Unreal II eXpanded MultiPlayer - recenze
9/10

10. 2. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Pokud se nemůžete dočkat Unreal Tournamentu 2004 a rádi byste si zahráli týmový multiplayer s vozidly, není od věci vyzkoušet volně šiřitelný přídavek Unreal II XMP s netradičním herním principem podobným Planetside.

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 10.února 2003
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: s patchem v7710

Obrázek zdroj: tisková zpráva First-person střílečky ze světa Unreal není třeba představovat, jelikož patří mezi nejznámější herní série vůbec. Vše začalo v roce 1998 vydáním singlového (a graficky revolučního) Unrealu, po němž následoval odskok k ryze multiplayerovému žánru ve formě Unreal Tournamentu, o němž by se zase dalo tvrdit, že byl vlastně první ryze multiplayerovou střílečkou vůbec. Oba zmiňované tituly se dočkaly v průběhu následujících let svých pokračování, přičemž Unreal II: The Awakening vyšel přesně před rokem (recenze). Posledně jmenovaný titul se jako nástupce prvotního Unrealu zaměřil jen na singleplayer, kdy v roli hlavního hrdiny procházíte misemi, drtíte počítačem řízené protivníky a klestíte si postupně cestu danou příběhem.

Ponechme teď stranou, zda se Unreal II povedl či jestli splnil vysoká očekávání, neboť dnes na něj budeme shlížet ze zcela jiného úhlu. Majitelé této hry se totiž dočkali volně stažitelného oficiálního přídavku. Nese název Unreal 2 eXpanded Multiplayer (dále už jen U2XMP), z čehož je patrný i směr, kterým je toto rozšíření namířeno. V jeho případě se tedy jedná o multiplayerový návdavek, který s původní hrou nemá až tak moc společného, ale k instalaci vyžaduje její originální CD v mechanice (není tedy samostatně spustitelný jako např. Wolfenstein: Enemy Territory). A právě tomuto přídavku, který si můžete (vlastníte-li Unreal II: The Awakening) stáhnout třeba od nás (plná verze, demo), se budeme v dnešním článku věnovat.

V úvodu ještě upozorním na dva důležité balíky, jež se k U2XMP váží. Jednak to je před časem vydaný oficiální patch v7710, a dále betaverze neoficiálního bonus packu, který pro fanoušky připravuje komunita hráčů – designérů. Bonus pack si přiblížíme trochu podrobněji ještě dále v článku, nyní už ale přejdeme k popisu U2XMP jako takového.

Týmovka s volbou povolání
Vydání U2XMP by na první pohled mohlo budit dojem, že se jeho tvůrci (dnes již rozpuštěný Legend Entertainment) snažili vytvořit jakousi fúzi singlového Unrealu s multiplayerovým Unreal Tournamentem. Ve skutečnosti jde ale o něco dost odlišného, neboť rozdílů v herním pojetí je hodně a odlišný (nikoli originální) je už samotný koncept. Poprvé se nám do Unrealu začleňují povolání, tedy možnost si předem navolit, jakou roli v týmu chcete plnit. Tato myšlenka je samozřejmě stará a už mnohokrát omletá v řadě bojových (většinou realitu přibližujících) titulů, ale v Unrealu si odbývá teprve nyní svoji premiéru.

V případě U2XMP lze volit mezi specializacemi Ranger, což je jakýsi sniper, disponující i početným arzenálem dalších zbraní. Druhým typem je Tech, jakýsi rychlonohý šikula, jehož lze přirovnat k známým inženýrům z jiných her. No a poslední Gunner je těžkotonážník vybavený většími kalibry. Každá postava má samozřejmě své výhody i slabá místa a je třeba vybírat s ohledem na to, jakou roli chcet v týmu plnit.
Co se týká zbraní, najdete ve hře všechny Terranské zbraně z původního Unrealu II, místy ale vyladěné pro potřeby multiplayeru. Nechybí ani plamenomet, u něhož právě došlo ke změně sekundárního režimu střelby a oblíbené plameny dokáže šlehat i obsluha jednoho z vozítek. Zpracováním zapadá U2XMP přesně do stylu představovaného ve všech dosavadních titulech ze světa Unreal - čili žádná realita, ale spíše svět fantasy. Tomu pak odpovídá jak prostředí a architektura staveb, tak i zpracování postav, jejich výzbroje a ve stejném duchu se nese i mobilní technika.

Artefakty a vozidla
Zavedením povolání herní princip U2XMP zdaleka nekončí. Jeho pravidla jsou podstatně složitější a sami autoři o nich mluví jako o něčem zcela originálním, co tu ještě nebylo. Já osobně bych až tak radikální v tomto směru nebyl, neboť mi herní schéma v mnohém připomíná masový Planetside. Základem hry je boj dvou týmů a jejich honba za artefakty. Ty jsou cílem celé hry podobně jako vlajky v CTF a jejich získání je U2XMP podřízeno. Artefakty jsou celkem čtyři, přičemž každý z týmů vlastní na počátku dva – zbylé je třeba soupeři uzmout a dopravit domů. V okamžiku, kdy se jednomu týmu podaří získat všechny čtyři, stává se vítězem a bitva končí.

Zmínkou o podobnosti s Planetside jsem měl na mysli stěžejní prvky herního systému, o kterých teď bude řeč. Jednak to jsou řiditelná (i obsluhovatelná) vozidla, která si ve světě Unreal rovněž odbývají svoji premiéru. Najdete jich ve hře několik a dají se mezi ně zařadit i stacionární otočné věže, které ač se samy nepřemísťují, tvoří silnou bojovou složku, jíž budete hojně využívat.

Energie a hackování
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Principem spojeným (nejen) s využitím mobilní techniky a známým rovněž z Planetside je energie, která se provozem spotřebovává. S tím se dále vážou zcela logicky zdroje, z nichž budete čerpat a tudíž i další rovina boje, který o ně povedete. Linearita boje se tedy rozpadá do více forem, podobně jako skutečná válka, kde je potřeba nejen hnát všechny na zteč, ale mít na paměti i suroviny a zázemí. U2XMP je navíc (opět podobně jako Planetside) i hrou teritoriální. Zabíráním stěžejních pozic získáváte výhodu ve strategičtějších spawn-pointech.

Hra má v sobě zakomponováno (rovněž po vzoru Planetside) i tzv. „hackování“ důležitých lokací, čímž k nim získáváte přístup a naopak je odebíráte ze soupeřova držení. Jak vidíte, podobností obou her je celkem dost, což není nijak na škodu, pouze ta avizovaná originalita nebude až tolik pravdivá.

U2XMP versus Planetside
Když už tu přirovnávám U2XMP k Planetside, je namístě zmínit i rozdíly. Především je to ona masovost, která je v případě Planetside mnohem větší. U2XMP se dá přirovnat k výřezu Planetside, k její oddělené části, kde na mnohem menší ploše v podstatně menším počtu (maximálně 32 hráčů) bojují soupeřící strany jednu dílčí bitvu. Osobně nejsem přílišným zastáncem masových her, k čemuž mě vedou praktické důvody jako odcizenost, anonymita a nemožnost pojmout a zkoordinovat rozsáhlé bojiště. I dnes, kdy hlasová komunikace dovoluje lidem z libovolných koutů světa se spolu při hraní dorozumívat, zůstává problém se na rozsáhlou bitvu připravit, dohodnout strategii a hrát efektivně s využitím všeho, co hra nabízí. Čím větší tým, tím víc se tento praktický prvek v praxi ztrácí.

Z tohoto důvodu mi tudíž přijde U2XMP vydařenější, což ale berte pouze jako mou osobní preferenci. Nicméně v počítačových hrách najdete řadu prvků, které teoreticky znějí výborně, ale praxe se od tohoto ideálu podstatně liší. Zmiňuji to zde proto, že právě na příkladě U2XMP mi přijde vhodné tento paradox mezi teoretickým a praktickým využitím herních možností zdůraznit.

Ještě jinými slovy se to dá říct tak, že máte super hru, jejíž pravidla si ale pořádně přečte desetina těch, které na serverech potkáte a polovina z nich bude hrát hurá stylem. Čím složitější pravidla týmové hry, tím vyšší nároky na sebekázeň hráčů a z toho plynoucí praktické potíže. A to je i důvod, proč se mnohem snáz prosazují hry s pravidly jednoduchými a v malých týmech, jejichž počet obsáhne jedna ruka (třeba Counter-Strike).

Herní obsah
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vraťme se od úvah k vlastní náplni třistamegového balíku s XMP. Najdete v něm celkem osm map uzpůsobených jedinému hernímu módu, jehož základní principy jsem popsal výše. Pravidla jsou dána především tím, co se děje přímo ve hře a k nastavování toho příliš není, takže v parametrech serveru najdete pouze několik obligátností jako výběr map, posuvník pro friendly-fire, nastavení čekacích časů, časového limitu na hru atd. Až na pár výjimek je zcela standardní i ovládání hry, z nějž bych vypíchnul možnost sprintovat (za cenu úbytku vlastní energie) a vcelku bohatou práci s bindováním hlášek přímo z menu hry.

K zajímavostem patří i vcelku vydařený radar s možností zoomování, široká škála pohybů včetně dodge, double jumpů a jejich kombinací známých z UT2003 a možnost přepínání pohledů při řízení vozítek. Jako řidič máte šikovně zpracované možnosti svolávání spoluhráčů, které jsou nabindovány na tlačítka myši a buď při hledání posádky troubíte klaksonem, anebo přivoláváte spoluhráče pokřikem vypisovaným i na HUDu. Nesmím zapomenout ani na tutorial, který lze z menu hry spustit a dozvědět se tak veškeré podrobnosti o pravidlech hry, jejích principech včetně popisu všech prvků, s nimiž přijdete do styku.

Nepřítulná nápověda
Jakkoli tutorial svým obsahem pokrývá vše, co k hraní potřebujete znát, přesto mi jeho zpracování přijde hodně nepraktické. Veškeré informace jsou rozděleny do několika kapitol, mezi nimiž lze i přepínat. Potud fajn, ale kámen úrazu vidím ve formě, jakou vám jsou dílčí informace podány. Jednak je odříkává ženská instruktorka, což může být pro neanglicky hovořící hráče podstatně složitější na vnímání než psaný text.

Text se zde objevuje také, ale jednak díky nemístným efektům hodně opožděně, postupně a navíc nejde po vypsání obrazovku zastavit a v klidu předložené informace vstřebat. A to je právě ten problém, neboť jste pak nuceni pouštět tutorialy pořád dokola a zbytečně těžkopádně zpracovávat jejich obsah, nehledě na šílené prodlevy, které před opětovným zobrazením informací a jejich postupným výpisem vznikají.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Community bonus pack
Hned v úvodu článku jsem zmínil neoficiální bonus pack, přesným názvem Community Bonus Pack. Kdo fandí i UT2003, zřejmě mu tento název připomíná obdobný počin, který herní komunita vytvořila i pro něj. V případě UT2003 šlo o nadmíru vydařený kousek obsahující spoustu map, ze kterých klesá brada. Vynikající grafika i architektura, a zároveň vysoká hratelnost. To, že se o podobný kousek snaží i příznivci U2XMP, svědčí o vysoké popularitě Unrealu mezi komunitou, jakož i o dobré podpoře po stránce editačních možností.

Bonusový balík se nyní nachází v betaverzi, jež byla právě pro účely testování vypuštěna a lze si ji stáhnout a nainstalovat. Obsahuje celkem devět map a několik různých mutátorů. Na oficiální stránce si můžete přečíst podrobnější info, jakož i stupeň rozpracování každého z levelů. I když je zatím většina map nedodělaných, neznamená to v žádném případě, že by se nedaly hrát. Pracuje se nyní spíš na odchytání bugů a vyladění některých detailů. Vzhledem k již zmiňovanému rozpuštění Legend Entertainment se asi už dalších oficiálních přídavků či patchů nedočkáme, nicméně hráčská komunita určitě neřekla v tomto směru své poslední slovo.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva 15 dalších vytípaných obrázků z hraní jsme přidali do sekce screenshotů

Síťový kód alepsoň potud, co jsem měl možnost otestovat vypadal stabilně a hra nevykazovala žádné nechtěné lagy či podobné nepříjemnosti. Pouze mi občas při pokusu o připojení k serveru zatuhl server-browser a znovu odmítal načíst seznam serverů a bylo třeba hru restartovat.

Rekapitulace
Na koneci této trochu netradiční recenze chci uvést souhrn hlavních rysů hry. Především tedy jde o týmovou akci hranou v jediném herním módu, kdy soupeřící týmy složené z hráčů tří rozličných povolání bojují o získání čtyř artefaktů. Jednotlivé profese se od sebe liší jak schopnostmi, tak i výbavou, přičemž ale každý z hráčů je schopen plnit veškeré podstatné úkony.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Kromě samotného boje, do nějž vstupují i kulometné věže a mobilní vozítka, je potřeba dbát i na dostatek energie, jež veškerou techniku pohání a bez níž se stává bezcennou. Důležitým herním prvkem je pak ještě ovládání území ve snaze získat cenné spawn pointy a tím i teritoriální výhodu. Hra disponuje celkem osmi mapami a pokud si stáhnete i betaverzi Community Bonus Packu, jejich počet si více než zdvojnásobíte. Po stránce zpracování nemám hře co vytknout, pouze mi vadí hodně nešikovný tutorial.

Stáhněte si: Plnou verzi XMP, Demo XMP, XMP patch, Bonus pack, Trailer...

Související články: Unreal II recenze (2/2003), Návod 1.díl a 2.díl, Novinkové články

Mickey Mouse
autorovi je 34 let, pracuje jako grafik na volné noze, hrami se zabývá od dob osmibitů, zaměřuje se hlavně na akční a sportovní hry nebo ty s podporou multiplayeru (všechny články autora)

Mickey Mouse

Patříte-li mezi online pařany, určitě byste si neměli nechat U2XMP ujít už pro získání vlastních zkušeností z netradičně pojaté hry, která může snadno zasáhnout právě vaši krevní skupinu. U2XMP rozhodně stojí za to a pokud se prokoušete trochu nepřítulným tutorialem, máte se nač těšit.