Flame in the Flood - recenze krásného survivalu
7/10
zdroj: Archiv

Flame in the Flood - recenze krásného survivalu

Platformy:
Detail hry

17. 3. 2016 19:30 | Recenze | autor: Pavel Skoták |

Kostel představující výborné útočiště, servis na opravu mého voru nebo rybářský tábor, kde bych mohl doplnit některé nezbytné zásoby? Dřív, než se stihnu rozmyslet, kam strhnu svůj proudem unášený vor, je už příliš pozdě. Minul jsem všechny tři možnosti a mířím stále dál. Za zákrutou ubíhající řeky se objevují peřeje a jako zlatý hřeb nezdařeného rozhodnutí začíná pršet. Začínám litovat, že jsem nezvolil ten kostel.

Děvče na voru a pes

Vezmeme to od začátku. V malebné survival rogue-like hře The Flame in the Flood se hráč dostává do role Scout, mladé dívenky doprovázené psem Aesopem, který jednoho dne přitáhne pro svoji paničku batoh s šumícím rádiem. Scout neváhá, sbalí si svoje věci a v naději, že přírodní katastrofu přežil někdo další, vyráží za dobrodružstvím. Hned na úvod je třeba zmínit, že příběh zde hraje okrajovou roli až nulovou roli. Čím déle navíc hru hrajete, tím víc se posunují priority směrem od hraní „příběhu“ k přežití.

Scout nejprve projde kratičkou úvodní lokaci, kde je k přečtení několik užitečných tipů pro přežití. Zároveň se najde prvních pár surovin a tak může pomalu začít neúprosný boj s přírodou a inventářem. Když se po pár minutách hry dostává na molo, kde spolu s psím doprovodem naskočí na chatrný vor, může začít to opravdová zábava. První dojmy, ať už jsou jakékoliv, bezpečně přehluší říční cesta zatopenou krajinou. Vizuální stránka hry možná všem nesedne, ale spolu s tou zvukovou tvoří velice silnou dvojici, která ve chvílích, kdy hráč pouze cestuje po kraji, bohatě zastoupí herní stránku věci. Audiovizuální zpracování je zde opravdu efektivní a celkově příjemné.

Udělej si sám

Při svých cestách po povodní zdevastované krajině může, respektive musí, dělat Scout nezbytné zastávky. Každá z deseti lokací a jejich menších součástí disponuje něčím jiným, co může dívce pomoci nebo jí také zásadním způsobem uškodit. Ani po několika hrách navíc nedokážu s čistým svědomím říct, jak moc se jednotlivé zastávky na vodní stezce náhodně generují.

V jednotlivých kotvištích se po čase začnete orientovat, protože typově jich není tolik. Pokud vám ubývá jídlo, hodí se zastavit spíš někde v divočině zkusit ulovit králíka nebo divočáka. K výrobě pasti samozřejmě potřebujete suroviny, které nenajdete v každé z lokací. Pro stažení králíka a výrobu pasti samotné potřebujete nejprve alespoň primitivní nůž a pokud nechce riskovat nějakou nemoc ze syrového masa, měli byste s sebou mít dostatek zásob na založení malého ohně.

Hráč se musí navíc nejprve naučit jednotlivé předměty vyrábět. Objevování je z mého úhlu pohledu podivné, nicméně funguje na principu sbírání surovin. Ve chvíli, kdy jich máte dost (nebo správnou kombinaci) na výrobu konkrétního předmětu, odemkne se nový plánek. Občas se můžete nějaký tip dozvědět od několika málo postav rozmístěných po světě, ale ty působí spíš jako dekorace, než užitečná součást hry.

Vůbec bych se nebál první hru pojmout čistě jako seznamovací, protože najít si ideální strategii postupu chvíli trvá. Než jsem se naučil efektivně pracovat s omezeným inventářem, narážel jsem neustále problémy s udržováním Scout naživu.

zdroj: Archiv

Utopenec na útěku

Musím autorům nechat, že si dali opravdu záležet na realističnosti. Je docela logické, že když se do hráče pustí medvěd, šance na přežití jsou dost malé. Nicméně daleko horší než medvěd může být i obyčejné nachlazení. Nedostatečně teplé oblečení nebo delší pobyt na dešti se může nepěkně zvrtnout. O hadím uštknutí, zlomeninách a podobných věcech pak nemá vůbec smysl mluvit. Herní styl lze naštěstí do jisté míry přizpůsobit tomu, co s sebou nosíte v inventáři. Divočákovi, ale při troše snahy i vlkovi a medvědovi, navíc dokážete utéct. Stejně tak se můžete vyhýbat nebezpečným částem herní mapy pokrytých jedovatým břečťanem.

Před jednou věcí se ale prchnout nedá. Těžko by se dalo psát o Flame in the Flood, kdyby nepadla zmínka o samotné vodě. Neskutečně otravný živel zde hraje roli úhlavního nepřítele, který dokáže i ze sebelíp rozehrané hry udělat noční můru. Manévrování mezi skalami, auty, domy a stromy se po čase stává nejen otravným, ale také velice náročným.

V některých částech se relativně poklidné vodní proudy probudí a nemilosrdně ženou všechno vpřed. Proč na tom záleží? Protože vor, na kterém se Scout s Aesopem plaví, má pouze omezenou životnost. Lze ho sice na specializovaných kotvištích opravit a vylepšovat, nicméně hráč se tam musí napřed ve zdraví dostat a mít s sebou potřebné suroviny.

V tomto aspektu je hra od určité doby až frustrující. Checkpointy jsou dost vzácné a navíc dostupné jen v nižší verzi obtížnosti. V neposlední řadě se zde projevuje mírná zabugovanost související s kotvišti. Po opětovném nalodění se na vor se hráč občas ocitne v situaci, kdy kvůli proudu nemá možnost dostat se pryč bez újmy. Vůbec nejhorší je, když je hráč automaticky vyhozen rovnou do útesu, odkud se odrazí do dalšího a pak už nezbývá než doufat, že to chatrné plavidlo dá dostatečně daleko.

Pluj loďko pluj

Pokud se dokážete smířit s horším ovládáním při plavbě a neodradí vás ze začátku docela náročný, a možná i matoucí systém pravidel, stojí The Flame in the Flood minimálně za zkoušku. Ve chvíli, kdy se totiž dostanete pod skořápku, narazíte na velmi dobrou hru s poutavým audiovizuálním zpracováním.

Verdikt:

Krásně zpracovaný souboj s přírodou, který sází především na audiovizuální stránku a velký příklon k realitě. Sbalte si sekeru, jídlo na tři dny a pusťte se po proudu.

Nejnovější články