Autor: Bergy Publikováno: 1.dubna 2004 |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Rozšířen byl i vozový park, který nyní obsahuje přes 50 autentických lokomotiv a to včetně těch nejkrásnějších parních mašinek. Různých vagónů je pak ještě daleko více, protože se liší ve způsobu použití a jaký náklad mohou přepravovat. Veškeré počty tratí a mašinek, které máte k dispozici po instalaci TRS 2004 ale berte se značnou rezervou. Jsou totiž pouze malým předkrmem toho, co může následovat, pokud máte slušnější připojení na internet. Vše, co pak musíte udělat, je kliknout v menu na volbu Trainz Exchange a přihlásit se do tzv. Download Station. Pak už můžete jen vybírat z několika tisíců (!) downloadů, kterými si vlastní TRS 2004 vylepšíte o nové volně stažitelné tratě, lokomotivy, budovy, doplňky atd. Pro lepší přehlednost lze ze hry i vyskočit a přihlásit se do Download Station přes klasické webové stránky. S tímto systémem jsou pak možnosti TRS 2004 skoro neomezené. Ani já jsem neodolal, stáhnul si pár modelů a zjistil, že jejich instalaci zvládne i malé děcko. ![]() V TRS 2004 funguje i průmysl a jeho základní koloběh. Na mapách jsou například dřevařské závody či doly, kde se těží suroviny jako dřevo, uhlí, železná ruda atd. Tento materiál se následně zpracovává ve vybraných zařízeních, takže dřevo putuje na pilu, uhlí do elektráren, železná ruda do sléváren apod. Jak už asi správně tušíte, transport surovin z míst A do míst B bude vaší starostí. I v módu strojvůdce, kde jste dříve mohli jen prohánět vláčky a snažit se maximálně tak, aby se vám někde nesrazily, si můžete zpestřit hru právě nakládáním a odvážením materiálu. Stačí se podívat do listiny, kde se zobrazuje aktuální poptávka a můžete vyrazit. To, o co se pokoušel rok starý Service Pack 4 pro původní Trainz, se nyní stává skutečností. Ano, řeč je o skutečných misích, představující daleko lepší zábavu než jen prosté ježdění bez nějakého širšího cíle. Tentokrát vás tedy nečeká 1 ušmudlaná mise, ale hned celých 9. Co mise, to jiné zaměření a většinou i jiný vlak a mapa. Úkoly jsou rovněž různorodé a setkáte se se zadáním od pouhého dodržování přesného jízdního řádu až po složitější spojování a odpojování souprav, manuálního ovládání točen a výhybek či nakládání a vykládku různých materiálů. ![]() ![]() ![]() V misích je potřeba ustavičně myslet na dodržování předepsané rychlosti (jinak jde bodové hodnocení dolů) a pochopitelně vyvarovat se jakýmkoli srážkám, které by jinak scénář okamžitě ukončily. I „pouhé“ projetí na červenou totiž znamená konec a vy musíte hrát celou misi od začátku. Vaše práce tedy musí být bezchybná, jinak nemáte šanci uspět. Opět jen pro úplnost dodávám, že 9 misí není konečný počet, protože další si jednak můžete vytvořit sami (to ovšem vyžaduje alespoň základní znalosti skriptování) nebo si je stáhnout od ostatních hráčů, což je myslím daleko pohodlnější. Koordinování železniční dopravy Ovládání hry zůstává prakticky stejné, jako tomu bylo dříve. K ovládání soupravy si můžete vybrat buď DCC ovladač, kterým se vláček řídí velmi snadno, nebo stanoviště, kde se vžijete do role opravdového strojvůdce. Stanoviště se totiž rovná reálné simulaci, a tak je třeba ovládat řadu páček a tlačítek. Všeobecně platí, že nejmenší komplikace zažijete při řízení dieselových nebo elektrických lokomotiv. Parní mašinky se mohou hlavně pro nováčky stát tvrdším oříškem, ale pokud si projdete pomocný tutoriál, záhy se jistě naučíte bravurně ovládat i tyto překrásné a fascinující stroje. Vylepšení se dočkal systém ovládání více mašinek na jednom kolejišti. V levém dolním rohu nyní máte ikonky strojvůdců a dá se mezi nimi libovolně přepínat. Když už nebudete chtít vlaky osobně řídit nebo si umanete ovládat současně více vlaků na jednom kolejišti, můžete přidělit jednotlivým strojvůdcům trochu té autonomie. Každému strojvůdci totiž lze udělit nějaký příkaz a on se ho bude snažit splnit. Souprava tak může sama dojet do vámi vybrané stanice, tam počká třeba 10 minut (časový limit také záleží na vás) a teprve poté pokračuje dále. Pokud se jedná o nákladní vlak, lze takto nařídit i automatickou nakládku a vykládku surovin. ![]() ![]() ![]() Česká lokalizace Jak jste už asi zaregistrovali z našich novinek a přiložených obrázků, TRS 2004 se u nás prodává v kompletně lokalizované verzi. Tentokrát jsou přeloženy i popisy misí, výukové scénáře a dokonce zde uslyšíte český dabing v podání Lexe Postlera, kterého možná znáte jako hlasatele zpráv na českých nádražích. Jeho hlas se ozývá hlavně, když strojvůdcům zadáváte nějaké příkazy a také během dialogů, které uvádějí některé herní mise. ![]() Stále přítomné chyby Jediné, co mě stále na TRS 2004 mrzí, jsou přetrvávající chyby z minulých verzí simulátoru. I když třeba dochází k vykolejení vlaku v důsledku vysoké rychlosti, nějak nechápu zákonitosti, které ve hře panují. Podle mého názoru dochází k vykolejení jaksi náhodně, ale pochopitelně se mi to může jenom zdát. Dále mě štve, že je stále možné, aby sebou dva vlaky v naprostém klidu projely a nic se jim nestalo (v misích se při kolizi scénář ukončí, v módu strojvůdce se ale nic neděje). Prováděl jsem například pokus, ve kterém jsem nechal nacouvat nákladní vlak na rozjety osobák. Nejen, že nákladní vláček projel skrz celou osobní soupravou, ale ještě došlo ke spojení lokomotivy nákladního vlaku s posledním vagónem osobáku, takže se ze dvou vlaků stala jedna souprava :) ![]() ![]() ![]() ![]() Hw náročnost a hodnocení Grafika běží na enginu Auran Jet V2.0 a obsahuje bump-mapping a vertex shadery. Celkově vypadá TRS 2004 lépe než jeho předchůdci a zvlášť to platí při pohledu na vodní hladinu. Hardwarová náročnost je ale pořád dost vysoká a moje vlastní sestava AMD Athlon 2200+, 512 MB DDR s GF Ti4400 byla svojí výkonností při nastavených středních detailech už na hranici pohodového hraní. ![]() Stáhněte si: Patch, Videa, Ukázky dabingu Související články: Trainz CZ recenze (8/2002), Trainz CZ service pack 4 speciál (4/2003), Trainz recenze (12/2001), Novinky |
Bergy | |
autorovi je 24 let, pracuje v IK+EM jako správce ekonomického systému a specializuje se na strategie všeho druhu (všechny články autora) |