Čili stejná "chyba", jakou udělal Crytek, když do původního Crysis svého času narval nastavení "very high". Později se ukázalo, že něco takového je taktičtější přidat do hry patchem až v tu pravou dobu. Jinak se budou množit stížnosti, že při nastavení všeho na maximum a 1600x1200 škube GTA IV i na nejvýkonnější grafické kartě dneška. A pamětníci budou upozorňovat, že se opakuje šest let stará situace s Grand Theft Auto III, když nynější čtvrtý díl mnoha lidem s nejrozšířenější GeForce 8800 neběží ideálně. Ale pes není zakopán v grafickém čipu, nýbrž v něčem trochu jiném...
Veškeré nastavení hry je svázáno s objemem paměti na vaší grafické kartě - aneb bez 1 GB VRAM ani ránu. Vlastníte-li pouze kousek s 256 MB VRAM, automaticky se vše nastaví na minimum (=standardní cestou, jinak lze obejít přes příkazový řádek). Abyste si například mohli dovolit textury ve vysoké kvalitě (většině hráčů se doporučuje střední kvalita), počítejte s tím, že vám to samo o sobě uzme 600 MB video-paměti (plus další MB VRAM jsou potřeba pro zbytek grafiky) při nastavení dohledu do dálky na 21. Pokud tento parametr šoupnete na 22 nebo vyšší hodnotu, zajistíte si tím větší dohled do dálky, než byl v konzolové verzi. Ale opět to k provozuschopnému stavu to vyžaduje dostatek volné paměti, do níž se tím pádem musí nahrávat hi-res objekty v dálce. Oproti tomu volba detaily prostředí v dálce, u níž je 10-ka ekvivalentem konzolové verze, paměti prý moc nespotřebovává a netýká se vegetace či aut.
Rozlišení grafiky se týká hlavně efektů, jako jsou odrazy, stíny, zrcadlení a voda. Když hru spustíte v 2560x1600, schramstne vám to 320 MB videopaměti. Naopak při rozlišení 800x600 pouze 32 MB VRAM, plus další pro vlastní obsah na scéně. I u položky v menu renderovací kvalita neboli anisotropické filtrování platí, že si máte dle vývojářů vystačit se středním nastavením, které je i tak lepší než vzhled na PS3/X360. U hustoty dopravy na ulicích jde především o výkon procesoru, což se zčásti týká také hustoty stínů, kde určíte počet generovaných stínů pozičními světly ve venkovním prostředí. Tato funkce je výhradou PC verze a má mít zásadní dopad na plynulost, takže to s ní rozhodně nepřehánět.
Kolem a kolem, GTA IV dokáže být při nastavení neodpovídajícím možnostem hardwaru pěkným žroutem paměti, i za předpokladu, že znáte a dodržujete ty obecné základní poučky (žádné jiné aplikace zbytečně běžící na pozadí, vypnutí rezidentního antiviru, nezadělaný operační systém atd.). Narozdíl od jiných her, v nichž člověk automaticky sahá po maximálních hodnotách, to tady prostě chce nastavovat grafiku rozumně a uvědomit si, jak rozlehlé a propracované zdejší město je, co všechno se v něm v reálném čase děje a že toho tolik programátoři nemohli "ošidit". P.S. právě vyšly GeForce ovladače optimalizované pro GTA IV: jaké s nimi máte zkušenosti?
Více o této hře v dřívějším zpravodajství a příští týden v naší PC recenzi.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY:
Jak rozběhnout Grand Theft Auto IV PC? [5.12.2008 19:19 - jd]
Srovnání detailů v Grand Theft Auto IV PC [4.12.2008 21:21 - levis]
Informace o češtině pro Grand Theft Auto IV [4.12.2008 12:12 - jd]
zdroj: Rockstar, GTAGaming a další