Autor: Michal Jonáš Publikováno: 8.prosince 2008 |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Aktivace Když je vše konečně nakopírované, ještě je nutné zaregistrovat hru přes internet. Sice je zapotřebí tradičně zadání sériového čísla z manuálu, ale online ověření je rychlé a jednoduché. Pokud nemáte počítač připojený k internetu, lze hru zaregistrovat i skrze jiný online počítač. Alespoň, že nejste limitováni počtem současných instalací z jedné kopie retailové verze hry. Osobně jsem GTA4 najednou nainstaloval a úspěšně ověřil na domácím i pracovním PC a svém notebooku. Kromě silnějšího PC doma, jsem ale na druhém počítači a notebooku hru vůbec nerozjel, i když oba splňují minimální nároky… Licenci je dále možné před odinstalací hry zrušit. Obslužné aplikace Než se dostanete k vlastnímu hraní, tak snadno uplyne více než hodina. Pokud nemáte založené osobní účty Windows Live a Social Club, tak se musíte totiž ještě zaregistrovat. Bez Windows Live si neškrtnete v multiplayeru a bez Social Clubu zase nemůžete použít video editor. Je ale mrzuté, že jste nuceni celý takovýto balast stejně instalovat, i když byste nic z toho nevyužili a hráli pouze offline. Přitom Social Club na konzolích funguje jako serverová aplikace pro sledování statistik a online funkce hry, ovšem konzole nemají video editor. Na PC kvůli tomu musíte instalovat klienta, který musí být navíc spuštěný na pozadí. Nicméně pokud zrovna needitujete, lze jej manuálně vypnout. Když vám pak hra ve finále oznámí ještě požadavek na update platformy .NET, pod kterou běží právě obslužné aplikace, nedá se u GTA4 o nějaké uživatelské přívětivosti vůbec hovořit. Pořádně se zapotí také váš firewall, protože aplikací hlásících se o internet v souvislosti s GTA4, je opravdu pěkná řada! ![]() ![]() ![]() Konečně poprvé spouštíme hru... nebo ne? V tuto chvíli vás začne nahánět zmíněný klient Windows Live, požadující přihlášení k profilu. To lze sice odmítnout, ale bez profilu se neuloží rozehraná partie. Pokud ale máte svůj účet na Xboxu 360, stačí zadat stejné přihlašovací údaje a jste bez práce – účet je totožný. Poté se již konečně objeví nabídka pro nastavení parametrů hry a zejména grafiky, kde je zakopán další pes... Ach ta grafika GTA4 se ukázala jako dosti nenažraná hra na hardware počítačů. To je daň za konverzi z konzolí, která nedošla zevrubné optimalizace, i když před uvedením se tvůrci dušovali, že PC verzi udělají od píky. Systém vám sám nabídne jeho verzi nastavení grafiky, když si „očuchá“ hlavně velikost paměti na grafické kartě. Hru ani tolik nezajímá operační paměť a procesor, jako spíše paměť grafická. Podle mého testování dostačuje výkonnější dvoujádro okolo 2,5 GHz a min. 2GB RAM, ovšem půl giga paměti na grafice je pro GTA stále malá porce. Gigovku by si dala raději. Na mé konfiguraci (Intel Core 2 Duo 2,66 MHz, 4GB RAM, GF8800GTS 320MB) při nastavení na medium ve 1280x1024 (dohlednost i detaily 15), hra využívala procesor na 92%, paměť jen na 46%, ale paměť na grafice na 100%. Zde jsem tedy našel své úzké hrdlo, které hru dusí, i když průměrně 39 FPS není špatných. Takovéto parametry vám ale hra normálně nedovolí vůbec zvolit. Pokud zjistí, že nastavení vyžaduje vyšší příděl grafické paměti než máte, žádné vyšší hodnoty nepovolí nastavit. To lze ale obejít zadáním těchto příkazů do spouštěcí cesty zástupce hry na ploše. ![]() ![]() ![]() I na střídmější nastavení grafiky se hra ale stejně stala prakticky nehratelnou, protože odmítala načítat textury blízkého i vzdáleného okolí. Screenshoty dobře ilustrují, jakými potížemi GTA4 může oplývat. Vypadávání částí prostředí, nebo i celých bloků města, levitující drobné předměty na ulicích, vznášející se vozidla nad vozovkou, stíny pod auty i mimo sluníčko, nebo neustále doskakující předměty ve výhledu, to je jen část obrovských potíží, které část majitelů hry řeší, nebo řešila. Dokonce jsem mohl dělat shyby s Nikem jen tak ve vzduchu, nebo jsem např. narazil do odpadkového koše, který se zjevil přímo přede mnou zničehonic. Spoustě hráčů hra znenadání padá do Windows, někomu ochrana nechce ověřit originální médium a přitom tyto bugy postihují silné i slabé konfigurace a grafické karty od ATI i nVidie. Nakonec to došlo až tak daleko, že distribuční systém Steam nabídl rozhořčeným zákazníkům, kteří zavalili jeho fóra stížnostmi, vrácení peněz. NVIDIA reaguje první Naštěstí se situace alespoň částečně uklidnila sobotním vypuštěním optimalizovaných grafických ovladačů od NVIDIE, které ty největší potíže s obrazem na těchto kartách řeší, ale jen částečně. S listopadovými drivery mi vypadlo celé město přede mnou a nikam se nedalo dojet. Dál k letišti a na druhý ostrov jsem se dostal až s novým driverem pro grafickou kartu. Problém je totiž mj.zřejmě ve špatné práci právě s pamětí grafiky, která je pro načítání textur klíčová. I na výkonných kartách si hra alokovala jen malou část paměti, do které nedokázala nahrát potřebná data pro textury okolí. Proto ty ukrutné výpadky. ![]() ![]() ![]() vlevo nastavení na střední detaily, vpravo na maximální detaily S posledními ovladači mě tedy sice velké grafické bugy opustily, ovšem ani s nimi jsem se doskakování a prolínání textur úplně nezbavil. Hráči proto dále zkouší různé „babské“ recepty, jako je spouštění v okně a kejkle s nastavováním grafiky, ovšem ani dnes zjevně není hra zcela prosta grafických nedodělků. Na lepší obrázek si budeme muset asi počkat až do vydání první opravy od Rockstaru. Ovladače pro grafické karty od ATI mají vyjít nejpozději do této středy 10.12. Srovnání zpracování s konzolemi Navíc ukrutná hardwarová náročnost není vykoupena citelně lepším obrazem. Byť má GTA4 na PC při svých lepších dnech mnohem delší dohlednost a citelně detailnější textury vzdáleného okolí, rozhodně se nejedná o nijak velký skok vpřed. S výkonným počítačem sice uzříte něco detailů navíc v delší vzdálenosti, nicméně to je daň za mdlejší a efekty zamlžený obrázek, když konzolové verze jsou citelně barevnější. Kvituji ale v sérii již tradiční nastavení hustoty provozu od prázdných silnic až po totální zácpy, ale tím hlavním trumfem oproti konzolím je spíše předělaná fyzika vozidel. Stejné auto má nyní větší hmotnost a působí na něj i větší síly při zatáčení a skocích. Těžší vozidla o něco více skáčou a s koráby silnic se jezdí jako např. v prvním Driverovi, kdy tato auta plavou při jakékoli prudší změně směru. Na konzolích to není tolik patrné a kvůli ovládání je pocit z řízení trošku horší. ![]() ![]() ![]() Drobné odlišnosti Prakticky bez úprav zůstaly střihové scény, které jsou ale na počítači více rozmazané, než kupř. na Xboxu. Jinak je celá kampaň shodná s originální verzí, žádné další mise, nebo úrovně PC verze nedostala. Samozřejmě je dokonale podporován xboxový ovladač, stejně namapovaný jako na konzoli. Je také výborné, že najednou můžete používat jak myš s klávesnicí, tak i joypad. A nezapomnělo se ani na příslušné piktogramy pro každý způsob ovládání, které se automaticky mění mezi tlačítky a klávesami v závislosti na tom, jestli do menu vlezete klávesnicí, nebo ovladačem. Oproti grafickým bugům překvapivě kombinace ALT+TAB funguje bez chyby a do hry zpět z plochy jsem se vždy dostal v pohodě. Mezi drobné změny patří také várka nových tapet při loadingu a upravené světelné efekty, jako je např. jiskření elektriky při vyvrácení veřejného osvětlení. Nové funkce v PC verzi GTA4 pro PC obsahuje několik čerstvých vychytávek. První je Independence FM, tedy rádio, skrze které můžete poslouchat vlastní skladby ve formátu MP3/WMA/M4A nahrané do speciálního adresáře a neobsahující DRM. Kromě prostého vysílání skladeb s přeskakováním, se nabízí také skvěle moderované rádio se spíkry a reklamami, které se míchají mezi vaši hudbu, takže vysílání působí jako opravdový rozhlas. Rychlý a intuitivní je také zbrusu nový editor vlastních filmečků. Pokud máte v menu hry aktivovaný záznam videa, vždy při stisknutí klávesy F2 se automaticky uloží posledních 30-40 sekund vaší partie. Všechny takovéto snímky se ukládají do galerie, kde si je můžete přehrát a v jednoduchém editoru, fungujícím na principu prostého táhnutí myši, tyto snímky sloučit, nastříhat, otextovat a ozvučit. Export do formátu WMV je pak vcelku rychlý, když díky komprimaci nejsou videa přehnaně objemná. ![]() ![]() ![]() Hotové video se ukládá do vlastního adresáře v Dokumentech, popř. je můžete ještě přímo z prostředí editoru nahrát na server Social Clubu, kde se nechá sdílet s ostatními. Na stránkách Social Clubu je pak možné prohlížet videa svá i ostatních hráčů a také je hodnotit, popř. vyhledávat podle zadávaných tagů. Úprava snímku i jeho exportování je rychlé a jednoduché a již nyní hráči pilně vytvářejí a ukazují své výtvory na internetu. zdroj: Archiv video s přemetem vytvořené v editoru ve hře Rozšířený multiplayer Beze změn byl převzat síťový kód z původní xboxové kompilace, tedy až na zvětšení počtu hráčů, což nyní znamená papírově výborných 32 účastníků a LAN párty pro stejný počet. V praxi jsem ale za několikadenní testování neměl štěstí na plně obsazenou seanci, dokonce jsem často ani nenašel volnou hru na mé preference, což platilo hlavně pro závody. Běžně mě hra také z nějakého důvodu nepustila do otevřeného lobby, jeden večer jsem se nepřipojil prakticky nikam. Přitom volba hry a lobby je rychlá a přehledná, přičemž multiplayer je opět dostupný ze singlu kdykoli přes mobilní telefon. Když už se zadařilo, určitě je větší počet hráčů v některých módech přínosem. Např. takové závody skrze ucpané město na malých skútrech ve více než dvaceti hráčích byly pěkné masíčko! Týmové přestřelky jsou potom zábavné pouze s rozumnými účastníky. K čemu pak je 15 členů týmu, když se každý na začátku rozeběhne na jinou stranu a kooperuje jen pár jedinců, kteří disponují headsety. Nicméně v obyčejném deathmatchi už sami rozhodně nebudete, to spíš v případě schopnějších protivníků budete tahat kulky z těla každou chvíli. Na vlastních nohách je ovládání myší holt velice přesné, a když jsem v autě vždy přehmátl na joypad, mohl jsem si v každé situaci jen pošmakovat, jak příjemně se obě periferie doplňují ![]() ![]() ![]() jak má grafika správně vypadat, uvidíte v galerii Počkejte si V tomto stádiu, pár dnů po uvedení na trh, je každopádně počítačové GTA4 ještě stále chybovým a nedoladěným produktem, který za vynaložené peníze dle mého názoru nestojí. Není jisté, že se za svou tisícovku budete hned královsky bavit, protože spousta chyb zatím nebyla odstraněna. Hra je velice náročná zejména na grafickou kartu a na počítači, který stojí shodně jako X360, vám bude PC verze vypadat mnohem hůř než na konzolích. Ani na výkonných mašinách není např. jízda tak plynulá a maximální detaily ve vyšších rozlišeních dnes neobslouží skoro ani sálový počítač. Vzhledem k špatné práci s alokováním paměti se nabízí otázka, zda tedy vůbec měla být poměrně dost rozšířená GeForce 8800 s 320 MB VRAM (nebo horší, jakkoli je verze s 512 MB VRAM populárnější) mezi grafickými kartami, na nichž lze hra od začátku spustit, když na ní dochází k takovým problémům a ani týden po vydání to není úplně vyřešeno drivery. Nicméně je jasné, že pokud by výrobce na grafických kartách této kategorie nebo s méně video-paměti nedovolil spuštění hry, byla by z toho obrovská aféra a ublížilo by to odbytu... ![]() Na druhou stranu s hodně výkonným železem, popř. štěstím na sestavu a software, vám hra poskytne daleký dohled a ostrý obrázek, když editor (vyjma nutné instalace klienta) a vlastní rádio jsou příjemné a skvěle fungující bonusy, které na konzolích nejsou. Za současného stavu bych ale osobně volil starší spolehlivou konzolovku, tedy pokud máte na výběr. Nákup PC verze bych odložil raději na později, kdy už bude venku patch (co všechno má opravit?) a pozitivní reakce na něj.
Stáhněte si: Trailery, Videa... Související články: Mega-recenze konzolové verze, Novinky a všechny ostatní články o GTA IV včetně Srovnání se Saints Row 2, Průvodce, Zpovědi recenzenta, Úvahy proč si nezaslouží 10/10 atd. |
Michal Jonáš | |
autorovi je 30 let, pracuje jako IT specialista v právní firmě a herní novinařině se věnuje skoro 10 let v mnoha internetových i tištěných médiích; vede si www.gamesblog.cz; mezi jeho záliby patří modelářství a deskové hry |