LEGO Batman 3: Beyond Gotham - recenze
6/10

LEGO Batman 3: Beyond Gotham - recenze

16. 12. 2014 19:30 | Recenze | autor: Lucie Jiříková |

„Odoláš větru, dešti i naříkání fanoušků,“ složili kdysi tvůrci z TT Games přísahu a od té doby vydávají jednu identickou hru za druhou. Věrní přívrženci jejich LEGO série sice s každým novým dílem lamentují, ale nakonec si hru stejně koupí. Navíc se vždy přidají hráči noví, co předchozí asi trilion LEGO her neznají. Mohlo by to vypadat jako ideální stav. Jenže není. Ne zcela.

Po několika letech omílání toho samého se postoj TT Games začíná jevit buď jako autorská vychytralost, nebo tvůrčí stereotyp. Když se u nové LEGO hry začne nudit i malé dítě, které je jinak do hraní celé říčné, a na otázku, co se vlastně děje, odpoví, že „tuhle hru už jsme jednou hráli“, je prostě něco špatně.

LEGO Batman 3: Beyond Gotham je přesto jeden z těch lepších dílů, i když kvality například LEGO Batman 2: DC Super Heroes určitě nedosahuje. Problém třetího LEGO Batmana totiž nespočívá jen v opakování už mnohokrát použitých postupů, ale též v míře obsahového zmatku.

Hodně postav, málo dovedností

Autoři LEGO her v průběhu let propadli pocitu, že čím více postaviček do své hry narvou, tím bude zábavnější. Kdyby pro každou z nich dokázali vymyslet speciální schopnosti a nekopírovali je napříč několika postavami, možná by podobný přístup mohl slavit úspěch. Realita je však jiná. Na scéně se sice objeví desítky postav, které ale splynou do několika nevýrazných skupin - například vytvoří skupinu „létající panáci“, ve které vyčnívá jen málokdo.

Z hlavy mě napadá snad jenom jedna zajímavá postava v podobě Flashe. Jde o extrémně rychlého komiksového hrdinu, který je nádherně graficky zpracovaný (při běhu za ním vlají výrazné červené čáry, a když ho pro změnu necháte úplně v klidu, udělá si sám od sebe pár kliků). I jeho speciální dovednosti (reprezentované různými oblečky) však tvůrci nedokázali smysluplněji využít. Zařadili Flashe do jedné z existujících šablon, jen jeho schopnosti urychlili.

Ani hlavní hrdina Batman či jeho pomocník Robin nijak zvlášť nevyčnívají. Mají víceméně ty samé dovednosti, co v předchozích dílech, snad kromě Robinova luxu nebo surfujícího robůtka na dálkové ovládání. S pomocí luxu vysajete všechny chybějící součástky a vložíte je do jakéhosi urychlovače částic, zatímco s pomocí surfaře můžete aktivovat objekty na dálku.

Měsíční vozítko nedojede ke hvězdám

Jedinou výraznější změnou jsou tak minihry, kdy například Robin musí vlézt do měsíčního vozítka a vykopat s ním krystaly. Výlet s vozítkem bohužel bavil jen chvíli, protože se z něj mému malému spoluhráči podařilo vyskočit a hra se proměnila v noční můru pobíhání a zkoušení všeho na všem, až jsme ji nakonec museli restartovat. Z vozítka se vyskakovat nemá a nemůže - jak se nám to povedlo, opravdu nevím. Naprosto jasně ale vím, že dětem nerada vysvětluju, proč ve hrách něco nefunguje.

Rádoby inovací je také kombo násobič během souboje. Přičítá patřičné skóre podle toho, jak rychle po sobě protivníky zválcujete. Problém je, že k efektivnějšímu kosení nepřátel chybí jakákoliv motivace (když zemřete, nic se neděje) a hlavně nástroje. Vyjma některých figurek, které umí vyskočit a pěstí udeřit i ze vzduchu či vystřelit z pistolky, jste odkázaní na tupé mačkání základního útoku. A s tím toho opravdu moc nevykouzlíte.

Pořád to samé

Zbytek hry plyne naprosto stejně, jako všechny předchozí díly. Ze základny vyjíždíte na mise, postupně zdoláváte nebezpečné zločince a na konci i superzločince. Všechno, co stojí v cestě, rozmlátíte na kostičky, ze kterých pak něco složíte. Postavičky během hraní pravidelně střídáte, protože úkoly jsou poskládané víceméně na přeskáčku, a přestože se vlastnosti některých postav opakují, jiné se zase doplňují, což vede ke stylu hraní „každý chvilku tahá pilku“.

Mnohem více se samozřejmě pobavíte při hře s přáteli, v tomto případě si však opět musíte vystačit s lokálním multiplayerem. Ani next-gen, ani skutečnost, že je rok 2014, tvůrce nedonutil, aby do hry zařadili online kooperaci.

Atraktivita LEGO Batman 3: Beyond Gotham hodně záleží na tom, kolik LEGO her jste už odehráli (čím více, tím hůře) a jakou platformu doma máte. Zatímco na PS4 je her vhodných i pro děti jako šafránu, Wii U jich nabízí mnohem více a v lepší kvalitě.

Pořád zábavná, ale již notně ohraná pohádka o komiksových hrdinech, kteří si musí pomáhat, aby zdolali největší zlo. Novinek hra nabízí minimum, navíc často působí zmatečně a prožitek z hraní kazí i nepříjemné bugy.