Autor: David Ducháček Publikováno: 15.dubna 2006 | Verze hry: finální/anglická/PC Doba recenzování: 2 týdny |
![]() Jako detektiv Jack Walters jste ponořeni do případu záhadných událostí, jejichž vliv na psychiku vám vysloužil šestiletou dovolenou v blázinci. Po návratu do kanceláře dostáváte nový případ - máte vyšetřit zdánlivě běžnou vraždu v malém městečku Innsmouth. Po příchodu na místo činu však zjistíte, že vražda není jediná špatná věc ve městě a že série záhad teprve začíná... Adventura nebo 3D akce? Call of Cthulhu (dále již jen COC) již od prvních okamžiků dává hráči najevo, že nehodlá být zařazována mezi primitivní akce typu „zastřel a jdi“. Kdepak. Tvůrci COC vsadili na citlivější strunu. I když se vám bude zdát divné a nezvyklé začínat hru bez jakékoliv zbraně (na tu první si pěkně dlouho počkáte), brzy tento chytrý tah designérů pochopíte. První třetinu hry totiž budete nuceni procházet s maximální opatrností, přestože smrtelných nebezpečí potkáte tváří v tvář jen několik. Mnohokrát se ocitnete v situaci, kdy si v duchu říkáte, jak snadné by bylo její řešení s pomocí jakéhokoliv „donucovacího“ prostředku. ![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek ![]() Atmosféra COC je dosti hutná i bez řady lekaček, jež patří mezi oblíbenou hračku nejen zde. Hororově laděnou tíživou atmosféru překvapivě nemá na svědomí grafické zpracování. Hlavní hrdina je totiž dost citlivý člověk, což se ve hře projevuje poněkud nezvyklým způsobem. Když jde do tuhého a ocitáte se v situacích, kdy stačí jedna chyba a je po vás, začne se rozmazávat obraz a virtuálnímu já se nebezpečně rychle zvedne tep. Potom je i sebemenší pohyb vysoce riskantní. Většinou stačí chvíli počkat, až se zklidníte a pak můžete vesele pokračovat dál - nesmíte to však s čekáním přehnat, jinak Jack zemře. ![]() ![]() ![]() Dalším doplňkem pečlivě vybroušené atmosféry je zvuková kulisa a videosekvence na způsob Max Payne. Právě videa mají rozhodující vliv na vaši psychiku, jelikož často přichází coby předtuchy varující vás o blížícím se nebezpečí. Protože, jak už to tak bývá v kvalitních hororových dílech, nejvíce se bojíte něčeho, co neznáte a co se ukrývá v temnotě. Leckterého hráče možná vystraší nemožnost uložit pozici jinak než pomocí checkpointů, avšak to je podle mého názoru dobrý nápad. COC tak působí mnohem celistvěji a navíc vás neustále žene dopředu, abyste to v případě neúspěchu zkoušeli znova a znova. Psychická i fyzická výdrž ![]() Aby se titul dobře prodával, nestačí jen oslovit slavného spisovatele pro napsání příběhu, který je spolu s atmosférou hlavní devizou této hry. COC míchá několik žánrů, z nichž převládá first-person akce s prvky adventury. Útočí ale na hráče zcela jinými zbraněmi než zběsilou akcí či DaVinciho rébusy. Obtížnost adventurních prvků není neúměrně vysoká a téměř vždy, když se zaseknete, skýtá řešení literatura v inventáři (knihy, vaše vlastní zápisky či nálezy) nebo zmínka v dialozích (pečlivě je sledujte). ![]() ![]() ![]() A je to tu zase. I v případě COC můžeme mluvit o klasických chybách, se kterými se setkáváme téměř v každé FPS za posledních X let - občas vás protivník uzří na vzdálenost jednoho kilometru, přestože téměř nejste vidět, jindy se za zlotřilcem v pohodě rozběhnete a sejmete ho páčidlem, aniž by tušil, že se blížíte. Nesčetněkrát se mi stalo, že mne nepřítel nebyl schopen trefit v místnosti 2x2 metry, protože mne zkrátka přehledl… A.I. je tedy poměrně slabá. Programátoři jen začlenili skripty, které se spouštějí v daných situacích, nasadili hlídající, případně obnovující se protivníky a tím byl pro ně asi úkol splněn. Je to škoda, jelikož právě hororová hra by taková negativa mít neměla. ![]() Bohužel většina ostatních grafických prvků ve hře připomíná nějaké aprílové nízkorozpočtové retro. Veškeré textury postrádají detaily a působí tak velmi stroze a lacině, o nějaké podpoře moderních technologií ani nemluvě. Mnohdy je díky kostrbatosti problém rozeznat konkrétní objekty – naštěstí jsou ty důležité výrazně vysvíceny. Chabé grafické ztvárnění COC potkalo i inventář, jehož nepřehlednost a prehistorické zobrazení ikonek navozuje nechtěné nostalgické vzpomínky na starý Alone in the Dark. ![]() ![]() ![]() další obrázky najdete v naší sekci screenshotů (za některé díky Actiontripu) ![]() P.S. Kvůli zániku Headfirst Productions byla zrušena druhá plánovaná Call of Cthulhu hra, third-person akce s podtitulem Destiny's End. Stáhněte si: Videa, Trailery... Související články: Novinky |
David Ducháček | |
autorovi je 25 let, dříve psal pro GamePort a nyní působí i v Levelu, pracuje jako správce sítě, nejraději má akční hry všeho druhu a mezi jeho nejoblíbenější tituly patří Dungeon Master, Shadowman a Half-Life |