Geometry Wars 3: Dimensions - recenze
8/10
zdroj: Archiv

Geometry Wars 3: Dimensions - recenze

Datum vydání:
25. listopadu 2014
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

22. 1. 2015 21:15 | Recenze | autor: Vilém Koubek |

Když v roce 2007 Activision kupovala Bizarre Creations, jen málokdo čekal, že ho za tři roky zavře. Autoři série Geometry Wars, Project Gotham Racing nebo třeba arkádové závodní hry Blur se pak rozpadli do pěti různých studií. Lucid Games jsou z nich největší a po šesti letech se rozhodli vrátit ke značce, která si získala obdiv milovníků retro arkádovek, ale též současných hráčů prahnoucích po výzvě. Oživili Geometry Wars, dosadili za jméno trojku a přidali podtitul Dimensions. A už ze slovní hříčky v názvu se dá odtušit, že se do dalšího bláznivého ničení různých geometrických obrazců pustili s chutí. Stojí ale výsledek za to, nebo měla tahle značka spokojeně odpočívat v důchodu?

Do hloubky!

Jak už chytře vymyšlený podtitul napovídá, je hlavním tahákem Geometry Wars 3 přechod do třetího rozměru. Zatímco v prvních dvou dílech jste měli plné ruce práce s likvidování geometrické havěti na 2D mřížce, nyní se autoři rozhodli, že je třeba výzvu posunout o kus dál. I když tedy i tentokrát ve hře narazíte na „plochá“ herní pole (často však aspoň částečně pokroucená), ta skutečná řež přichází, jakmile se bojiště odrazí do třetí dimenze. Vaše střílecí běsnění se proto nově odehrává také na povrchu koulí, čtverců, obdélníků, válců a spousty dalších.

Minimálně ze začátku budete mít pocit, že při bojích na některých tělesech jste v nevýhodě, neboť mají svou odvrácenou stranu, a tudíž i „neviditelné“ nepřátele. Spousta smrtí vám nepřijde vyloženě zaviněných vaší chybou, ale faktem, že jste jednoduše neviděli na potřebnou stranu krychle a prudkým pohybem jste se s něčím srazili. Tento pocit naštěstí posléze začne mizet, protože si uvědomíte, že každé těleso zkrátka vyžaduje od hráče jiný přístup a taktiku. Někde si můžete dovolit zběsile poletovat, zatímco jinde se tím akorát zabijete. I tak ale občas nebudete mít daleko od toho, aby vám v hlavě vztekem rupla cévka... 

 Pokaždé jinak

Anebo vám zkolabovalo srdce, protože oldschoolová výzva vyhnaná do třetího rozměru dělá z již tak neutuchající řeže prostorový adrenalinový uragán. Lucid Games navíc každý level vyzbrojili nějakým „háčkem“. Tu se vám po úrovni ležérně převalují krychle, skrz které se nedá střílet, tam zase vašemu pohybu brání zdi, které jsou střídavě bezpečné nebo smrticí, a často se také hýbou. S třetím rozměrem a odvrácenou stranou těles budete bojovat také portály a vůbec, kreativitě se autoři rozhodně nebránili.

Pečlivost jejich míchání prostorových herních zón se specialitami na bojišti a herními módy nejlépe demonstruje singleplayerový Adventure mód, kde vás čeká padesátka levelů. Každý má stanoveny různé úkoly a podle toho, jak dobře je splníte, jste oceněni hvězdičkami. Až jich nasbíráte dostatek, můžete jít skolit nějakého toho geometrického bosse a pokračovat v kampani dál.

Nutno podotknout, že zpočátku není průchod úrovněmi zrovna snadný a plnění jejich úkolů už vůbec. Na pozadí se vám totiž teprve zahřívá systém superschopností a pomocných dronů, které následně odemykáte a vylepšujete za body získané hraním. I když se vám tedy nedaří, posouváte se kousek po kousku do stavu, kdy si konečně vylepšíte vašeho pomocníka natolik, abyste problémový level zvládli.

zdroj: Vlastní

Operace mozku? Brnkačka!

V Adventure módu se tedy jistému grindu neubráníte, ale upřímně mi to za celou dobu hraní ani trochu nevadilo. Pokud se totiž vrátilo něco kromě herních módů (o nich za chvíli), je to perfektní a návyková hratelnost. I třetí Geometry Wars se ovládá naprosto precizně, ať už hrajete na gamepadu nebo na myši a klávesnici. Což je ostatně také nutnost, protože kličkovat mezi hromadami osobitých nepřátel je často úkol hodný neurochirurga. Ani s vylepšováním vaší lodičky neodpadla nutnost tréninku, a pokud nebudete mít dostatečně hbité prsty, žádní pomocníci vám nepomůžou.

Adventure kampaň se postará, abyste postupně zdokonalovali všechny své dovednosti. Vždy, když už si začnete být v nějakém herním módu jistí, zamíchá pravidly, abyste opět začínali pěkně od nuly. Z původních dvou her se vrátily módy Deadline, King, Pacifism, Evolved a Wave. Mezi novými přírůstky je Rainbow, v němž musíte jistému druhu nepřátel zabránit v obarvování herní plochy, či Checkpoint, který vám za zabitou vlnu nepřátel přidává ubývající čas. Velmi zatížená na prostor je také Claustrophobia, kde se vám dle očekávání s časem zmenšuje bojiště. A pak je tady Sniper, který narážku na neurochirurgy vyhání až do absurdna omezeným počtem nábojů.

Vedle Adventure módu je ve hře samozřejmě o pomocníky a všelijaká vylepšení osekaný mód Classic, v němž pěkně postaru soupeříte o co nejlepší příčky v tabulkách. Nechybí ani multiplayerové módy – kooperace s vlastní sadou deseti úrovní, která je ale bohužel pouze lokální, a pak týmová klání Stock s omezenou municí, a Summoner založený na získávání klíčových bodů.

Vítejte zpět

Ať už se tedy k sérii vracíte, nebo ji prostřednictvím třetího dílu hodláte objevit, pro všechny se v něm něco najde. Trojrozměrná bojiště jsou kreativní, adrenalinová a náročná. Nervy vám u nich potečou ve vodopádech, dost možná rozmlátíte i klávesnici nebo gamepad, ale stejně  nepřestanete. Hratelnost Geometry Wars 3: Dimensions je totiž i tentokrát dostatečně návyková na to, aby si vás obmotala okolo prstu a dlouhou dobu nepustila. Klidně jí proto odpustíte i nějaký ten prohřešek v podobě občasné nepřehlednosti.  

Verdikt:

Jádro, které dělalo z Geometry Wars vynikající arkádu zůstalo a nově se rozrostlo do třetího rozměru. V duchu předchozích dílů se i trojka skvěle hraje, je po čertech návyková a v neposlední řadě také náročná. V prostorových arénách navíc maximálně prověří vaše schopnosti a nedá vám vydechnout, dokud ještě „aspoň párkrát“ neumřete. Ač se jí občas třetí dimenze plete pod nohy, je to jen maličká vada na kráse, se kterou se brzy naučíte žít. A pak už vás čeká jen nikdy nekončící výzva a podobně velké množství zábavy.

Nejnovější články