| Autor: David Ducháček Publikováno: 15.dubna 2006  | Verze hry: finální/anglická/PC Doba recenzování: 2 týdny  | 
 
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Call           of Cthulhu: Dark Corners of the Earth aneb pro Čecha hra s téměř nevyslovitelným           názvem je po předlouhých odkladech konečně venku. Těšil jsem se na ní           už před lety a stále jsem věřil, že nakonec přeci jen vyjde. Tak se           stalo, ovšem se čtyřletým zpožděním a až po krachu vývojářské firmy           Headfirst Productions (autoři Simon the Sorcerer           3D), jejíž pár zbylých zaměstnanců dodělávalo hru během posledních           pár měsíců bez vidiny výplaty. Ale to koncové zákazníky, kteří za ní           vysolí tisícovku, nemusí zase tak moc zajímat. Máme rok 2006 a přestože           H.P. Lovecraft neustále nabírá na popularitě, Call of Cthulhu by mělo           předvést hodně kvalitní obsah, aby se mohlo zařadit po bok hitům jako           je Undying           Cliva Barkera, sérii Silent           Hill nebo poněkud futurističtěji laděnému Resident           Evil.Jako detektiv Jack Walters jste ponořeni do případu záhadných událostí, jejichž vliv na psychiku vám vysloužil šestiletou dovolenou v blázinci. Po návratu do kanceláře dostáváte nový případ - máte vyšetřit zdánlivě běžnou vraždu v malém městečku Innsmouth. Po příchodu na místo činu však zjistíte, že vražda není jediná špatná věc ve městě a že série záhad teprve začíná...  Adventura nebo 3D akce? Call of Cthulhu (dále již jen COC) již od prvních okamžiků dává hráči najevo, že nehodlá být zařazována mezi primitivní akce typu „zastřel a jdi“. Kdepak. Tvůrci COC vsadili na citlivější strunu. I když se vám bude zdát divné a nezvyklé začínat hru bez jakékoliv zbraně (na tu první si pěkně dlouho počkáte), brzy tento chytrý tah designérů pochopíte. První třetinu hry totiž budete nuceni procházet s maximální opatrností, přestože smrtelných nebezpečí potkáte tváří v tvář jen několik. Mnohokrát se ocitnete v situaci, kdy si v duchu říkáte, jak snadné by bylo její řešení s pomocí jakéhokoliv „donucovacího“ prostředku.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       Zbraně           a hororová atmosféraAtmosféra COC je dosti hutná i bez řady lekaček, jež patří mezi oblíbenou hračku nejen zde. Hororově laděnou tíživou atmosféru překvapivě nemá na svědomí grafické zpracování. Hlavní hrdina je totiž dost citlivý člověk, což se ve hře projevuje poněkud nezvyklým způsobem. Když jde do tuhého a ocitáte se v situacích, kdy stačí jedna chyba a je po vás, začne se rozmazávat obraz a virtuálnímu já se nebezpečně rychle zvedne tep. Potom je i sebemenší pohyb vysoce riskantní. Většinou stačí chvíli počkat, až se zklidníte a pak můžete vesele pokračovat dál - nesmíte to však s čekáním přehnat, jinak Jack zemře.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Dalším doplňkem pečlivě vybroušené atmosféry je zvuková kulisa a videosekvence na způsob Max Payne. Právě videa mají rozhodující vliv na vaši psychiku, jelikož často přichází coby předtuchy varující vás o blížícím se nebezpečí. Protože, jak už to tak bývá v kvalitních hororových dílech, nejvíce se bojíte něčeho, co neznáte a co se ukrývá v temnotě. Leckterého hráče možná vystraší nemožnost uložit pozici jinak než pomocí checkpointů, avšak to je podle mého názoru dobrý nápad. COC tak působí mnohem celistvěji a navíc vás neustále žene dopředu, abyste to v případě neúspěchu zkoušeli znova a znova.  Psychická i fyzická výdrž  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Narozdíl             od jiných her neustále musíte dbát na úroveň fyzického, ale i psychického             rozpoložení. Jackova fyzického zranění si všimnete snadno. Jakmile             je zasažen, činí mu jakýkoliv pohyb velké problémy (heká, skučí),             což se viditelně projevuje i na chůzi. Zdravotní stav a veškeré potíže             je vhodné sledovat v inventáři, kde spatříte přesnou lokaci zranění.             Hrdina je naštěstí dobrým zdravotníkem a k vyléčení jakýchkoliv zranění             si vystačí s lékárničkou plnou obvazů – ty se povalují na ne vždy             viditelných místech a rozhodně se vyplatí s nimi šetřit – čím vážnější             zranění, tím více gázy spotřebujete! Neomezená není ani munice. Ba             naopak. Snažte se prozkoumat každý kout, protože právě v těch nejnepravděpodobnějších             místech se obvykle skrývají zásoby střeliva nebo důležité artefakty.Aby se titul dobře prodával, nestačí jen oslovit slavného spisovatele pro napsání příběhu, který je spolu s atmosférou hlavní devizou této hry. COC míchá několik žánrů, z nichž převládá first-person akce s prvky adventury. Útočí ale na hráče zcela jinými zbraněmi než zběsilou akcí či DaVinciho rébusy. Obtížnost adventurních prvků není neúměrně vysoká a téměř vždy, když se zaseknete, skýtá řešení literatura v inventáři (knihy, vaše vlastní zápisky či nálezy) nebo zmínka v dialozích (pečlivě je sledujte).  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      A je to tu zase. I v případě COC můžeme mluvit o klasických chybách, se kterými se setkáváme téměř v každé FPS za posledních X let - občas vás protivník uzří na vzdálenost jednoho kilometru, přestože téměř nejste vidět, jindy se za zlotřilcem v pohodě rozběhnete a sejmete ho páčidlem, aniž by tušil, že se blížíte. Nesčetněkrát se mi stalo, že mne nepřítel nebyl schopen trefit v místnosti 2x2 metry, protože mne zkrátka přehledl… A.I. je tedy poměrně slabá. Programátoři jen začlenili skripty, které se spouštějí v daných situacích, nasadili hlídající, případně obnovující se protivníky a tím byl pro ně asi úkol splněn. Je to škoda, jelikož právě hororová hra by taková negativa mít neměla.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Ať             už se dívám na vizuální stránku z jakékoli strany, nelze si nevšimnout             do očí bijící zastaralosti enginu. COC se rodil extrémně dlouho (první             zmínky se na veřejnosti objevily před             více než 5 lety!) a je dost smutné, jak moc (nebo spíš málo? jak             se to vezme...) je tato doba na výsledku patrná. Začal bych však pozitivními             prvky, přestože jich v oblasti grafického zpracování mnoho není. Dobrým             dojmem působí výše nakousnuté videosekvence – ať už v reálném čase             nebo ve „vizionářské“ formě. Překvapivě efektně jsou zpracovány drobné             grafické detaily, jako např. cákající krev, zobrazující se na obrazovce.             Celkem povedená je i animace postav, relativně věrně „simulující“             chůzi zraněných kulhajících protivníků. Bohužel většina ostatních grafických prvků ve hře připomíná nějaké aprílové nízkorozpočtové retro. Veškeré textury postrádají detaily a působí tak velmi stroze a lacině, o nějaké podpoře moderních technologií ani nemluvě. Mnohdy je díky kostrbatosti problém rozeznat konkrétní objekty – naštěstí jsou ty důležité výrazně vysvíceny. Chabé grafické ztvárnění COC potkalo i inventář, jehož nepřehlednost a prehistorické zobrazení ikonek navozuje nechtěné nostalgické vzpomínky na starý Alone in the Dark.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      další obrázky najdete v naší sekci screenshotů (za některé díky Actiontripu)  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Těžko si             představit kvalitní horor bez odpovídající zvukové kulisy. Tento aspekt             herním vývojářům naštěstí neušel. Tedy co se týče zvukových efektů,             je všechno v naprostém pořádku, realistické ozvučení nemá chybu a             zvlášť si dali zvukaři záležet na dabingu postav. Trošku mne však             zklamala úplná absence hudby. Zrovna u hororu může hudební doprovod             patřičně podpořit atmosféru - stačí si vybavit Aliens vs Predator             nebo již zmiňované Undying. P.S. Kvůli zániku Headfirst Productions byla zrušena druhá plánovaná Call of Cthulhu hra, third-person akce s podtitulem Destiny's End. Stáhněte si: Videa, Trailery... Související články: Novinky  | 
| David Ducháček | |
| autorovi je 25 let, dříve psal pro GamePort a nyní působí i v Levelu, pracuje jako správce sítě, nejraději má akční hry všeho druhu a mezi jeho nejoblíbenější tituly patří Dungeon Master, Shadowman a Half-Life |