Rollercoaster Tycoon 3: Soaked - recenze
8/10

3. 7. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Prázdniny právě začaly, počasí se umoudřilo a tak nadešla ta pravá chvíle na smočení se v nějakém koupališti či aquaparku. Nebo na postavení vlastní skluzavky a bazénu v datadisku pro třetí Rollercoaster.

Autor: Bergy
Publikováno: 3.července 2005
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: anglická/finální
Doba recenzování: 6 dnů

Obrázek zdroj: tisková zpráva Vloni na podzim se světu představilo již třetí pokračování velmi úspěšné budovatelské série Rollercoaster Tycoon (recenze) s námětem zábavních parků a stejně jako předchozí díly není ani tento ochuzen o rozšíření v podobě datadisku. Načasování toho prvního na začátek léta není náhodou, neboť se nese ve znamení vodních atrakcí a i byl proto pojmenován výstižně „Soaked“. Možná namítnete, že přídavek Marine Mania ke hře Zoo Tycoon už nabídl to samé a s podobnou náplní se brzy přihasí i hra s názvem Marine Park Empire, ale skutečnost je trochu jiná. Zatímco zmíněné tituly jsou postaveny na budování akvárií či nádrží, kde se chovají různí živočichové, RCT3 Soaked je především o plaveckých bazénech, tobogánech a dalších vodních radovánkách pro zástupce rodu homo sapiens.

Mokrá kampaň
Herní náplň datadisku tvoří nová oddělená kampaň s devíti misemi (v původní hře jich bylo osmnáct). Všechny scénáře obsahují tématické mapy představující například různé ostrovy zasazené do vodní plochy, pouštní oázu, městský park nebo variaci na způsob Lochnesského jezera. Nikdy nezačínáte jen s prázdnou plochou, vždy je k dispozici buď část rozestavěného parku či velká scenérie, která dává jasnou představu, v jakém stylu by mělo být vaše zábavní centrum vystavěno.

Úkoly jsou vesměs obdobné jako v základní hře, což znamená dosáhnout třeba určitého počtu návštěvníků, měsíčních příjmů či celkové ceny parku za pevně dané období apod. Nechybí ani návštěvy různě přísných VIP hostů, kterým se musí váš park zalíbit. Někteří z nich nyní vyžadují přítomnost plaveckého bazénu či koupaliště, čímž vás autoři nenápadně nutí používat nově zakomponované herní prvky.

V průběhu kampaně jsou novinkou speciální výzvy s volitelnými úkoly. Záleží čistě jen na vás, jestli je přijmete nebo ne, ale určitě se vyplatí věnovat jim svou pozornost. Když vám například městská rada poskytne rozsáhlou marketingovou podporu za to, že zkrášlíte město během jednoho měsíce květinami, je to myslím velmi zajímavá nabídka. Podobně jako když se majetný šejk rozhodne vyplatit bohatou odměnu v případě, že budou postaveny další zábavní atrakce zapadající do stylu jeho paláce.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Koupaliště a skluzavky
Nyní přejděme k novým stavebním prvkům v datadisku. Základem jsou různé druhy bazénů, jejichž velikost si definujete po jednotlivých čtverečcích dle možností terénu a financí. Vodní nádrže se od sebe liší různým provedením okrajů, takže ve výsledku je můžete mít například klasicky hranaté či zkosené, zaoblené nebo elipsovité. Ke správné plovárně patří i různá příslušenství jako skokanské můstky, umělé vlnobití, sprchy, slunečníky, podvodní osvětlení atd.

K vodním plochám se skvěle hodí dostavba speciálních atrakcí jako jsou různě obrovité skluzavky a tobogány. Jejich zvláštnost spočívá v tom, že se stavějí jako součást bazénů, takže přístup k nim musí být přímo z plovárny většinou po zbudovaných točitých schodech. Tím pádem nemají vlastní pokladny a investice do těchto ne zrovna levných srandiček musí hráč zhodnocovat už v převlékárně, kde se kasírují všichni zájemci o návštěvu koupaliště.

Pro všechny takové atrakce platí, že jejich vyústění musí končit v bazénu a pro jistotu je lepší ještě počítat s nějakou tou rezervou. Když toto pravidlo nedodržíte, sice se dobře pobavíte jak se vám lidé natlučou při přistání na dlažbě či trávníku, ale oni z toho nadšení rozhodně nebudou. Navíc to okamžitě všechny ostatní odradí od úmyslu sklouznout se a jdou raději jinam.

Tunely jsou zpět
Po vzoru prvního a druhého dílu RCT byla do hry vrácena citelně chybějící možnost stavět podzemní tunely, což je jistě pro mnohé velmi potěšující fakt. Škoda jen, že je opět nutné manuálně upravovat do vertikální roviny místo, kde má tunel začínat a končit. Myslím, že nechci zase tak moc, aby se terén upravoval automaticky. Rozhodně by to usnadnilo práci při konstruování vlastních drah a ušetřil se čas.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jinou inovací spojenou s úpravou terénu je tvorba vodopádů. I když se jedná pouze o hezký efekt, určitě stojí za to si jím svůj zábavní komplex zkrášlit. Je však nutné splnit určité předpoklady, kterými je minimálně jedna vyvýšená plocha naplněná vodou, jenž má pod sebou další vodní nádrž. Poté lze jednoduchým kliknutím myšky vytvořit propojení a vzápětí je vodopád na světě. Pokud si člověk hodně vyhraje, lze vybudovat rovněž několikapatrové kaskády, které působí velmi pěkně a jistě to ocení i samotní návštěvníci parku.

Světelná podívaná
Všemožné ohňostrojové show a jejich pečlivé plánování je v datadisku Soaked rozšířeno o různé druhy laserů. Není to přitom jen nový doplněk, ale naopak samostatná skupina, kterou je potřeba nastavovat ještě více složitějším způsobem v tzv. MixMasteru než původní ohňostroje v RCT3. Laserové paprsky totiž lze směrovat do různých úhlů nebo je přímo navádět na protilehlou zeď a promítat užaslým panďulákům světelné obrazce. Sestavování harmonogramů se vyskytuje také u dalších atrakcí. Například u akvárií s delfíny a kosatkami si můžete navrhnout od základu svůj vlastní program a uspořádat tak jednotlivá varietní čísla.

Drobné detaily
RCT3 Soaked rovněž přináší různé drobnosti jako jsou například nové scenérie přidávající do hry celé série objektů s tématikou bájné Atlantidy a Rajského ostrova. K dispozici je i nový maskot v podobě chodícího žraloka. Zaujmout mohou také zvukové tlampače, které lze rozmísťovat k atrakcím nebo scenériím. Jejich účelem je hudební reprodukce, přičemž vy sami si z playlistu vyberete, jaký žánr nebo melodii lidem do uší pustíte. Ovlivnit lze hlasitost, případně jde amplion úplně vypnout.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pochválit musím tzv. Passport Stations, což jsou jakési razítkovací automaty. Tyto věcičky je zvlášť vhodné rozmístit do odlehlejších částí zábavního parku. Lidé poté začnou u automatů sbírat do speciálních brožurek jednotlivá razítka. V případě, že se jim povede shromáždit vámi stanovený počet štemplů, získají věcnou cenu. Vtip je v tom, že za nějakou levnou tretku je vlastně nalákáte tam, kam by za normálních okolností třeba ani nedošli. Tím jednak prodloužíte jejich pobyt v parku a také se zvyšuje objem utracených financí. Zvlášť když po takové túře vašim zákazníkům pořádně vyhládne nebo se budou chtít svézt na nově objevených atrakcích.

Nyní už bez trhání?
Grafické zpracování zůstalo v podstatě stejné jako v základní hře, jen je zde logicky přítomno více objektů. Rozdíl je však patrný na skutečnosti, že scénáře přídavné kampaně obsahují daleko více vodních ploch a to jak těch přírodních, což jsou například moře, velká jezera či malé rybníčky, tak umělých v podobě bazénů a koupališť.

Při nastavení maximálních detailů je možné na vodních hladinách spatřit větší spoustu odlesků, zrcadlení a vlnění, což sice působí efektně, ale tím pádem to ještě více zatěžuje počítač než tomu bylo v základní verzi RCT3. Na druhou stranu ale musím připustit, že zmizelo velmi nepříjemné cukání v minutových intervalech, které mě provázelo po celou dobu recenzování původní hry. Je sice pravda, že jsem od té doby upgradoval na sestavu AMD Athlon 64 3500+, 1GB RAM a GF 6800GT, ale ono sekání tehdy nezpůsoboval ani tak HW počítače, jako spíš špatná optimalizace grafického enginu v základní verzi hry.

Vyšší cena
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ačkoli jsem v celém článku jen minimálně kritizoval, na závěr si nemohu odpustit rýpnutí na téma, že i když se jedná o výborné rozšíření původní hry, není to na druhou stranu nic extra. Respektive dokážu si dost dobře představit, že všechny zmíněné věci už mohly být obsaženy v původní verzi hry. Je ovšem logické, že z prodejního a marketingového hlediska je to pro vydavatele hry takhle mnohem výhodnější, zvlášť když je distributorem firma Atari zmítaná finančními problémy. Možná i proto byla stanovena na datadisk vysoká cena 30 amerických dolarů (jiné přídavky přitom běžně stojí 20 USD), takže u nás Soaked (vyžadující instalaci původního RCT3) stojí necelou tisícovku, tzn. zhruba stejně jako nějaká samostatná plná hra.

Stáhněte si k datadisku: Video, Trailery, Cheaty

Stáhněte si k původnímu Rollercoaster Tycoonu 3: Demo, Videa, Patch, Videa...