Nantucket - recenze velrybářského manažeru
7/10
zdroj: tisková zpráva

Nantucket - recenze velrybářského manažeru

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

26. 1. 2018 18:30 | Recenze | autor: Pavel Skoták |

Existují hry schopné vyvolat bouřlivou diskusi ještě před vydáním. Pak ale existují takové hry, které to zvládnou i bez převratných změn v žánru, obří marketingové kampaně nebo roky budované komunitě fanoušků značky. Stačí zvolit dostatečně ošemetné téma zvedající ze židle zástupy hráčů. Manažeru velrybářské lodi v 19. století jménem Nantucket se to povedlo. Ať už máte na lov ušlechtilých velryb jakýkoliv názor, přiznejme si, že období dobývání oceánů je pro herní zpracování prostě atraktivní téma.

Říkej mi Ismael

Už když jsem trávil Vánoce v testovací verzi a sepisoval dojmy z prvních pokusů o opětovný hon na Moby Dicka, měl jsem ze hry dobrý pocit. Autoři se chytře rozhodli využít slavný román Bílá velryba, v němž velrybářský ostrov Nantucket hraje roli. Jde o období odvážných mořeplavců a objevitelů, také méně hrdinných pirátů, korzárů a kolonizátorů, které je pro podobné zpracování jako dělané. Spolu s jediným přeživším neúspěšného lovu na Moby Dicka se pokoušíte opět postavit na palubu rozpadající se bárky s cílem pomstít se. Odkaz kapitána Achaba přetrvává.

S opakovaným hraním musím uznat, že výběr prostředí je atraktivní i při několikátém spuštění nové hry. V Nantucketu, tehdejším světovém centru velrybářství, přijmete jako lovec velryb úkol a vydáte se ho splnit. Zavede vás většinou do některého z moří a oceánů, v nichž se snažíte najít nové místo pro lov velryb, žraloků, narvalů nebo jiných vzácných živočichů. Cestou v ideálním případě stihnete odhalit osud ztroskotané lodi, porvat se s piráty a ještě při tom všem doručíte v bezpečí zásilku do Kapského města, Honolulu nebo do staré dobré Anglie.

Naštěstí je tu ale i příběhová složka, která všechno to mořeplavectví a lov drží pohromadě. Není to zrovna nejsilnější příběh, není ani z těch nejoriginálnějších, ale zvědavost „jak to bude dál“ vás žene vpřed. Ismael se pouští po stopách Moby Dicka, sbírá střípky informací o kapitánu Achabovi a pomalu se chystá na velké osudové střetnutí.

zdroj: Archiv

Nepříliš kruté moře

Mé první dojmy z bety byly pozitivní, ale nějaké výtky jsem měl. Změnilo se něco v té plné? Ano. Moje asi největší stížnost se týkala začátku hry. Trvalo dlouhé hodiny, než jsem se vůbec dostal k lepší lodi, a to nemluvím o několika nešťastných pokusech, které se ani pořádně nerozjely a jsem krmil ryby na mořském dně. Začínat tak hru od začátku bylo deprimující, zvlášť v kombinaci s pokulhávajícími souboji. Bylo tak velmi příjemné pozorovat změny hned v prvních desítkách minut po startu plné verze hry. Obsah zůstal stejný, ale jeho dávkování se razantně změnilo.

Zatímco v testované verzi bylo prakticky nemožné narazit na kořist mimo vzácné úkoly, plná hra tuto chybu napravuje. Téměř při každé návštěvě některé většího přístavu se objeví zadání najít nové loviště a také náhodná setkání s velrybami jsou mnohem častější. Hlavně v začátku je klíčové, abyste mohli jet na lov velryb. Lov znamená kořist, kořist znamená peníze a peníze znamenají lepší posádku v lepší lodi. Jedno bez druhého prostě nefunguje, což jasně ukázala betaverze. To, co jsem v ní zvládl po více než deseti hodinách, mi tady zabralo jednu.

Po pěti jsem pak měl v ruce slušnou loď s desetičlennou posádkou a pěkných pár příběhových kapitol za sebou. Co je ale nejdůležitější, dobře jsem se bavil a čas ubíhal. Díky plynulejšímu průchodu příběhem a hrou jako takovou tak prakticky nevadí, že jde v jádru pořád dokola o to samé. Od začátku do konce. Zaplněné moře plné lovu a vedlejších úkolů hráči nedává příliš prostoru odpočívat, a dokonce ubylo opakujících se událostí s otráveným grogem a podobně.

V nepřízni osudu

Před prvním soubojem v ostré verzi Nantucket jsem tiše vzýval bohy, ve které nevěřím, aby dospěl alespoň k mírným úpravám také soubojový systém. Snad kdybych svoje prosby myslel vážně, něco by se změnilo. Bohužel v tomto ohledu zůstává lov na velryby nevděčnou záležitostí, která může velmi rychle odradit. Souboje mají dvě podoby. První je s mořskými tvory, druhá s lidmi. Zatímco druhá jmenovaná se blíží tomu, co se dá považovat alespoň částečně za férovou zábavu, první je opravdu za trest. Proti velrybám a další kořisti hráč spouští lovecké čluny se třemi členy posádky a bohužel zůstává u toho, že pouze jeden z nich může provést akci.

Maximální počet lovců je devět, ti se rozdělí mezi tři čluny, a hráči poper se s tím. To by snad ještě šlo, kdyby alespoň nebylo tak těžké bojovat se samotnou hrou. Akce každé postavy je určená pomocí hodu kostkou. Je to způsob, jak okořenit hru o trochu nevypočitatelnosti, ale té je posléze až moc.

Zkuste si představit situaci, kdy bojujete proti extrémně silné velrybě a vítězství je na dosah ruky. Šanci něco podniknout promáchnou všechny tři čluny. Tedy devět námořníků. A znovu. Ano, náhoda takhle může zafungovat, ale hře to hodně ubírá. Bylo by lepší zavést další modifikátory odpovídající situaci a změnit algoritmus hodu, aby se najednou devět vítězících námořníků kolem polomrtvé velryby nezačalo motat jak kdyby přebrali grogu.

zdroj: Archiv

Při soubojích s lidmi je hra o něco férovější, protože jde každá postava sama za sebe. I tak je doprovodný faktor počasí velmi nepříznivý. Často jsem v polovině souboje načítal starší uloženou pozici, protože moje posádka opakovaně získávala všechny negativní faktory ovlivňující souboj a pro nepřítele jsem byl tak snadná kořist, že jsem se mohl rovnou vzdát. Tohle není příliš velká obtížnost, ale jen příliš velká role náhody, která ovlivňuje herní zážitek v neprospěch hráče.

Stejné triky jako vždycky

Zlatou střední cestou se pak autoři vydali v případě zlepšování lodi a vývoje postav. Tyto dva herní prvky byly dobře zpracované už v testovací verzi, a tak jsem ani nečekal nějaké zásahy do systému. Ve větších přístavech s moderními doky jde za peníze s dobře sestavenou posádkou začít postupně zlepšovat jednotlivé schopnosti lodi (jsou přenositelné z jedné lodi na jinou) od lepšího kormidla přes kapacitu nákladového prostoru až po stav kapitánovy kajuty nebo děla potřebná k odrážení pirátských lodí.

Sestavení posádky a vývoj hlavního hrdiny také patří ke stabilním prvkům hry. Každý přidělený bod a zvolený talent u hlavního hrdiny pomáhá přizpůsobit složení posádky. Vzhledem k počtu talentů se pak hlavně ze začátku stává z výběru námořníků menší rébus, protože někteří se hodí čistě jen do bitvy, jiní se pak zase uplatní při dlouhých cestách nebo mají schopnosti potřebné ke zlepšování lodi v přístavech.

Hon za velrybou

Když trošku překroutím pointu Moby Dicka, dojdu k závěru, že takový nedostižný skvost představuje i Nantucket. V moři her, které neustále vycházejí na Steamu i jinde, se horko těžko hledají dostatečně zajímavé tituly. A nemusí to být pixelovaté indie hry. Stačí být dostatečně originální ve svém zpracování a zasazení. Když odhlédnu od nepříliš vyvážených soubojů, při nichž má člověk občas chuť rozbít klávesnici, nabízí Nantucket poctivou zábavu v neokoukaném prostředí s nápadem. A popravdě, bavil jsem se u Nantucketu víc než u mnohých tříáčkových titulů. Není to dokonalá hra, ale je velmi příjemná. Odhoďte na chvíli svoje morální zásady a vyplujte na moře ulovit pár virtuálních velryb.

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Jsou tituly, které nepotřebují příliš invence. Stačí jim totiž kvalitní zpracování v chytře zvoleném prostředí a trošku tvůrčí něhy. Výsledkem jsou pak nenápadné herní perly, které je radost sbírat a hrát. Nantucket je přesně takovou hrou.

Nejnovější články