 25 osob padají z bossů Emblem of Valor, což je vzácnější obdoba EoH z heroických instancí a raidů pro 10 osob. Za EoV lze nakoupit dvě části Tier 7 setu či jiné velmi kvalitní vybavení, od patche 3.0.8 je lze vyměnit i za EoH.

Jak jsem již nakousl, s příchodem WOTLK jsme se setkali i s novým Tier setem pro všechny druhy postav, jeho části se liší dle verze raidu, z níž pochází, ty z verzí raidů pro 25 lidí jsou trochu lepší, nicméně výhodou pro hráče je fakt, že Tier bonusy z 10man i 25man raidů jsou společné, lze tak tento Tier bonus obdržet i kombinací rozdílných částí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Obrozený Naxxramas
Jedním z největších lákadel datadisku je neprofláknutý Naxxramas, jehož útroby naplno v základním WoW vyzkoušelo pouze mizivé procento hráčů. Nový Naxxramas tentokráte létá v přemrzlém Dragonblightu, na své původní pozici ho tak už nenaleznete. Nabízí stejné bosse s podobnými taktikami jako před pár lety, nicméně tentokráte ve verzi pro 10 nebo 25 hráčů. Naxxramas je de facto první raid instance, do které hráč vstupuje, proto je také její obtížnost uzpůsobena zelenomodrým hrdinům.

Blizzard ve stylu trendu „epiky pro každého“ udělal z Naxxramasu instanci, jejíž obtížnost se zdaleka nedá srovnávat s Karazhanem za času čerstvého Burning Crusade. Pro kvalitnější raidy bylo první vyčištění celé instance otázkou pár hodin (nutno ale přiznat, že i díky hraní datadisku na testovacích serverech). Mimo Naxxramas se ve WOTLK s raidem podíváte do Obsidian Sanctum, Eye of Eternity a Vault of Archavon. Každá ze jmenovaných instancí obsahuje jednoho plnohodnotného bosse, přičemž Malygos v Eye of Eternity se dá považovat za „první pořádný“ boj.

 Přílišná jednoduchost?
Právě obtížnost dostupného obsahu je třískou v oku na současném datadisku, nicméně dle slov Blizzardu vše funguje tak, jak si předsevzali. Novou dimenzi totiž nabízí systém achievementů, jenž z triviálních šarvátek udělá vcelku komplikované a náročné boje. Příkladem budiž Sartharion v Obsidian Sanctum, kde se nalézají další tři dračí minibossové. Pokud je nezabijete před Sartharionem, prostě přiletí během boje a místo jednoho draka musíte najednou zabíjet čtyři. Zvládnout encounter „Sartharion +3“ chce již pořádně sehranou partu vybavených a koordinovaných lidí, jejich snaha je odměněna větším množstvím lootu a titulem. Třešničkou na dortu je pak speciální mount – Twilight Drake.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Tvůrci na stížnosti ohledně triviality dostupného obsahu reagují slovy, že ač mnoho hráčů brblá, že „není co zabíjet“, většina z nich stále ještě nesplnila nejrůznější „hard mode“ achivementy. To nic ale nemění na faktu, že i 25man verzi Naxxramasu si v klidu za odpoledne vyčistí tlupa složená v Orgrimmaru. To vše vypovídá o faktu, kam Blizzard celou hru World of Warcraft posunuje - nejen marketingovým odborníkům je jasné, že důležitější pro nejpopulárnější MMO současnosti jsou právě masy hráčů a ne 3% jádro hardcore „noliferů“.

Na druhou stranu je třeba přiznat, že achievementy přidávají hře šťávu a hlavně důvod, proč jít posté do té samé instance či raidu. Nejen, že určité achievementy oddělují metaforicky chlapce od mužů, ale představte si kupříkladu splnění achievementu, kdy za celý raid v Naxxramasu nesmí během boje s žádným z 15ti bossů umřít jediný z 25ti hráčů. Tento achievement pokořit, to chce již brilantní a zodpovědný přístup, možná i notnou dávku štěstí. Pakliže byste si na tento achievement brousili zuby, je třeba jednat rychle – Blizzard oznámil, že s příchodem patche 3.1 achievementy sice ve hře zůstanou, hráči budou nadále odměňováni příslušnými tituly, nicméně draky s 310% létací rychlostí již nedostanou.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Budoucnost je růžová (fialová)
Autoři slíbili v obsahovém patchi 3.1 novou raid instanci – Ulduar. Ta by již neměla být záležitostí na jedno odpoledne a měla by se přiblížit těm těžším encounterům, které známe z minulosti. Taktéž bylo oznámeno, že veřejné testovací servery (PTR) již nebudou dlouhodobě disponovat veškerým budoucím obsahem hry, aby si hráči nenacvičili všechny boje dopředu, jako tomu bylo právě u Naxxramasu těsně před příchodem WOTLK a progres se tak uskutečnil až na LIVE serverech. To Blizzard dodržel a v současné době tisíce dobrovolníku postupně pomáhají na testovacích serverech ladit budoucí obsah tohoto oblíbeného RPG. Hráči jsou vždy včas obeznámeni s tím, kterého bosse Blizzard ten který večer zpřístupní a kterého si budou moci vyzkoušet.

Zrovna tak se můžeme těšit na jednu z nejočekávanějších změn, čímž je zavedení dual-specu, možnosti libovolně přepínat mezi dvěma verzemi talentů. Uleví se tak těm, kteří se orientují na oboje PvP i PvE a doposud museli na změny talentů obětovat stovky goldů týdně. Na testovacích serverech je dual-spec již dostupný a hráči si ho pochvalují.

 PvP novinky
Již dlouho před příchodem datadisku byla proklamována World-PvP zóna Wintergrasp, nacházející se zhruba uprostřed nového kontinentu, jejíž devizou jee mimo klasické PvP i používání dobývacích strojů a obranných děl. Tvůrci slib splnili a Wintergrasp se stal denním chlebem mnoha hráčů. Hráči se do zóny mohou dostat buď portálem z Dalaranu, po zemi či na létacím mountovi, ve Wintergraspu se však nedá létat, takže během pár sekund skončíte s padákem na zádech.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Na začátku boje jedna strana pevnost ve Wintergraspu kontroluje, druhá strana útočí. Útok probíhá 30 minut a úkolem útočící strany je pevnost dobýt. Strana, která poté vyhraje, kontroluje celý Wintergrasp dalších zhruba 2,5 hodiny a má z toho náležité benefity. Všichni bossové v Northrendu například začnou odměňovat hráče Stone Keeper's Shardy, sloužící k nákupu PvP vybavení, receptů na Jewelcrafting atp. Pakliže frakce kontroluje Wintergrasp, zpřístupní se hráčům zmiňovaná raid instance Vault of Archavon, z jejíhož bosse padá mix PvP i PvE vybavení.

Nyní trochu odbočím a zavzpomínám na tolik opěvovaný příchod datadisku, bez padání serverů a bez lagů. Tato situace pár týdnů byla parádní, jakmile se ale vyloženě davy dolevelených hráčů vydávaly ve stejný večerní čas do Naxxramasu, začala ta pravá „sranda“. Ping ve čtyř- až pěticiferných hodnotách, odpojování a mezi 19:00 a 22:00 nehratelný raid. A ačkoliv první dojmy byly, že na vině je přeplněný realm, vyšlo najevo, že tyto problémy řeší Blizzard všude - Naxxramas prostě není pro tolik lidí najednou optimalizovaný. Situace se po čase mírně zlepšila, nicméně na několik resetů guildy odstavila od jakéhokoliv postupu.

Stávající situace měla např. na Drak’Thulu za následek migraci nejlepších aliančních PvE guild na jiný realm, čímž se poměr Hordy k Alianci ještě o mnoho zvětšil. Zde se dostáváme ke kameni úrazu Wintergraspu – ten je totiž na rozdíl od battlegroundů realm-only a od toho se odvíjí i počet bojujících hráčů za každou stranu., již je slyšet z řad aliančních hráčů hlas, že vyhrát Wintergrasp s Aliancí je už jen dílem náhody a velkého štěstí. Na druhou stranu početně znevýhodněná strana ve Wintergraspu obdrží stackovatelný buff Tenacity, jenž při několikanásobné aplikaci dělá z např. paladinů v bublině téměř nezabitelné bytosti, rozdávající kolem sebe rány o pěti cifrách. Tímto určitě trpí hra obou stran.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Nový Battleground
Strand of the Ancients je založen na dobývání tak, jak jsme mohli vidět třeba původním Unreal Tournamentu. Jedna strana vždy začíná jako útočník, druhá jako obránce. Jakmile vyprší časový limit či je obrana prolomena, končí první kolo a strany se prohazují. Útočící strana tak musí dobýt stranu druhou rychleji, jinak prohrává. Útočící strana ničí cestou brány, které jí stojí v cestě – toho se dá docílit i tím, že u brány hráč jednoduše položí bombu. Zády mu kryjí dobývací stroje a naopak, bránící strana používá k obraně pevná přimontovaná děla.

Celkově je tento battleground velmi zábavný, v první řadě je trochu o něčem jiném, než na co jsme byli doposud zvyklí, nicméně o to více je právě v tomto battlegroundu potřeba koordinace, jež mnohdy chybí a z boje se stává chaos či sólové nahánění osamocených hráčů. Ještě třeba zmínit, že Blizzard v patche 3.0.8 zvedl životnost právě dobývacím strojům, které byly dost zranitelné i pouhými pěšáky (to samé platí pro Wintergrasp).

 V pohybu
S již zmiňovaným zásadním patchem 3.0.8 se do hry dostalo mnoho dalších novinek, epická PvP výbava za marky nasbírané přímo ve Wintergraspu, snížení ceny enchantů (především zmenšen požadavek na počet Greater Cosmic Essence) či úprava nejrůznějších, při vydání datadisku nehotových, profesí. Znatelných změn doznaly Glyphy, jež byly značně pozměněny, nicméně ve stylu balancování hry autoři mírně upravili větší část obsahu hry (předměty, profese, achievementy, schopnosti jednotlivých povolání atp.) - více podrobnějších informací si již ale můžete přečíst třeba zde.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

 Resumé
Datadisk je i nyní, po čtyřech měsících na pultech pro hráče, jež se WoW baví, určitě povinností. V horizontu týdnů či pár měsíců nás čeká nová raid instance, která bude svou obtížností vyhovovat snad i těm náročnějším. Mj. se dočkáme i mnoha zajímavých změn a přídavků, jež nám budou ještě více zpříjemňovat hratelnost. Doufejme, že připravovaný patch 3.1 s Ulduarem konečně přinese to, co mnoho hráčů očekává – nějaký pořádný krok dál. Pro občasné hráče pak hra v současné chvíli nabízí tucty míst, kam se mohou podívat – od heroických dungeonů až po (ne)heroický Naxxramas.

Stáhněte si: Videa, Trailery...

Související články: Recenze 1.část, Dojmy z bety 1.díl a 2.díl, Preview, Novinky, Recenze WoW: The Burning Crusade, Recenze původního World of Warcraftu

Fish
autorovi je 24 let, studuje VŠE a pracuje v konzultantské firmě, v minulosti vedl GameZone.cz, nyní píše jen sporadicky



 
 
Fish
Smarty.cz

Nejnovější články