Základní balík má totiž 45 GB a k němu si musíte stáhnout ještě dalších 15 GB multiplayerových dat. Hausnumera to jsou příšerná, ale nezapomínejme, že se bavíme hned o čtveřici her (Halo 1 až 4) a více než stovce multiplayerových map. Halo 3: ODST, Halo: Reach, Halo Wars ani Spartan Assault ale v kolekci nehledejte – jak již název napovídá, The Master Chief Collection schraňuje „pouze“ ústřední ságu, v jejímž středobodu stojí legendární nezmar John-117. Slovíčko „pouze“ je přitom vážně relativní - kdy naposled jste si koupili first-person střílečku s padesátihodinovou singleplayerovou kampaní?
Chiefova kolekce není jen prostým shlukem jeho dosud vydaných eskapád, všechny čtyři tituly byly upraveny a vylepšeny. Halo 3 a Halo 4 se dočkaly plnohodnotného rozlišení 1080p, většinu času běží v 60 snímcích za vteřinu, a pokud byste vedle nich pustili originální verze z X360, rozdíl v ostrosti a plynulosti obrazu by byl okamžitě evidentní.
První Halo najdete v kolekci v podobě Halo: Combat Evolved Anniversary, která vyšla samostatně před třemi roky, ale nyní se také pyšní 1080p/60fps, obsahuje původní multiplayer a k tomu i extra mapy, co vyšly exkluzivně v PC verzi. A do čtveřice všeho dobrého tu máme Halo 2: Anniversary, středobod celé kolekce…
Halo 2: Kulatiny
Druhé Halo nebylo ledasjakým pokračováním. V Bungie Studios na něm dělali tři roky (přesto málem nestihli vydání), přidali několik zásadních novinek (zbraň do každé ruky), překvapili příběhovým twistem (Arbiter!) a hlavně dali vzniknout titulu, který redefinoval konzolový multiplayer.
Zatímco původní Halo jste si s kamarády zahráli jen po LANce, Halo 2 už běželo online a na Xbox Live drželo dva roky v kuse titul nejhranější hry, což dosud nikdo netrumfnul. Pokračování Halo bylo pro celou konzoli Xbox nesmírně důležitým artiklem a teď, deset let od vydání, mu Microsoft vzdává odpovídající hold.
Halo 2: Anniversary je ukázkou toho, jak se dělají předělávky starých her. Podobně jako v případě Halo: Combat Evolved Anniversary vývojáři vzali celou původní hru a provedli kompletní audiovizuální remaster. Jako byste ze staré garáže vytáhli zaprášeného veterána a od hlavy až k patě jej vypucovali. Nová grafika. Nové audio. Nové cut-scény. A možnost mezi tím vším kdykoli přeskakovat.
zdroj: Archiv
Podobně jako v Combat Evolved Anniversary, stisknutím jednoho tlačítka instantně přepínáte mezi původním zpracováním Halo 2 a jeho novou, výroční formou. Oproti remaku jedničky navíc můžete přepínat i během cut-scén, které nově nejsou vyvedené v enginu hru, ale jde o překrásné CGI filmečky od borců z Blur Studios. Celkově totiž vytvořili 58 minut úplně nových záběrů, na něž je radost pohledět.
Rozdíly mezi původním a novým audiovizuálním zpracováním jsou obrovské. Autoři překopali modely a textury, vylepšili nasvícení a v některých případech dokonce přidali úplně nové prvky jako billboardy nebo flóru, které oživí fádnější prostředí originálu. Jistě, Halo 2: Anniversary nemůže konkurovat graficky vypiplané čtyřce, technologicky nejpokročilejší hře na X360, ale dnešního hráče rozhodně neurazí. Vypadá k světu.
Nová verze Halo 2 je výrazně pestřejší, většinou i světlejší a dokonce i zní docela jinak. Tvůrci nahráli nové zvuky (např. štěkot zbraní) a pamětihodná hudba Martyho O’Donnella teď duní víc než předtím. Hru sice dojedete za nějakých deset až dvanáct hodin, ale Anniversary edice mi určitě zabrala o dobrou hoďku víc. Kolikrát jsem se zastavil na místě, přepínal mezi starou a novou grafikou a pozoroval všemožné rozdíly. Do tohoto remaku šla zkrátka spousta práce a vyklubal se z něj nejzábavnější muzejní výlet, jaký jsem kdy absolvoval.
Prověřená kvalita
Halo 2 je výjimečnou záležitostí, protože i dnes, dekádu po vydání původní verze, se hraje skvěle. Zatímco první díl je optikou moderního člověka už občas archaický (vracení se koridory zpět, čekání na vlny nepřátel apod.), dvojka snese srovnání i s aktuální produkcí. Každá úroveň je jedinečná, level design je vertikální, klasické běhání obzvláštňují tankové či letecké pasáže, potyčky se dají řešit z různých úhlů a přestřelky mají šmrnc.
Proti vám se nestaví jen klony tupých nepřátel, ale sebranky různých oponentů, mezi nimiž vynikají covenanští Elites. Tito mimozemští vojáci patří k tomu nejlepšímu, čemu Master Chief musí čelit a jejich umělá inteligence zesměšňuje většinu ostatních stříleček i deset let po jejím naprogramování. Elitní covenanti vás z dálky klasicky odstřelují, ale jak se do nich pustíte, začnou uskakovat, nabíhat si vás a pokud se dostanete příliš blízko, uštědří vám fatální pecku čenichovku.
Halo je sice v jádru střílečka, leč výhradně o střílení není. Bungie už od prvního dílu pilují tzv. zlatý trojúhelník, kde pistole, samopaly a paprskomety tvoří jen jeden cíp. Tím druhým jsou granáty (hlavně ty lepivé!) a trojúhelník uzavírají údery nablízko, bez nichž by to zkrátka nebylo Halo. Covenantský meč (blyštivý dvojzubec, který rozsévá zkázu jako zářivky z Hvězdných válek) doteď považuju za jednu z nejzábavnějších zbraní v žánru first-person akcí.
The Master Chief Collection obsahuje:
- Halo: Combat Evolved Anniversary
- Halo 2: Anniversary
- Halo 3
- Halo 4 (včetně Spartan Ops)
- seriál Halo: Nightfall
- vstup do bety Halo 5: Guardians
Stejně jako prověřený singleplayer se s Master Chief Collection vrací i multiplayer všech čtyř dílů, a to ve své původní podobě - výjimkou je šestice vylepšených map z Halo 2, ale obecně se v multiplayeru mezi starou a novou grafikou přepínat nedá. Výsledek je překvapivě humorný, protože jde o různé hry na různých enginech, a když po seanci ve čtyřce skočíte do jedničky, najednou vám bude chybět sprint, jetpack nebo schopnost vysílat svůj matoucí hologram.
V době recenzování bohužel ještě nebyly servery pořádně zaplněné a možnost otestovat multiplayer tak byla minimální. Na druhou stranu, všichni předem víme, do čeho jdeme, protože to tady vše už jednou bylo (včetně filmového Theater módu a editovacího Forge módu). Jediný otazník tak visí nad funkčností a svižností dedikovaných serverů, což po uvedení hry na trh 11. listopadu ještě otestujeme a narazíme-li na problémy, dáme vědět.
Ještě něco?
The Master Chief Collection je sice především kompilací všech čtyř Halo her, kterým vévodí kompletní remake druhého dílu, ale tím její obsah není vyčerpán. Najdete v ní i nový hraný seriál Halo: Nightfall, o kterém autoři mluví jako o duchovním nástupci Halo 4: Forward Unto Dawn. S tím rozdílem, že do Nightfall šlo očividně více peněz a působí o třídu profesionálněji. Však se produkce ujal Ridley Scott...
První epizoda Nighfall bude k dispozici od 11. listopadu spolu s Master Chief kolekcí - výlučně jako stream na Xbox Live. Další čtyři epizody budou vycházet v týdenních intervalech, takže ještě před Vánocemi bude hotovo a od nás pak můžete čekat recenzi. Jen připomeneme, že seriál představí novou postavu agenta Jamesona Locka (Mike Colter), který pracuje pro nejsilnější, nejtajnější a jistě i nejkrásnější jednotku ve službách lidstva (Office of Naval Intelligence), a bude čelit biologickému útoku na vzdálené kolonii Sedra. Zajímavé je, že agent Locke se příští rok objeví i v Halo 5: Guardians. A když už je řeč o Halo 5…
zdroj: Archiv
The Master Chief Collection obsahuje pozvánku do multiplayerové bety Halo 5, která poběží od 29. prosince 2014 do 18. ledna příštího roku. Ještě žádné Halo se nedostalo do rukou veřejnosti s takovým předstihem a lidé z 343 Industries si od toho slibují hromadu dat, které použijí při vývoji pětky. O konkrétním obsahu bety zatím nic moc nevíme (vyjma toho, že hraním kolekce odemknete nějaké extra věci), ale její brzký příchod je minimálně příslibem toho, že vývoj Halo 5: Guardians je na dobré cestě a tvůrci stíhají.
A poslední věc, spolu s Chiefovou kolekcí Microsoft spouští i Halo Channel, což je nový domov pro „všechny věci Halo“. Kromě Xboxu si jej můžete stáhnout i na Windows 8.1 a jedná se o rozcestník, přes který se dostanete k hrám, seriálům, komunitní tvorbě, encyklopedii i sledování zápasů. Do kanálu Halo je integrovaný Twitch, obsahuje kalendář velkých zápasů a můžete skrz něj sledovat turnaje, statistiky i speedruny. Zkrátka a dobře, Microsoft má s Halo nadále velké plány a s Master Chiefem evidentně počítá na dlouhou dobu dopředu.
Nabídka, která se neodmítá
Máme za sebou spoustu slov a přitom vlastně nebylo co řešit: už při oznámení bylo nasnadě, že Master Chief kolekce bude fantastickým balením, které snad ani nejde pokazit. A také se nic nepokazilo. Za cenu jedné hry dostanete čtveřici titulů, které definovaly žánr na konzolích, a vyčnívá mezi nimi Halo 2: Anniversary coby nová laťka pro tvorbu remaků.
The Master Chief Collection je ideální pro lidi, kteří tuto sérii dosud opomíjeli, ale užijí si ji i veteráni. Jednotlivé díly Halo nikdy nevypadaly lépe, lovci achievementů začnou při pohledu na 450 kousků slintat a ne nadarmo je celý její obsah od začátku odemknutý, takže hned zkraje můžete skočit do kterékoli mise kterékoli kampaně, ať už sólově nebo ve výborné kooperaci. Anebo se rovnou pustíte do vskutku masivního multiplayeru. The Master Chief Collection je obří záležitostí a já už letos vlastně žádnou jinou hru nepotřebuji.