Full Spectrum Warrior Ten Ham. - rec.
7/10
zdroj: tisková zpráva

Full Spectrum Warrior Ten Ham. - rec.

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

7. 7. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

A je to tu znovu - opět se můžeme dohadovat, jestli je to taktická akce nebo spíš vojenská strategie. Jiní se zase budou přít, jestli je to skutečně pokračování nebo jen převlečený datadisk. Přináší dost zásadních novinek?

Autor: Dick
Publikováno: 7.července 2006
Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 2 týdny

Obrázek zdroj: tisková zpráva
První Full Spectrum Warrior (dojmy) byl možná tak trochu krokem do neznáma. Nikoho před Pandemic Studios nenapadlo udělat taktickou střílečku, která by se ovládala jako strategie. Když pak titul vyšel, překvapil i ty největší skeptiky svou neotřelostí, nevídanými nápady i relativně hezkým zpracováním. Teď – necelé dva roky od vydání původní hry – se na pulty obchodů dostává pokračování, které by se ale dalo spíše označit za velmi povedený datadisk. Co všechno nám druhý díl Full Spectrum Warrior nabízí?

 Zpátky na místo činu
Děj hry je stejně jako v minulém případě zasazen do fiktivního státečku jménem Zekistán, který je zmítán náporem vleklých válečných konfliktů mezi tamními obyvateli. Už úvodní minuty zprostředkované skrze objektivy televizních kamer dávají znát, že tady obstojí pouze silní a trénovaní chlapi, nikoliv nějaká ořezávátka. Snad právě proto jsou na místo pozváni příslušníci elitních vojenských jednotek, aby celý konflikt co nejdříve urovnali...

Vlastní singleplayerová kampaň je rozprostřena do 12 misí, které spadají do čtyř souvislých kapitol. V každé z nich totiž sledujete celý konflikt z pohledu jiného člena vašeho týmu. K příběhu jako takovému ještě dlužno podotknout, že není kdovíjak zajímavý a nějaké zvraty aby tu člověk pohledal.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Čtyři z tanku a pes
Jádrem hry samozřejmě zůstalo ovládání čtyřčlenných zásahových komand, jejichž úkolem je bojovat s teroristy. Vše i tentokrát stojí na osvědčené kooperaci dvou a více týmů najednou, což přináší spoustu netušených výhod. Na vašich bedrech pak leží nelehký úkol spočívající ve zkombinování úkolů pro jednotlivé týmy tak, aby co možná nejefektivněji splnily cíl dané mise. Většinou to vypadá tak, že jeden tým zasypává palbou nepřítele, druhý se k němu plíží bokem a ve vhodný okamžik zaútočí. Ale jelikož nepřítel nebývá většinou pouze jeden, není možné tuto taktiku použít vždycky.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Náplň většiny misí bych se nebál označit za standardní, jelikož vás po designové stránce páni autoři ničím neotřelým nepřekvapí. Kdo hrál předešlou hru, jistě se tu bude brzy cítit jako doma – jednou tu máme vyčištění daného území od nepřátel, podruhé zachránění zajatých kolegů, potřetí zničení teroristického konvoje a tak dále a tak dále. Byť se zpočátku úkoly jednotlivých misí mění se stejnou důsledností jako hokejisté na ledě během utkání, v pozdějších fázích přijde ke slovu mírný stereotyp. Zkrátka a dobře autorům v závěru po herní stránce dochází dech, což si kompenzují vykrádáním sebe samých.

Umělá inteligence vašich mužů (a podobně i protivníků) působí poněkud rozporuplně. Kdekdo by očekával, že se autoři poučili z předchozích chyb, ale chyba lávky! Jistý posun oproti dřívějšku tu sice je, ale k dokonalosti to má pořád daleko. Jako dobrý příklad mohou sloužit situace, kdy se dostanete pod palbu na otevřeném prostranství. Vaši lidé většinou nemají dostatečný pud sebezáchovy, aby si sami od sebe našli nějaký vhodný úkryt. Oni tam jen prostě budou stát a čekat, až s nimi něco provedete. Nevím, jestli byl záměr vývojářů hru udělat co možná nejvíce autentickou, ale tohle dobré hratelnosti rozhodně nepřispívá.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Zapomeňte na konvence
Ovládání hry zůstalo do puntíku stejné jako v případě původní hry. Pro všechny, kteří doposud s FSW neměli co dočinění, to tím pádem znamená nutnost dávat velký pozor při úvodním tutorialu, jelikož bez něj byste si coby nováčci ani neškrtli. Když ke hře přijdete poprvé, automaticky totiž dáváte prsty na osvědčenou „akční“ kombinaci WASD, ale ta funguje zcela jinak, než jsme zvyklí. A to je možná kámen úrazu, přes nějž se někteří nebudou moci přenést – prostě a jednoduše hru odsoudí na základě nestandardního ovládání. A přitom stačí tak málo, tedy překonat vlastní lenost a najít si pár minut na Zvětšit zdroj: tisková zpráva vstřebání nových principů.

Jelikož by se s trochou nadhledu dal Full Spectrum Warrior označit za strategii, ovládacím prostředkem číslo jedna tu je myš. S její pomocí posíláte vojáky na určená místa nebo označujete palebné zóny. Na klávesnici potom máte namapovány všechny funkce pro přímý výběr jednotlivých členů v týmu, přepínání mezi jednotkami či zobrazení užitečné satelitní mapy.

 Nohy bolet nebudou
Jednou z klíčových novinek jsou oproti minulému dílu hry ovladatelná vozidla. Do této skupiny spadají jak různé lehké obrněné transportéry s kulomety, tak i mnohem účinnější tanky. S jejich pomocí je likvidace soupeře opravdu hračka. Kupříkladu obrněné vozidlo M2 Bradley je velmi užitečnou hračkou, jelikož můžete nepřátele zaskočit nejenom rychlou palbou z kulometu, ale stejně tak údernějšími výstřely z děla! Osádka daného vehiklu vám na bojišti většinou supluje další tým, kdy máte možnost nepřítele střelbou znehybnit a další jednotkou ho mezitím překvapit ze zálohy a elegantně jej zničit.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Jdeme více do hloubky
Změny a inovace se nevyhnuly ani vlastní jednotce a jejímu ovládání. Zatímco v předchozím díle jste rozkazy museli dávat vašemu komandu jako celku, v případě pokračování máte možnost čtyřčlenné mužstvo rozdělit na dvě autonomní skupinky. Výhodu této novinky nejzásadněji pocítíte v situacích, kdy je třeba nepřítele paralyzovat z více stran a vaše bojové kapacity to moc neumožňují. Nadmíru užitečné to je i v případě, kdy je někdo z vašich mužů raněn a vy jej chcete dopravit na ošetření. Předtím byste s daným nebožákem museli přesunout celou jednotku, nyní mu můžete přidělit jednoho muže a zbytek týmu se může věnovat boji.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Klasickým 3D akcím se Full Spectrum Warrior přibližuje i jiným novým elementem – možností se v libovolném okamžiku přepnout do očí některého z vašich rozsévačů smrti. Díky tomu můžete naplno využít potenciál všech tří dostupných zbraní – lehkého kulometu, jeho těžké verze a granátometu. V základě je hra navržena tak, že o přesnost střelby a vlastně i střelbu samotnou se stará křemíkový mozek počítače, jelikož na vás jsou kladeny nároky spíše strategické a taktické. Kdyby to ale pro někoho bylo málo nebo byste v některém z míst narazili na těžké soupeře, je obecně lepší vzít zbraň do svých rukou a spravedlnost nastolit sami. Jestliže si tuto možnost zvyknete používat, váš postup hrou se značně urychlí. Mně osobně něco takového přišlo nesmírně vhod a navíc hra získala trochu větší spád.

Kromě standardních příkazů k zastavení, nalezení nejbližšího krytu apod., které je možné udílet během pohybu jednotky, se nově také dá určit styl přesunu. To je vlastnost, po níž mnozí z nás hlasitě volali a můžete tak být rádi, že byla naše prosba vyslyšena. V praxi to znamená asi tolik, že je už možné týmu nastavit, jestli se má pohybovat kradmým krokem za zády nepřítele, nebo naopak spěšným kvapíkem. Obojí má svá pro a proti a chce to vhodně volit situace, v nichž bude ten či onen styl prospěšnější.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

 Povědomá vizáž
Jedním z argumentů, proč mělo být Ten Hammers spíše datadiskem než regulérním pokračováním, je zpracování hry. To se totiž v mnohém neliší od svého předchůdce z roku 2004, což s sebou nese výhody i nevýhody. V první řadě nemusíte mít pro hraní hry kdovíjak výkonnou sestavu, což potěší ty, kteří mají hlouběji do kapsy. Na druhou stranu jsou zase biti ti, kdož se ženou za maximálním výkonem a nevadí jim při tom utratit nějakou tu korunu – grafická stránka FSW: TH je totiž průměrná, jako kožich té nejšedivější myši. To ostatně můžete dostatečně posoudit z obrázků okolo, proto netřeba plýtvat dalšími slovy. V podobném duchu se nese hudba a použité zvuky – není to špatné, ale slovy klasika to nějak příliš nenadchne, ale ani neurazí. Pokud vám to stačí, prosím...

 Rozhodující výstřel
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hodnocení titulů jako je FSW: TH je vždycky velmi problematické. Na jedné misce vah máme více než ucházející hratelnost a obstojnou zábavu, druhá je potom naplněna rozporuplnými pocity o jednou vydaném a následně recyklovaném titulu. Výsledný pohled tak víceméně závisí na postoji, jaký jste chovali k původní hře, která je nyní o polovinu levnější (499 Kč) než Ten Hammers. Pokud jste ji skálopevně milovali a strávili při ní desítky hodin, z jejího pokračovatele a jeho možností budete jednoznačně nadšeni. Jestliže byl ve vašich očích původní Full Spectrum Warior „jen“ lehce nadprůměrnou hrou, kterých jsou desítky, pravděpodobně vás jeho nástupce kvůli minimu zásadních inovací příliš neosloví. Níže uvedené hodnocení potom vyjadřuje jistý kompromis mezi oběma možnými pohledy. Navzdory tomu všemu zůstává Full Spectrum Warrior bezkonkurenčně nejlepší volbou pro všechny, kteří milují promyšlené akce i rozvážné strategie zároveň.

Stáhněte si: Demo, Trailery, Cheaty...

Související články: Full Spectrum Warrior dojmy (9/2004), Novinky...
 
Dick
autorovi je 25 let a již od útlého dětství se zajímá o hry, hudbu a vše krásné; vedle dlouhých hodin před monitorem rád jezdí na horském kole a ulítává na gumových medvídcích






 
 
Dick
Smarty.cz

Verdikt:

Přestože od vydání původního Full Spectrum Warrior uplynulo relativně hodně času, se zásadními novinkami se vývojáři v pokračování rozhodně nepředali. Nicméně i tak jde o nadmíru kvalitní titul, který stojí za pozornost pro všechny militaristicky založené hráče.

Nejnovější články