Málokterá hra z žánru městských akcí dokáže nabídnout tak opojný pocit svobody pohybu, jako tituly s pavoučím mužem, houpajícím se mezi mrakodrapy. Tentokrát jsme se měli dočkat dospělejšího příběhu, ve kterém se lze přiklonit i na stranu zla.
zdroj:
tisková zpráva
Určitě si vzpomenete na oznamovací trailer, ve kterém se nad mrakodrapy New Yorku tyčil obrovský organický zámotek. Působilo to příjemně neznámým a strašidelným dojmem, takže nebyl problém uvěřit tvůrcům, že na nás chystají (po jaksi plytkém Spider-man: Friend of Foe z loňska) odlišný zážitek, vážnější, ponuřejší, dospělejší. Když se k tomu navíc přidala slibovaná možnost zvolit si cestu dobra (červeno-modrý kostým) nebo zla (černý kostým) po vzoru posledního filmu, začala hra zajímat i ty skeptičtější z hráčů. Tím spíš, že hra vyšla zároveň pro všechny konzole (včetně Wii a PS2) i PC. Ale výsledně se hra od předchůdců zase tolik neliší...
Městská džungle New York je ve Web of Shadows pořádně velký a plný budov, aut, lidí, skrytých předmětů, dominant, parků, různých speciálních lokací atd. Když zrovna neplníte žádnou misi, můžete jím prolétávat za pomoci příjemně rychlého a fyzikálně i animačně skvěle vystiženého houpání se na pavučině - a náhodně zachraňovat civilisty, obtěžované např. gangy. Lidé po vás budou pokřikovat, někteří přátelsky a jiní zase naopak. Pocit z toho, že jste Spidey, je tudíž vystihnutý dokonale a hardcore fanoušci budou spokojeni.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
oficiální obrázky
Na druhou stranu je technické zpracování rozlehlého města plné kompromisů – hodně budov si je podobných jako vejce vejci, doprava v ulicích místy stojí nebo úplně chybí a celková úroveň grafiky je tak sotva na úrovni rozumného průměru. Alespoň, že je tu naznačená určitá míra fyzikální destrukce, díky které můžete např. silným úderem vymlátit okna z budov nebo dokonce shodit kus omítky pohromadě s pár cihlami apod. Explodující auta jsou také podtržením dynamické atmosféry téhle akční hry, všechno je to ovšem poněkud „zjednodušené“, pokud bychom to srovnali např. s Assassins Creed nebo GTA4.
Dobří a zlí Jak bylo slibováno, město je plné super-hrdinů a super-zloduchů. Zatímco hlavním zloduchem je tradiční Spideyho nemesis Venom, na straně dobra patří k nejvýraznějším celebritám např. Wolverine nebo Mary Jane, modelka, která poněkud překvapivě sama brání spravedlnost s brokovnicí v rukou. Navíc tu máme symbionty, kteří postupně předvedou spoustu transformací a podob, od zdánlivě normálních zmutovaných lidí po různé druhy šlahounů, kokonů apod.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
V centru všeho toho mumraje jste ale především vy – stisknutím levé analogové páčky (což bohužel člověk občas udělá i nechtěně) se přepínáte mezi dvěma barvami kostýmu, což vás mění na dobrou a zlou verzi. Ta první je přitom rychlejší a obratnější, zatímco černý Spidey je silnější a může kromě jiného třeba házet na nepřátele auta za pomoci jediného rychlého pohybu. Postupným sbíráním bodů si můžete vylepšovat údery a schopnosti obou variant. V určitých momentech hlavního příběhu navíc dostáváte možnosti zvolit dobré nebo zlé rozhodnutí, čímž se během hraní stále více profilujete na jednu nebo na druhou stranu a příběh i postavy na to reagují.
Nahoru a dolů Herní zážitek kolísá mezi dobrou zábavou a stereotypem (nikdy však frustrací) podobně jako se Spidey houpá nahoru a dolů na své pavučině. Tvůrcům se například povedlo pěkně vyladit soubojový systém a celkové ovládání. Díky tomu patří mezi nejlepší momenty boje s nepřáteli ve vzduchu nebo na stěnách budov – což opravdu v jiné současné hře takhle nezažijete.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Systém zaměřování je intuitivní: rychlým zmáčknutím levého spodního shiftu se automaticky otočíte na nejbližšího protivníka a navíc se vám vysvítí barevně, což je obzvlášť výhodné v davu (vysvětluje to tzv. Spideyho pavoučí smysl). Při velkých bojích na stěnách budov se automaticky otočí perspektiva (zeď je země) a ve vzduchu se opakovaným vystřelováním pavučiny nebo údery dokážete udržet po boku létajícího protivníka nebo se přenést k dalšímu. Je to snadné, rychlé, přehledné a vypadá to dobře.
Stereotypní mise Na druhou stranu je ale hra opravdu docela stereotypní. Všechny mise – ať už ty příběhové nebo ty vedlejší – jsou v podstatě o tom samém: někam dojít, někoho tam zmlátit, zachránit nebo něco rozbít. Alespoň že je tady to odemykání nových pohybů a hlavně souboje s bossy (byť ty jsou někdy nehezky zdlouhavé). Vylepšování vaší postavy se kromě kupování nových chvatů za body zkušenosti provádí také hledáním speciálních předmětů po městě, za jejichž pomoci se posunete na vyšší úroveň a budete mít více životů.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
další obrázky v galerii
Těšil jsem se na slibovaný ponurý příběh, ale ten se bohužel výrazněji rozjede až později a celkově staví svoji „dospělost“ spíš na drsnosti akce, než na nějakých hlubších myšlenkách, dialozích nebo zvratech. Navíc veškerá drsnost vyprchá, jakmile Spidey promluví – tak protivný pubertální hlas člověk hned tak nezaslechne. Ještě že jsem mohl alespoň nosit ten drsňácký černý kostým.
Pavoučí stigma Zdá se mi, že od původní (skvělé) hry ze staré PSX se celá tahle Activisionem ždímaná série pohupuje na jednom místě. Trochu se změní stylizace grafiky, vymyslí se nová zápletka, ale je to vlastně pořád to samé.
zdroj:
tisková zpráva
Poslední Spider-man sice přináší funkční hratelnost a momenty ve vzduchu mezi mrakodrapy jsou stále stejně opojné jako předtím, nicméně pro náročnějšího hráče již opravdu nastal čas na krok dále, směrem k propracovanější hře. Pokud vím, chystají se na nás minimálně dvě nadějné - Infamous a především Prototype. Snad dopadnou dobře a Spidey si z nich vezme nějaké ponaučení, které příští titul s pavoučím hrdinou posune z ustrnulých vod licencovaných derivátů blíže k opravdovým svébytným trhákům.
Stáhněte si: Trailery, Videa...
Související články: Novinky, Recenze předešlých her ze série Spider-Man
|