Autor: Ivan Kratochvíl Publikováno: 31.března 2008 | Verze: prodávaná/anglická/PS3 Doba recenzování: 1 týden |
![]() ![]() ![]() oficiální obrázky Krásné intro navodí tu správnou atmosféru. Stejně parádně vypadá úvodní menu, které hned vzápětí doplní první zakoupený vůz. S částkou 35 tisíc kreditů si nemůžete příliš vyskakovat, ale na Hondu Integra Type R nebo Ford Focus ST vám stačit bude. Zbývajících 70 vozů od 30 různých výrobců stojí nepoměrně víc a získat peníze na takové Ferrari nebo Aston Martin vyžaduje dostatek závodnického umu, pokud nechcete opakovat jednodušší závody několikrát za sebou. Co hodnotím jednoznačně negativně, je nemožnost vyzkoušet si vybraný vůz na trati. Kupujete zajíce v pytli, protože ani přehled o výkonu vozů není podán dvakrát přehlednou formou. Jeden scrollující řádek a nutnost neustále načítat modely aut je žalostně únavné. Ostatně japonská „logika“ se promítnula do celého systému menu, kdy při výběru závodu zjistíte, jaké platí restrikce na výběr automobilu, zapamatujete si povolené alternativy, pak se vracíte do garáže nebo k dealerovi nových vozů a znovu zpátky k nastavení závodu. Doufejme, že se tahle nesmyslná procedura příště neobjeví. Se správným vozem se můžete vrhnout do reje nejrůznějších soutěží. K dispozici jsou Event Races, Arcade, Time Trial, Drift a konečně i multiplayer ve split-screenu nebo online. V singleplayeru jsou nejdůležitější volbou Event závody, které se dělí do čtyř tříd. Na začátku je odemčena nejsnazší třída C, následují B, A a pekelně náročná S. Každá z nich nabízí deset soutěží, které se dají rozdělit na klasické závody, časovky a stíhací honičky, kdy během jediného kola musíte předjet maximum soupeřů. To vše se odehrává na šesti tratích (dvě už znáte z předchozích demoverzí), mezi nimiž vyniká městský okruh v Londýně. Vývojáři se snaží nízký počet tratí vyvážit možností ježdění v protisměru nebo na malé části konkrétního okruhu, ale z hlediska trvanlivosti je to asi největší handicap hry. Každá trať se totiž dříve či později omrzí… ![]() ![]() ![]() Jízdní model Před samotným závodem máte možnost přizpůsobit si jednotlivé asistenty, které ovlivňují chování vozu na trati. Jsou to obvyklé věci typu kontrola trakce, nastavení řízení, volba pneumatik, převodovky nebo zobrazení vodící čáry. Ta mimo grafického znázornění poskytuje rovněž údaj o doporučené nájezdové rychlosti a výrazně přispívá k rychlému poznání okruhu. Pokud se toužíte blíže seznámit i s nejbližším okolím a tvrdostí svodidel, nezapomeňte přehodit nastavení fyziky na Professional. Na této úrovni bych ovšem doporučil pořídit si volant s podporou Force Feedback, abyste lépe dokázali odhadnout nájezdy do zatáček. Jinak budou vašimi častými společníky zablokovaná kola a nekontrolovatelný smyk. Po odemknutí soutěžní třídy S se objeví také možnost tuningu jednotlivých aut. Ve srovnání s konkurenční Forzou Motorsport je to takový chudší příbuzný, ale jestliže to budeme brát jako hrubý nástřel věcí budoucích, pak je na co se těšit. Zatím se jedná o čistě výkonový tuning (úpravy motoru, převodovky, účinnosti brzd, výšky podvozku atd.), jehož výsledkem je srovnávací index. Ten je rozhodující veličinou pro postavení vozidla do závodu mezi obdobně silné soupeře. zdroj: Archiv launch trailer 1 - stažitelná verze (20 MB, HD) Vzhůru na trať Závody se rozjíždějí letmým startem s různými rozestupy vozidel, přičemž se jich účastní od osmi do šestnácti jezdců. Ze čtyř kamer pro řízení si vybere každý, prim mezi nimi hraje pohled z interiéru, který umožňuje i volné rozhlížení se. Znalcům série Gran Turismo bude patrný pokrok v přirozenosti řízení, zejména krizovějším situacím lze rychleji předcházet korigováním rychlosti nebo natočením kol. Auta se ovládají výborně, realisticky, ale nic jiného jsme snad ani nečekali. Někdy mě ovšem překvapoval rozdíl v chování vozů. Klasická zadokolka Chevrolet Corvette je daleko stabilnější a jistější než Nissan GT-R s náhonem 4x4, což mi už z principu přijde nezvyklé. Výsledný dojem znovu kazí i rozpačité, nereálně působící kolize. Opět to svádí ke „karambol“ taktice odrážení se od mantinelů nebo soupeřů, aniž byste ztratili rychlost. Naštěstí již tomuto chování zvoní hrana. Chybějící model poškození je přislíben na "brzkou dobu" a jeho přítomnost snad definitivně upraví zvláštní odrazy, při kterých auto odskakuje od bariér nebo povrchu silnice. ![]() ![]() ![]() Systém penalizací Tragédií je ovšem fakt, že hra vás potrestá i za chybu soupeře. Pojedete-li čistou stopu a soupeř do vás narazí, hádejte třikrát, kdo za to ponese trest? Rovněž diskutabilní zkrácení trati, při kterém ztratíte rychlost a ostatní vám ujedou, je penalizováno, takže na to doplatíte dvojnásobně. Lidově řečeno „laik žasne a odborník se diví“, proč tvůrci Gran Turisma používají tak archaické postupy. Jsem však přesvědčen, že budoucí model poškození (doufejme, že jako update do Prologue?) tento nesmysl ze hry rychle odstraní.
Umělá inteligence na vzestupu ![]() ![]() ![]() Další věcí, která mě trochu štve, je nevyvážená obtížnost. Vyšší třídy závodů jsou opravdu pekelně těžké a vyhrát některé z nich je mnohdy nadlidský úkol. Časovky s některými typy vozů jsou skutečným očistcem a pokud se nespokojíte se stříbrným pohárem, pak si rychle zvykejte. V několika disciplínách rozhoduje desetina sekundy o tom, zda splníte přísně stanovený limit. V těchto okamžicích se zábava mění v totální frustraci zvláště poté, když to takhle prošvihnete párkrát za sebou. Na vysokou obtížnost však lze nahlížet i z opačné strany. Skutečným maniakům nedají nesplněné limity spát a trénují tak dlouho, dokud nezajedou požadovaný čas. I to je jedno z kouzel Gran Turisma. Online multiplayer Velmi očekávaným vylepšením série měl být dozajista online režim, který má v Prologue svou premiéru. V současné podobě je však značně okleštěný a tvoří jej 33 předpřipravených závodů, jejichž pravidla nelze ovlivnit. Vytváření vlastních soutěží je teprve v přípravě a přinese jej některý z následujících patchů. Online závodů se může zúčastnit šestnáct hráčů, hra je stabilní, ale vyžaduje rychlejší internetové připojení - na lagování si stěžuje docela dost hráčů. Na tomto místě musím také zopakovat nutnost stažení updatu hry, jinak budou online závody nedostupné. Jak jsem již uvedl v úvodu článku, stažení updatu je docela problematické a některým mým známým se to ještě nepovedlo. Součástí hry jsou také žebříčky nejlepších hráčů, od nichž si můžete stáhnout Ghost Car a začít trénovat. Na špičce několika disciplín se pohybuje i pár českých závodníků, takže jim držme palce, aby v nabité konkurenci vydrželi co nejdéle. ![]() ![]() ![]() Vizuální hody Všechny soudobé ukázky ze hry dávají pádné argumenty zastáncům konzole PS3 o technologické nadřazenosti tohoto hardwaru nad konkurencí. Osobně bych v tom viděl spíše doklad obdivuhodného umu japonských tvůrců, protože já z grafiky až tolik ohromen nebyl. Aby to však nevyznělo špatně, grafika je skutečně krásná, ale je potřeba rozlišovat (ve všech press-kitech a na webech se vyskytující) záběry z fotorealistického Photo módu a trochu hůře vyhlížející grafiky při vlastním hraní (takových obrázků z plné verze na internetu moc nenajdete). Kde GT5 Prologue naprosto exceluje, jsou modely aut. Nebýt zubatých, někdy blikajících stínů, mnohdy by jste jen stěží rozpoznali, že se jedná o počítačový model. Zejména senzační záběry z menu z německého městečka Ahrweiler (obrázek pod tímto odstavcem) mě fascinovaly. V tomto prostředí jsou modely aut v určitých odstínech barev naprosto dokonalé. Také při závodech vypadají vozidla skvěle a nechávají veškerou svou konkurenci daleko za sebou. ![]() obrázek z menu Problémem je však ztvárnění tratí. Takový Londýn ještě vyvolá bezbřehé nadšení, ale zbývající tratě mi připadaly dost obyčejné. Stromy jsou kupříkladu tvořeny jednoduchými billboard kříži, zastaralou technologií používanou před lety. Kolem trati je jen minimum objektů, což je do jisté míry dáno realitou dnešních „stadiónových“ okruhů. Vadilo mi také hodně přestřelené HDR světlo, kdy z tunelu vyjíždíte do bílé stěny – takhle by to možná zaznamenala levnější videokamera, ale ne lidské oko. Přes tyto nedostatky patří Gran Turismo 5 Prologue mezi nejkrásnější závodní hry dneška, pokud nepatří rovnou na samotný vrchol. Grafici vsadili všechno na dojem z automobilů, což si vybralo daň někde jinde, ale výsledný dojem je pořád perfektní. Ocenit musím plynulý framerate, který občas zazlobí jen při replayi, jinak je bezproblémový. Mrzí mě ale, že po zvukové stránce není vývoj tak patrný. Stále stejné zvuky pištění pneumatik jsou už prehistorickým artefaktem, který by zasluhoval výměnu. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii Šachovnicová vlajka Hodnotit Gran Turismo 5 Prologue je trochu ošemetná záležitost. Je to jen taková ochutnávka, aperitiv před hlavním chodem, který dostaneme příští rok. Na druhou stranu si vydavatel nechává za toto "demo" pořádně zaplatit a proto hru musíme při hodnocení vnímat jako plnohodnotný produkt. Tohle je však pro mě první hra, kvůli níž stojí za to vlastnit PS3. Japonští vývojářů z Polyphony Digital znovu ukazují, že jsou mistry svého řemesla a Prologue je, jako každé Gran Turismo, neuvěřitelně chytlavé. Jeho charisma je podmaňující a znovu dokazuje, že v tomhle směru prakticky nemá konkurenci. Proč, to sám dost dobře nechápu. Forza Motorsport 2 je prakticky ve všech hratelnostních hlediscích lepší hrou, ale nikdy jsem u ní nevydržel tak dlouho. Japonské podprahové signály dělají svou práci asi o něco lépe :) Jestliže vezmeme v potaz proslulý perfekcionismus Polyphony Digital, je dopředu naprosto jasné, že příští verze hry (plnohodnotné GT5) bude za rok absolutní herní nirvánou. zdroj: Archiv launch trailer 2 - stažitelná verze (26 MB, HD) zdroj: Archiv launch trailer 3 - stažitelná verze (23 MB, HD) Stáhněte si: Videa, Trailery... Související články: Gran Turismo 4 recenze, TEST dema, Novinky, Články o Gran Turismo HD |
Ivan Kratochvíl | |
autorovi je 32 let a pracuje jako designér v 2K Czech; psaní do herních magazínů bere jako hobby; preferuje akční hry a automobilové závody, ještě větší přednost však dává autům opravdovým |