Trauma Center: Second Opinion - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Trauma Center: Second Opinion - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

6. 10. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Vystresovanou atmosféru chirurgických sálů, nabroušených skalpelů, savek, šití a božské vůně dezinfekce vnese do vašich pokojů Wii hra o operování pacientů jako v seriálu Nemocnice na kraji města.


Autor: Pavel Oreški
Publikováno: 6.října 2007
Verze hry: anglická/prodávaná/Wii
Doba recenzování: 2 týdny

Poměrně nenápadný titul je prozatím jedním z nejlepších příkladů využití ovladačů Nintenda Wii.

Obrázek zdroj: tisková zpráva „Chirurgie má tu nádhernou vlastnost, že lidské tělo nejen léčí, ale z gruntu mění, nelítostně a jednou provždy. A v tom je její nebezpečí a krása!“ – Primář Sova. Legendární věta z nejoblíbenějšího seriálu Jaroslava Dietla navodila atmosféru chirurgických sálů, nabroušených skalpelů, savek, šití a božské vůně dezinfekce. Hra Trauma Center: Second Opinion pro Wii se odehrává právě v takovém prostředí, jen ne na kraji města osmdesátých let, ale v roce 2018 v jednom americkém velkoměstě. Už ve školce jsem si velmi rád hrál na doktory a to mi zůstalo do současnosti. Ale až nyní chápu, že nejde o přízemní zábavu, nýbrž o adrenalinovou jízdu na hraně mezi životem a smrtí!

 Puls
Trochu patetickým začátkem jsem chtěl naznačit, že mnozí by si chtěli vyzkoušet, jaké to je pěkně říznout do živého, vypreparovat cystičku, odsát krev a zaštrykovat pacientovo břicho. A právě tato hra vám to umožní. Samozřejmě se nedá hovořit o realističnosti, protože jsou zde operace vyobrazeny dost zjednodušeně. Na mysli mám spíš napjatou atmosféru, kdy vám na stole leží vážně zraněný pacient, při životě ho držíte zuby nehty a na dveře klepou další tři případy. A tohle napětí a stres se povedlo autorům parádně zachytit. Neustále jste pod obrovským tlakem, který vytváří dvě proměnné. Zdraví pacienta znázorněné jeho pulsem a časový limit, který máte na operaci určen.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Život lidí, kteří se dostali pod kudlu, ohrožuje spousta faktorů. Jednak je to rozsah nemoci či zranění, které každých pár sekund ukusuje cenné bodíky z ukazatele života. Jste nuceni pracovat maximálně rychle a pokud možno nejprve léčit velká zranění. Krátkodobě zlepšit pacientům stav lze vpichem povzbuzující látky, nicméně i to trvá určitou dobu a je potřeba promyslet, zda vzít do ruky injekci nebo radši zašít tři rány. A takových rozhodnutí děláte v průběhu hry stovky.

Celkový časový limit většinou není nijak drastický, ale jsou i velmi dlouhé a náročné zákroky, které stihnete jen těsně. V pozdějších fázích hry musíte v běžném operačním okně zachránit třeba čtyři pacienty a to je potom jízda! Ke zvýšení stresu samozřejmě přispívá zlověstné pípání a panické výkřiky pomocného personálu. Zkrátka hra se vás od řešení hlavního problému ruší, jak to jen jde a tím zmíněný tlak stupňuje.

 Nástroje a zákroky
A jak taková operace probíhá? Vašimi základními nástroji jsou: léčivý gel, laser, odsávání, pinzeta, ultrazvuk, jehla, injekce a nepostradatelný skalpel. Jsou zobrazeny v levém dolním rohu a rozloženy na joystick nunchaku tak, abyste je měli okamžitě k dispozici. To znamená, že když potřebujete skalpel, posunete joystick vlevo, když odsávačku, tak zamíříte vpravo dolů. Tímto jednoduchým způsobem velmi rychle měníte potřebné nástroje. Laser se používá na odstraňování nádorů a jiných zákeřných forem života, léčivý gel je dobrý na dezinfekci před otevřením, při zavření pacienta a na drobné šrámy. Funkce ostatních je jasná již z jejich názvu. Pak jsou vám v určitých fázích hry k dispozici ještě další věci – defibrilátor, zvětšovadlo, baterka, fotoaparát a tak dále. Ale ty mají většinou jen velmi specifické využití v několika málo úrovních oživujících hratelnost.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Úvodní levely jsou seznamovací a zákroky v nich velmi jednoduché. Na jedné takové operaci si osvětlíme i herní mechanismus. Jste svědkem vážné dopravní nehody a okamžitě se pokoušíte pacienta zachránit, jenže mu selhává srdce a vy musíte přiložit defibrilátor (k hrudníku posunete obě jeho části pohybem ovladači vpřed). Aby to nebylo tak jednoduché, je nutné následně poměrně přesně nastavit sílu, což se provádí zastavením rychle se pohybujícího ukazatele ve velmi malé výseči. Máte na to dle zvolené obtížnosti tak pět pokusů. Jakmile se pacient dostane z šoku, okamžitě berete do ruky jehlu a snažíte se zašít hluboké rány na zádech. To se dělá podržením tlačítka (A nebo B) na Wii-mote a mířením pomocí infra senzoru na obrazovku, kdy ránu jednotlivými stehy pěkně cik-cak zavřete.


gameplay video 1

Pacient je ale stále ve vážném stavu a opět je potřeba defibrilovat. Poté vyberete dezinfekční gel a aplikujete ho na budoucí řez, který musíte velmi přesně provést pomocí skalpelu (obé opět mířením na obrazovku a podržením tlačítka). Otevřete hrudník a zjistíte, že se v srdci nachází několik cizích objektů. Vezmete pinzetu, střep uchopíte (zamířením a zmáčknutím tlačítka) a velmi opatrně ho ve směru, kterým do srdce vnikl, vyndáte a odložíte na připravenou misku.

Stejně tak postupujete i s dalšími předměty. Během toho musíte neustále dávat pozor na puls a v případě, že se nebezpečně blíží k nule, vzít injekci, naplnit ji povzbuzujícím lékem (opět zamířit a z lahvičky pomocí tlačítka nasát) a vpíchnout ji do pacienta. Po předmětech zbudou rány, které je nutné zašít nebo ošetřit gelem a poté celého pacienta zavřít, vydesinfikovat a aplikovat obvazy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Co je to GUILT?
To byl příklad jednodušší operace, při níž použijete jen pár nástrojů a za minutku máte vyhráno. Jenže postupně značně přituhuje, například nádory léčíte pomocí laseru, vpichem různých látek, odřezáváním, vyjmutím cizího tělesa, aplikací léčivé membrány, zalití gelem, zašitím a tak dále. To je ale stále jen vrcholek ledovce. Transplantace ledviny, uvolňování koronárních tepen, ale zejména později se objevující nákaza GUILT, jsou ty pravé výzvy, kdy vám budou ruce lítat obrovskou rychlostí a vy nebudete vědět, kam dřív říznout.

Kolem uměle vytvořené nákazy GUILT se točí dvě třetiny hry, má nespočet forem, které neustále mutují a k jejímu vypuzení z těla je potřeba hodně snahy. Zejména je ale k lidskému organismu silně destruktivní a často se tento virus i velmi rychle a ochotně šíří. Nevíte, jestli dříve ošetřovat příznaky, které rychle snižují puls pacienta nebo se raději věnovat zdroji nákazy.

Zkrátka a jednoduše Trauma Center je velmi rychlá směsice akce, logiky a puzzle. Někdy je dokonce tak zběsilá, že není ve vašich silách za daných podmínek pacienta zachránit. V tu chvíli nastupuje chirurgova tajná zbraň – Healing Touch. Jednou za operaci můžete zpomalit čas a rychle vyřešit kritickou situaci. Není ji potřeba používat vždy, ale někdy je to opravdu nezbytné, například, když se infekce rozšíří na velkou část zasaženého orgánu a vy byste pacienta jinak neměli šanci zachránit. Při zpomalení času máte klid na vpíchnutí povzbuzujících látek a vyřešení akutních problémů. Jednu formu viru GUILT (Triti) jsem dokonce bez zpomalení času nebyl schopen vyléčit vůbec.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Plus - minus
Kromě atmosféry je na Trauma Center pozitivní zejména ovládání. Možná za to vděčí svému původu série na Nintendu DS. Oproti té byl přidán obsah navíc, nicméně v podstatě jde o to samé. A jestliže se na DS jednalo o parádní hru, která pro interakci nevyužila nic, než dotykovou obrazovku, pak její úspěch na Wii stál a padal na jediné věci – ovládání. A to se podařilo na jedničku.

Zapomeňte na senzory pohybu a vzývejte infra-senzor. Zní to možná krutě, ale namísto infantilních miniher je tu hra, která kašle na třesení s wii-mote, ale nutí hráče k přesnému a rychlému použití ovladače jako ukazovátka. A věřte mi, že je to sakramentsky obtížné. Chirurgové opravdu musí mít pevnou ruku, protože operace v mém případě občas připomínaly počínání vraha :) Sázka na velmi jednoduché, originální a zábavné využití specifik této konzole autorům zkrátka vyšla.

Co se grafiky týče, z obrázků asi chápete, že nejde o převrat, nicméně v jednoduchosti je síla a mě to naprosto stačilo. Hudba je při operacích dalším faktorem zneklidňujícím vaše soustředění. Zpracování příběhových sekvencí je sice stylové, ale jsme už trochu někde jinde a pomalu mě přestává bavit číst tuny textů, kterým mě hry od velkého N zásobují. Autoři mají přeci k dispozici celou kapacitu DVD a nemohu se ubránit pocitu, že jde z jejich strany pouze o snahu šetřit a ulehčit si práci. Takže „filmečky“ se skládají ze statických obrázků komiksového ražení s pozadím kanceláří a operačních sálů, pod čímž se objevuje nekonečný text.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Dialogy jsou v naprosté většině úplně mimo mísu a jediné, co se dozvíte, je to, že je potřeba zachránit pacienta. Scénář mohl byt nejméně z poloviny proškrtán a hře by to jen prospělo. Dost mě také mrzí absence multiplayeru. Dokáži si představit dva (i více) hráčů, jak se společnými silami snaží zachránit pacienty, řvou na sebe příkazy a nezúčastněný člověk by si mohl myslet, že vedle v bytě někoho pitvají.

 Závěr
Trauma Center je povedenou konverzí doktorské odysey, která se vyznačuje chytlavou hratelností, naprosto zběsilým tempem přispívajícím ke špičkové atmosféře a jedním z nejlepších využití Wii ovladačů do této chvíle. Najde se sice pár drobností, kvůli kterým nelze dát lepší hodnocení. Zejména chybí multiplayer, chtělo by to nadabovat texty a celkově zlepšit příběh, pro anglicky neznalé rovněž přeložit, protože je obtížné pochopit, co se od vás chce, pokud nerozumíte pokynům sestry.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Za velký klad se dá považovat i v dnešní době nadstandardní délka hry, kdy k pokoření příběhové linie je nutné alespoň patnáct hodin čistého času (hra má vlastní počítadlo) a sám jsem ji hrál téměř devatenáct. Za pozitivum lze označit i poměrně velkou obtížnost, čímž se tato hra naprosto diskvalifikuje od označení dětská. Je potřeba zručnost a cvik, abyste zachránili pacienty.


gameplay video 2

Pavel Oreški
autorovi je 25 let, hraní her se věnuje téměř patnáct let a nepohrdne jakýmkoli žánrem





 
 

Pavel Oreški

Verdikt:

Zábavná, návyková, zběsilá, originální, atmosférická. Všechny tyhle atributy Trauma Center má a díky tomu jde o jednu z nejlepších her pro Wii.

Nejnovější články