zavřít

Life is Strange – recenze čtvrté epizody

PlayStation 4

Recenzovaná verze: PS4

Vychází na platformách: PS4, Windows, PS3, X360, Xbox One

Verdikt: Čtvrtá epizoda sice nabízí vyprávění zatím nejdelší, projevuje se však zatím značná dýchavičnost v podobě roztahaného příběhu a překvapivě slabších rozhovorů. Nezbývá tedy než se těšit na finále první sezóny.

Hodnocení redakce 7/10

Jak hodnotíme

- Recenze autor: Honza Konfršt Komentáře: 0

Snad jste po konci minulé epizody stejně jako já tápali po tom, zda šlo něco udělat jinak a zdali šlo tomu tolik dramatickému cliffhangeru nějak předejít či snad jen zmírnit jeho následky, nicméně, prozatím to tak nevyznívá a nová epizoda začíná přesně tam, kde jsme před pár týdny s čelistmi mírně pokleslými skončili. Dalších detailů netřeba a raději bych kamkoli dále snad ani zabíhat nechtěl – mnozí jistě ještě nemají s epizodickým Life is Strange zkušenost a úkolem následujících řádků je podobné jedince přesvědčit, že možná dělají chybu. Těm přece nemohu cokoli z doposud tak bravurně vygradovaného příběhu prozrazovat.

Příběh ale bohužel ve čtvrté epizodě poněkud méně bravurně zpomaluje a začíná se projevovat dýchavičnost, vůči které jsem ostatně projevil obavy v recenzi minulé epizody. Life is Strange se snaží symbolikou, částečně i zápletkou a obrovským množstvím odkazů připodobnit ke kultovnímu seriálu Twin Peaks, čím dál tím více se však projevuje náklonnost k epizodám seriálu Ztraceni.

Minule jsem toto spojení již lehce nakousnul a teď jej mohu jen potvrdit – tvůrci s radostí přehánějících vypravěčů budují jednu záhadu za druhou, odpovědí se nám však, na rozdíl od otázek, zatím dostává poněkud málo a opět se tak můžete těšit na jeden těžko vysvětlitelný přírodní úkaz. Ten se, po vzoru správných cliffhangerů, objevuje v samotném závěru epizody.

Posun v mezích zákona

Abych však francouzským vypravěčům z Dontnod pouze nekřivdil, některé otázky se rozuzlení přeci jen dočkají, zatím však nejde o nic zásadního a dozvíte se například to, co vlastně znamená Dark Room v názvu epizody. Pokud však oplýváte špetkou fantazie a pozorně jste sledovali dění epizod předešlých, tak jste onen význam již určitě dávno vytušili.

Celkově náplň čtvrtého dějství ostřílené fandy série nijak zvláště nepřekvapí – opět chodíte, pátráte, povídáte si a jedinou novinkou je tak detektivní minihra zhruba v polovině hry, v níž Max spojuje na velké tabuli jednotlivé indicie potencionálně vedoucí k nalezení zmizelé dívky Rachel Amber.

V roli Max si hráči v inkriminované minihře prohlížejí fotografie a písemné záznamy a snaží se přijít na to, co je a co není důležité a pospojovat ony indicie ve smysluplný celek. V zásadě nejde o nic objevného, jako kratochvíle ale taková minihra v kontextu série potěší a potvrzuje pravidlo, že prozatím měla každá epizoda v oblasti hratelnosti jednu drobnou vychytávku, která v té předešlé dosud nebyla.

Prozatím však v každé z předcházejících epizod byly ale přítomné také kvalitní dialogy. To ovšem s předposledním dílem vypravěčské skládačky padá a skoro to dokonce i vypadá tak, že by snad tvůrcům mohl docházet dech. Čtvrtá epizoda je prozatím nejdelší, příběhový posun však není nikterak markantní a celkovému dojmu nepomáhají nijak ani rozhovory. Nechci rovnou lkát stylem, že jsou zcela o ničem, musím ale zdůraznit fakt, že tentokrát skutečně jsou ze slabšího soudku a délka epizody se projevuje i v nervózním přešlapování postav hovořících o roztahané zápletce.

Postavy plkají a hráč jen kouká, co dále. Najednou a především nejednou jsem zalitoval, že při prvním průchodu dialogem jej nelze nějakým knoflíkem urychlit. Škoda, a je to jen třešnička na dortu – potenciál pro překonání mety by zde přitom byl, Dark Room nabízí zajímavou zápletku a šlo s ní jistě pracovat o trochu lépe.

Uvidíme ale, jakým směrem se bude ubírat finále první sezóny a jak tvůrci nakročí do série druhé, se kterou se už víceméně počítá, a která by mimo jiné měla vyřešit technické neduhy série první. Řeč je zejména o stále neaktivní synchronizaci hlasu s pohyby rtů postav a celkově slabším technickém zpracování, které, stylizaci navzdory, po grafické stránce přeci jen místy solidně pokulhává.

Slabší, ale stále dobré

V čem však vývojáři nezaváhali ani tentokrát je schopnost vyprávět drobné příběhy na pozadí a citlivé využívání referencí na díla jiná. Twin Peaks zmíním v každé recenzi na jednotlivé epizody minimálně dvakrát, a jelikož jsem tuto kvótu již momentálně naplnil, tak mohu zmínit například i díla další, jakou je třeba snímek Blade Runner. Odkazů nabízí autoři opět přehršel a rovněž opět platí, že některé jsou očividné, jiné naopak umně ukryté.

Kolem a kolem nelze čtvrtou epizodu vnímat jinak, než jako nutnou výplň mezi slibně rozjetou první polovinou příběhu a jejím snad patřičně grandiózním finále. Příběh je natažený více než obvykle a jeho náplň není tak uspokojivá jako ty předešlé. Celkově tak mám ze čtvrté epizody dojmy spíše rozpačité a nezachraňuje je ani fakt, že v kontextu jiných adventur se stále jedná o výjimečný počin. Adventura Life is Strange si však sama pro sebe stanovila určité měřítko, které ovšem předposlední epizoda příliš nenaplňuje, a to je zbytečná škoda. Pořád jde o dobrý, atmosférický zážitek, ale člověk už si zvykl na "něco víc."

Tagy: sci-fi adventura přírodní úkazy a katastrofy cestování časem časoprostor

Zdroje: Vlastní

Některé naše odkazy mohou vést na prodejce her či hardwaru. Pokud si skrze takový odkaz něco koupíte, můžeme z prodeje obdržet malá procenta. Více informací zde.

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.