zavřít

Call of Duty: Black Ops III - recenze

PlayStation 4

Recenzovaná verze: PS4

Vychází na platformách: PS4, Windows, Xbox One

Verdikt: Black Ops III je důkazem, že ne vždycky je třeba za každou cenu měnit základy, když nemám vymyšlené lepší řešení. Zejména v singleplayeru se totiž tvůrci o revoluční změnu pod tíhou kritiky pokusili a bohužel to dopadlo katastrofou. Multiplayer naštěstí stojí na totožných principech jako v předchozích dílech, funguje na výbornou a hráče zabaví na mnoho hodin, přestože nepřináší nic zásadně nového. Nakonec jde o jediný důvod, proč letos Call of Duty hrát.

Hodnocení redakce 6/10

Jak hodnotíme

metacritic 81/100

- Recenze autor: Daniel Kremser Komentáře: 0

Jestli je něco v herním průmyslu jisté, pak je to každoroční nálož vojenské akce v podání Call of Duty. Tedy série, která si kritiky za lpění na tradiční žánrové formě singleplayerového blockbusteru a hutného multiplayeru užila během posledních let více než dost. Pravda, částečně si za to může sama, protože poslední velká změna přišla snad s Modern Warfare. Někdy ale zkrátka není radno měnit to, co tak dlouho a nutno říci, že i úspěšně fungovalo. Může totiž vzniknout kočkopes s názvem Black Ops III, který popírá největší přednosti svých předchůdců a minovým polem očekávaní fandů i neutuchající kritiky kličkuje s takovou vervou, až zapomíná, čím vlastně chce být.

Příběhový exodus 

Pokud jste si plánovali nové Call of Duty koupit jen kvůli filmovému dobrodružství pro jednoho hráče, nedělejte to! Ne, že by snad položka kampaně v menu chyběla úplně, to ne. Násilně však hráče tlačí do kooperace až pro čtyři hráče a postrádá jakoukoli osobitost či logiku. Forma zábavného filmu s několika hratelnými prostřihy, kde se jen bezhlavě ženete tunelem vyprávění s prstem na spoušti, ta je dávno pryč, což je dané snahou o inovaci. A jakkoli něco podobného obvykle kvitujeme s povděkem, v Black Ops III to nevedlo k dobrému výsledku.

Příběh ale není zábavný jen kvůli špatného designu a optimalizaci pro čtyři hráče. Pravda, v jednom je někdy peklo procházet úrovně doslova přeplněné nepřáteli a silnějšími lapači nábojů, kteří nepadnou ani po třetím zásobníku. A absurdní je i pojetí misí, které můžete hrát v libovolném pořadí. Daleko více ale zamrzí absence jakéhokoli smysluplného vyprávění. Příběh se opět točí okolo vojáků budoucností a na oko filozofuje o nebezpečnosti technologií, ale vlastně jakoby ve hře vůbec nebyl. Postavy jsou nezajímavé, vaše motivy zcela nelogické a zvraty nastávají jen proto, abyste se mohli přesunout do jiné lokace.

Zhruba 5 hodin dlouhá kampaň tak plyne v duchu naprosté anonymity a uvědomujete si jediné - že máte zabít nějaké teroristy, vaše bývalé kamarády. Celé to nemá hlavu ani patu, a když tvůrci z Treyarchu opráší assety z World at War a mimo jiné vás vrhnou i na fantaskní bojiště druhé světové, zamořené zombiemi, rezignuje asi i ten nejzarytější fanouškem s tím, že čeho je moc, toho je příliš. Ve výsledku tak vyzní naprázdno i to, co celou tu tragédii zapříčinilo - ani s kamarády totiž není kampaň výrazně lepší, zajímavější či zábavnější. Nic vás totiž nežene kupředu.

Dokonce ani filmových scén totiž V Black Ops III není tolik a srovnání s loňským výkonem Kevina Spaceyho nesnese třetí Black Ops ani omylem. Obzvláště, když tvůrci absenci čehokoli zapamatovatelného či snad logického nahrazují jenom prvoplánovým násilím, které budí dojem, že do celku nezapadá a plní jen roli výplně.

Tvůrce z Treyarchu nezachránil ani další charakteristický prvek série - neprůstřelná hra skriptů. Kdyby na sebe alespoň perfektně navazovaly, dala by se popsaná marnost nějak vydržet díky svižnému tempu. Prakticky cokoli je ale v Black Ops III řešeno skrze obezličku neprodyšně uzavřených dveří a nutnosti vystřílet celou lokaci do posledního robota. Snaha i o ty poslední zbytky filmovosti, které sérii v tomto díle zůstaly, vyznívá naprázdno díky okamžikům, kdy zkrátka proběhnete úrovní a následně se zaseknete o dveře a čekáte až AI vystřílí zbývající nudně navržené futuristické nepřátele z řad lidí, všemožných robotů a dronů. 

Singl je mrtev, ať žije multiplayer! 

Přitom právě futuristické zasazení nakonec hru skrze multiplayer zachraňuje a tvůrci určitě mohli navrhnout více než 3 typy základních nepřátel. Multiplayer je tedy opět hlavním důvodem proč Black Ops III hrát, potažmo patří k tomu lepšímu, co série ve své novodobé historii nabídla. Obzvláště mapy se povedly a vůbec nevadí, že některé z nich jsou předělávky z Black Ops II. Futuristické zasazení totiž hře více hráčů sluší a přináší nejen plno zajímavých zbraní, ale i schopností. Tvůrci mají letos asi vůbec poslední šanci pořádně vytěžit sci-fi tématiku než se se definitivně okouká. Už nyní ostatně mohou mechanismy multiplayerových částí jednotlivých Call of Duty posledních let dost splývat.

Black Ops III na tom nic nezmění, ale ve světle snahy změnit kampaň tak moc, až je skoro nehratelná, to vůbec nevadí. Plíživá evoluce, která staví na osvědčeném a značně návykovém systému pick 10 totiž opět funguje na výbornou. Jediné, co tvůrci přidali, je možnost vybrat si nad rámec zbraní a speciálních schopností ještě unikátní třídu bojovníka z 9 možných a spolu s ním i vždy jednu z dvojice unikátních schopností. Kromě klasické výbavy tak například po nabití můžete vzít na krátkou dobu do ruky luk či speciální bodce generující tlakovou vlnu a užít si zase trošku jinou hratelnost.

Díky tomu je celkový zážitek z multiplayeru dynamický a vzhledem k systému odemykání zbraní, nových schopností a vlastně čehokoli postaveného na tokenech (1 za každý level), vás hra udrží u televize či monitoru desítky hodin. Navíc už v základu najdete 12 map a snad všechny myslitelné herní módy včetně tradičního Search and Destroy, TDM, Domination či návykového Gun play. 

Možná to tedy zní ohraně, ale multiplayer v Black Ops III opět exceluje navzdory minimu změn. Dokonce i killstreaky a perky vesměs vypadají povědomě. Hráči multiplayeru ale přesně tohle očekávají a Treyarch jim tak servíruje tradiční zážitek, který odsýpá jak má a po několika prvních pohrách se cítíte jako ryba ve vodě.

Kdyby se ale přeci jen dostavil stereotyp, můžete s kamarády pozabíjet pár zombíků. Ani na ty v Treyarchu nezapomněli. Letos navíc celý mód stylizoval do lovecraftovského stylu. Celá zombie mapa Shadows of Evil představuje tajemné město let čtyřicátých a atmosféra by se zde skutečně dala krájet. Hráče navíc vpřed nežene jen strach, ale také touha po objevování. Mapa totiž ukrývá nejedno překvapení, takže otevírat další brány a objevovat nová místa je návyková zábava, navíc se solidní obtížností. Zombie vám dají mnohdy pořádně zabrat.

Rukojmí optimalizace 

Škoda jen, že obtížnost neřídí umělá inteligence, ale obyčejná početní převaha zombíků a vojáků. Umělá inteligence mnoho rozumu nepobrala a obzvláště v kampani je zoufale vidět, jak si autoři musejí vypomáhat nikdy nekončícími vlnami nepřátel. Nejde přitom o jediný neduh technického rázu. Rovnou dvakrát jsem přišel o postup kampaní a musel hrát pokročilejší mise bez jakýchkoli speciálních schopností, které jsou přitom jediným zábavným prvkem celé kampaně.

Zatímco na konzolích (PS4) hra běží obstojně, aniž by se člověk musel potýkat s propady FPS či zamrzáním, PC hráči se problémům nevyhnou. Ani na lepších sestavách hra neběží plynule a minimálně částečně se opakuje situace s GTA IV, kdy o fungování hry na vašem PC rozhoduje spíše štěstí. Vyvolává to dojem, že se s optimalizací nikdo neobtěžoval, což platí též o verzích pro konzole minulé generace. V těch nejen chybí kompletní singleplayer, ale hráči si také užijí osekanou grafiku, nastavenou na absolutní minimum.

Kdo zkrátka loni nadával na Advanced Warfare, letos z Call of Duty asi dostane infarkt. A nejde jen o to, že graficky jde i na současných konzolích stěží o průměr. Kromě multiplayerové složky a povedeného zombie módu jde totiž o zklamání. Nelze se ubránit pocitu, že do mnoha kompromisů byli tvůrci doslova dotlačeni každoroční, mnohdy nepodloženou, kritikou. Hlavně kampaň by totiž chtěla být inovativním kooperativním zážitkem a oslnivou filmovou jízdou zároveň. Ve výsledku ale není ani jedním nejen kvůli tomu, že ji autoři nezvládli technicky a nefunguje ani dnes už standardní drop in/drop out funkce, ale proto, že do hry žánrově nesedí. Kampaň totiž není zábavná a vůbec nefunguje po stránce vyprávění a tudíž ani neplatí tradiční poučka, že ve více lidech je všechno lepší.

Jednou nohou v hrobě? 

Black Ops III je zářným příkladem, že když nevymyslím adekvátně dobré jiné řešení, je vhodnější inovovat osvědčené prvky. Přesně to totiž tvůrci letos udělali s multiplayerem a jde jim to parádně. Pokud tedy máte Call of Duty v hledáčku jen kvůli hře více hráčů, pak se nemáte čeho bát - až na technický stav PC verze. Bavit se opět budete výborně a Treyarch v tomto ohledu dosáhli vrcholu futuristické tématiky. Fakt, že si další rok mohou hráči užívat nové mapy a zbraně je ale také to jediné opodstatnění samotné existence Black Ops III. Jako singleplayerová hra se totiž určitě neujme

V případě PC verze je navíc lepší s koupí pár týdnů počkat, zatímco na konzolích (konkrétně na PS4) hra běží bez větších problémů. A verze pro staré konzole raději nechám bez komentáře. Pokud každopádně patříte mezi hráče, kteří už jsou klasickým multiplayerem ve stylu Call of Duty otrávení, pak můžete Black Ops III vynechat. Tohle je díl pouze pro největší fanoušky a hráče multiplayeru!

Tagy: Call of Duty (série) akční sci-fi FPS válečná

Zdroje: Vlastní

Novinky na CZC.CZ

Související videa

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.