Autor: Mickey Mouse Publikováno: 11.listopadu 2005 | Verze hry: finální/stažitelná Doba recenzování: 2 týdny |
![]() Kdysi před léty jsme i u nás recenzovali třeba Firearms či Front Line Force, které dnes už patří minulosti, nicméně ve své době byly tím NEJ, co se dalo v tomto žánru najít. Jedním z už tehdy recenzovaných modů na enginu Half-Life byl i Day of Defeat, přibližující boje druhé světové války, konkrétně přestřelky amerických vojsk s německými. Ten setrval v oblibě dodnes a co víc, nachází si čím dál větší komunitu příznivců i navzdory existenci alternativ jako Enemy Territory anebo Battlefield 2. S příchodem nového Source enginu, na němž běží pokračování Half-Life 2, se Valve rozhodli transformovat na novou platformu i slavné herní mody. Jako první byl samozřejmě na řadě již zmiňovaný Counter-Strike a nedávno přišla řada i na Day of Defeat (dále už jen DoD). Jak to dopadlo, co hra nabízí a zda stojí za dvacet dolarů, které přes online systém Steam za ni zaplatíte a odkud si ji i rovnou stáhnete, to se vám pokusím nastínit v dalších odstavcích. ![]() ![]() ![]() Přestože DoD není žádná novinka a už jsme se mu v minulosti věnovali, pojmu tento článek z velké části jako klasický popis hry. Začnu aspoň stručnou rekapitulací základních principů, na nichž je hra postavena. Přibližuje boje druhé světové války, tedy klasicky Spojenci proti Němcům. Hraje se v týmech, každý má možnost si vybrat některou z šesti předdefinovaných postav, lišících se primární zbraní a výbavou. Najdete tu klasické kropiče se samopaly, střelce z pušek, snipery, chlapíky s těžkými kulomety i tvrďáky s raketomety. Primární zbraně zůstávají po mrtvých v mapě a tak si můžete během hry ukořistit, co se vám zlíbí. Co se týká jednotlivých povolání a jejich reálné využitelnosti je hra výborně vybalancovaná - prakticky s každou postavou se stejně dobře pobavíte. Kulomety mají vysokou kadenci, ale zároveň nízkou účinnost. Navíc hlaveň při dávce poskakuje natolik, že ji prostě neudržíte. Mapy jsou plné úzkých cest a křižovatek, kde se pro boj na krátkou a střední vzdálenost hodí kulomet. Stejně tak si ale můžete vzít třeba pušku, která má sice mezi jednotlivými výstřely delší prodlevy, na druhou stranu je její účinnost takřka smrtelná. Navíc k ní bude nějaká pistole či třeba polní lopatka, kterou se dá úspěšně přetáhnout soupeře přes hlavu. Dobře je zpracovaná i sniperka, která najde využití na dálku a ke krytí důležitých pozic. Vysoká účinnost, komíhající se zaměřovač, který uklidníte poklekem nebo zalehnutím. Přesný opak sniperky třeba z Battlefield 2, která mi tam přijde jako etalon toho, jak by odstřelovačka neměla vypadat. Palebná kulometná hnízda najdou uplatnění při bránění klíčových pozic, raketomet dokáže vyčistit třeba snipera ukrytého vysoko v okně. ![]() ![]() ![]() Ve hře najdete granáty, a to jak kouřové, tak i výbušné. Mají několik specialit jako třeba možnost je odpalovat puškou, časovat jejich výbuch po odhození anebo možnost je rychle sebrat a hodit nazpět. Výborné jsou vizuální efekty v případě, že nedaleko vás granát či raketa vybuchne. Obraz se rozvlní a chvíli vám skutečně hučí v hlavě. Celkový počet zbraní se v Source verzi DoD poněkud snížil a není možné pro jednu specializaci vybírat z více kousků. Přesto to nepovažuji za krok zpět a ve hře najdete to, co se dříve používalo nejčastěji.
![]() ![]() ![]() Jedná se vesměs o menší levely, které jsou kompletní předělávkou známých map z dřívějška (přemodelované, lepší textury atd.). Skýtají však řadu variant a hrát na nich není zdaleka jen o zběsilé honičce. Alternativní cesty, sniperské posty, střílny pro těžké kulomety, interiéry, balkony, kostelní věže, okna, polorozpadlé baráky, podzemní chodby, kde může přijít k duhu svítilna. Díky tomu, že jsou mapy celkově malé, se nenudíte zdlouhavým přesunem k místu, kde právě zuří boje. A to je fajn. Ve hře není vůbec těžké přijít o život, vracíte se do ní ve známých vlnách jednou za určitý čas a tak se díky menším mapám neustále udržuje příjemné herní tempo. ![]() Systém by se dal přirovnat asi nejlíp k Domination z původního Unreal Tournamentu. V mapě je několik vlajek (obvykle 5), které se týmy snaží zabrat. Ten, který jich drží většinu získává body, a když se některému týmu podaří zabrat všechny, hra končí jeho vítězstvím. Některé vlajky zabere jeden hráč, někdy je potřeba přítomnosti dvou. Zajímavá mi na herním principu přijde možnost hrát jak v poklusu, tak i rozvážně. A ideální je asi kombinace obou, více či méně s ohledem na zbraň, kterou jste se rozhodli používat. Zásah zbraně pocítí jak zasažený, tak i ten kdo vystřelil, protože hra pracuje i se zpětným rázem. Opřít těžký kulomet lze nejen o zem, ale i o okno, parapet, pytle s pískem apod. Vedle plížení, podřepu chůze či běhu lze sprintovat, což ale hlídá ukazatel staminy, která sprintováním rychle ubývá. Střílet jde od pasu i přes mířidla, čím stabilnější pozice, tím vyšší přesnost. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete na homepage Pro orientaci můžete zapnout mapku, a to jak malou v horním rohu, tak i velkou přes celou obrazovku. K rozeznání spoluhráčů od protivníka slouží ikonky, které si můžete nechat zobrazovat nad hráči z vašeho týmu. Pro začátečníky je přítomna i textová nápověda, která přímo při hře upozorňuje na užitečné fígle. Hra online ![]() Závěr Zrekapitulovat vesměs pozitivní pocity ze hry nebude problém, po všech stránkách se jedná o výbornou hru, které se dá vytknout snad jen nízký počet oficiálních map. Graficky skvělému zpracování sekunduje neméně parádní zvuková stránka a takto líbivé prostředí doplňuje promyšlený herní koncept, od vyváženosti herních postav přes chování zbraní, herní variabilitu, to vše na kvalitních mapách. Toužíte-li po kvalitní střílečce z druhé světové, budete více než spokojeni. Pokud je na vás Battlefield 2 příliš arkádovitý, DoD se stane vaší krevní skupinou. DoD jde pořídit jak přes online systém Steam (slouží k zakoupení hry platební kartou, ke stažení a spouštění hry - vše provedete klinkutím na tlačítko Get Steam Now! na této stránce), tak v krabicové verzi spolu s Counter-Strike: Source a HL2 Deathmatch za necelou tisícovku. Nashle na nějakém svižném serveru. Stáhněte si: Tiscali video z hraní Související články: Counter-Strike: Source recenze (11/2004), Day of Defeat (retail) recenze (5/2003), Day of Defeat 2.0 recenze (2/2002), Day of Defeat 1.3 recenze (8/2001), Novinky | ||
Mickey Mouse | |
autorovi je 37 let, pracuje jako grafik na volné noze, hrami se zabývá od dob osmibitů, zaměřuje se hlavně na akční a sportovní hry nebo ty s podporou multiplayeru |