C&C: Renegade - multiplayer recenze
zdroj: tisková zpráva

C&C: Renegade - multiplayer recenze

Datum vydání:
1. března 2002
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

19. 5. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Multiplayer Command & Conquer: Renegade ve stylu módu Team Fortress Classic je natolik zajímavý, že si zaslouží vlastní recenzi, ve které jsme zohlednili i patch přidávající do hry nové mapy s vrtulníky.

Autor: ABE
Publikováno: 19.května 2002


Obrázek zdroj: tisková zpráva Podrobnou recenzi singleplayeru C&C Renegade od ACEho jste si u nás mohli přečíst už před několika měsíci. V té dnešní se podíváme na to, jak se Renegade hraje v multiplayeru, protože ten je natolik zajímavý, že si zaslouží vlastní článek.

Ačkoliv Westwood původně sliboval několik různých herních módů, obsahuje Renegade nakonec pouze jeden jediný multiplayerový typ hry. Ten se nazývá jednoduše C&C a je to jakási kombinace Team Fortress Classic (perfektní mód do Half-Life) a Counter-Strike. Stejně jako v TFC i zde proti sobě bojují dva týmy a jednotliví hráči se od sebe odlišují tím, jaké povolání používají. A stejně jako v CS i zde musíte vydělávat kredity, abyste si mohli kupovat lepší vybavení.

 GDI vs. NOD
Jako v každá týmové hře si i zde na začátku hraní musíte zvolit tým, za který budete hrát (naprosto nečekaně si volíte mezi GDI a NODem :) To, jaký tým zvolíte, záleží jen na vás a na tom, jaká strana vám je sympatičtější. Později budete tým volit asi podle toho, jak vám která strana více sedne co do skladby jednotek, ale nějaké moc velké odlišnosti nebo nevyváženost sil jednotlivých týmu nečekejte. Vždy platí spíše to, s jakými lidmi hrajete a jak dobře spolu kooperujete.

Své taktické a akční schopnosti si můžete prověřit na celkem deseti mapách (další dvě přidává vrtulníkový přídavek v posledním patchi, viz. dále). Jednotlivé mapy jsou docela dobře navržené a odehrávají se ve víceméně symetrických exteriérech. Většina map je situována do neobydlených oblastí všelijakých kaňonů a tiberiových polí, ale zahrát si můžete i v městském prostředí, kde jsou základny spojeny nádhernou dálnicí. Navíc manažer Westwoodu, Dan Cermak (podezřele české jméno :), v jednom rozhovoru naznačil, že není úplně vyloučená možnost vydání nějakého misson packu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Princip hry
Největší odlišností od ostatních multiplayerových modifikací je bezesporu přítomnost základny a s tím spojené úkoly. Poté co si zvolíte tým a připojíte se do hry, se objevíte ve vaší základně. Ta se skládá z několika důležitých budov a vaším úkolem je ubránit je před nepřítelem a zároveň zničit ty jeho. Hra končí ve chvíli, kdy zničíte nepřítelovu základnu nebo po vypršení časového limitu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Obě základny se skládají ze stejných budov a i ztrátu jen jedné z nich ihned citelně pocítíte. Základními budovami jsou výrobna na tanky a kasárna. Pokud vám nepřítel některou z nich zničí, znemožní vám stavbu tanků nebo vyspělejších charakterů v závislosti na tom, o jakou budovu přijdete. Další důležitou budovou je elektrárna, jejíž zničení má za následek dvojnásobné zdražení všeho. Neméně důležitou budovou je rafinerie, kam váš harvester vozí natěžené tiberium a kde za něj získáváte tolik potřebné kredity. Posledním druhem budov jsou obranné věže a obelisky, které slouží jen k obraně základny.

 Důležité místa v budovách
Interiéry budov jsou mnohem jednodušší než v singleplayeru, většinou se skládají jen z jedné místnosti a několika chodeb, protože probíhat v obřích komplexech by bylo asi trochu nepraktické. V každé budově je navíc Master Control Terminal, který se nacházel i v singleplayeru a jehož zničením jste sabotovali budovy. To jde samozřejmě i zde a navíc je to mnohem rychlejší než ostřelování budovy z venku (stačí pár náloží C-4). Na druhou stranu je ale zase obtížnější se k tomuto terminálu dostat, protože je skoro vždy chráněn alespoň několika minami.

Druhým důležitým místem každé budovy je Purchase Terminal, pomocí nějž si můžete měnit povolání nebo nakupovat nové jednotky. Nakupovat můžete z jakékoliv budovy, není tedy nutné, aby jste při nakupování tanku nakupovali z výrobny na tanky, ale klidně ho lze zakoupit třeba z rafinerie. Poslední strategicky důležité místo (Beacon Pedestal) se nachází v kasárnách. Pokud na něj umístíte atomovou bombu nebo naváděcí zařízení iontového paprsku (podle toho, za který tým hrajete), kompletně zničíte nepřátelskou základnu a zvítězíte. Pravdou ovšem je, že provést tuto akci není nijak jednoduché, protože toto místo vždy velmi dobře střeženo a zaminováno.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Výběr povolání
Jelikož jsem už nakousl možnost volby "povolání", podíváme se na tuto možnost trochu blíže. Hru začínáte jako obyčejný řadový voják s automatickou puškou, ale s touto výzbrojí toho moc nezmůžete. Proto je vhodné si vylepšit zbrojní arzenál ihned, jak máte dostatek kreditů. Kredity vám přibývají neustále, bohužel však velmi pomalým tempem. Rychleji vám kredity přibývají pouze v tom případě, když se vrátí váš harvester s natěženým tiberiem.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pokud tedy máte dostatek kreditů (jejich množství je společné pro celý tým, nikoliv pro každého jednotlivce) můžete si buďto vylepšit svůj charakter nebo si koupit nějaké vozidlo. Charaktery se dělí do dvou skupin - na postavy přístupné zadarmo a na ty, za které musíte platit. Zcela zdarma vám jsou k dispozici čtyři druhy vojáků - se samopalem, s brokovnicí, s plamenometem nebo granátometem a inženýr, který jako jediný umí opravovat budovy a vozidla a také jako jediný dokáže zneškodnit nepřítelem položené C-4.

Do druhé skupiny patří za GDI všichni příslušníci Death Six (Havoc má například sniperku, stejně jako Sakura, která je však členkou NODu), dále potom kulometčík, voják s raketometem, doktor Mobius a jeho dcera Sydney. Skladba NOD týmu je co do výbavy a síly obdobná a zahrát si můžete za příslušníky Black Hand (dokáží se zneviditelnit), chemické vojáky a samozřejmě za všechny hlavní záporné hrdiny známé ze singleplayeru (Sakura, Raveshaw a Mendoza). Ceny za jednotlivé charaktery se pohybují od 150 do 1000 kreditů, v závislosti na jejich síle a vybavení. To, jakou postavu si zvolíte, záleží jen a jen na vás. Mě osobně nejvíce sednula role osamělého ostřelovače, protože je skvělé dívat se na zmatené protivníky, když neví, odkud na ně střílíte.

 Možnost řídit vozidla
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Různé charaktery jsou sice fajn, ale komu by to bylo málo, má zde možnost zakoupit si nějaké válečné vozítko a vyrazit na steč nepřátelské základny. Životnost tanku v bitvě není nijak velká, takže je vhodné mít sebou alespoň jednoto inženýra, který by váš tančík opravoval. Samozřejmě platí, čím větší skupina bojových vozidel, tím větší je jejich životnost a hlavně síla.

V multiplayeru jsou k dispozici všechny vozidla ze singleplayeru. Za NOD se můžete prohánět v rychlé bugině, plamenometném tanku nebo stealth tanku a několika dalších. Za GDI je vám k dispozici podobné složení jednotek, včetně obřího Mammoth tanku. Do většiny vozidel se vejde více jak jeden hráč, ale řídí a střílí jen ten, který nastoupil jako první - ostatní se jen vezou. Toto lze s velkou účinností použít pro přepravu třeba inženýrů, kteří vyskočí ven teprve tehdy, když potřebujete opravit. Tím, že si je vezete sebou, je máte neustále k dispozici (pokud vám je samozřejmě nepřejede nepřátelský tank :)

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Vrtulníkový přídavek
Už v době kdy Renegade přicházel do obchodů, slibovali vývojáři z Westwoodu volně stažitelný přídavek, který bude obsahovat vrtulníky. Slib dodrželi a nedávno uvolnili další patch (v1.030), který kromě opět vylepšeného síťového kódu obsahuje i již zmíněné vrtulníky. K dispozici jsou hned tři - GDI přibyl bojový vrtulník Orca a nákladní Chinook, do kterého se vejdou až čtyři vojáci. NODu přibyl do bojového vybavení útočný vrtulník Apache a podobně jako GDI i nákladní Chinook. Dále tento patch přidává do hry dvě upravené mapy (city_flying a walls_flying), ve kterých lze vrtulníky používat. Oproti svým původním verzím se liší jen tím, že střechy některých budov byly upraveny k přistávání vrtulníků.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Celkově jsou vrtulníky velkým přínosem pro hratelnost. S jejich pomocí lze vymýšlet nové taktiky a plány útoku. Například Chinook, který je plně naložen inženýry, spolu s podporou Apachů, dokáže pěkně zatopit v nepřátelské základně. Ovládání vrtulníků je tak jednoduché, jak jen to šlo. Směr letu ovládáte stejnými klávesami, které používáte pro pohyb a myší zaměřujete a střílíte. Přibyly jen dvě "nové" klávesy - pro stoupání (klávesa pro skákání) a pro klesání (klávesa pro skrčení se).

 Přes lokální síť...
Pokud jste hráli první multiplayerové demo, jistě jste si všimnuli otřesného lagování a mnoha dalších problémů, kterými toto demo trpělo. Naštěstí finální verze hry má síťový kód mnohem lepší. Autorům se podařilo odstranit nepříjemné lagování a mnoho dalších bugů, kterými trpělo demo. Přesto doporučuji nainstalovat si minimálně patch na verzi 1.015 nebo ještě lépe na verzi 1.030. Každý z těchto patchů ještě více stabilizuje síťový kód, odstraňuje problémy s některými grafickými kartami a celkově hru vylepšuje a optimalizuje.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jestliže vás předchozí odstavce navnadily na multiplayerové bitvy, máte před sebou dvě možnosti, jak si zahrát - buďto po lokální síti nebo po internetu. Každá z těchto dvou možností má však svá úskalí. LAN se na první pohled jeví jako jasná volba, protože hrajete jen s lidmi, které znáte a kooperace lidí sedících v jedné místnosti je mnohem efektivnější než s někým, kdo sedí na opačné straně zeměkoule. Navíc Westwood vydal na svém webu již před nedávnem dedikovaný server (připravuje se i verze pod Linux, která by měla být dostupná v květnu), který je jako stvořený pro LAN-party. Bohužel k tomu, abyste si vychutnali pravé kouzlo této hry, je potřeba alespoň deset lidí a to je opravdu minimum, což spolu s absencí inteligence počítačem řízených botů dává tušit, že ve dvou si s kamarádem z baráku moc neužijete.

 ... nebo internet
Proto je zde druhá varianta a tou je hraní přes internet - buďto přes službu Westwood Online nebo třeba GameSpy. Zde odpadá nedostatek hráčů, protože těch na vás na internetových serverech čeká hromada. Avšak i internetové hraní má svá úskalí. Tím největším je určitě cena za připojení, která u nás není zrovna moc optimální, a s tím souvisí také to, že drtivá většina uživatelů je připojena přes obyčejný modem. Sám jsem zkoušel hru hrát po 56kb/s modemu a také přes 10MBitovou (ale také neustále zahlcenou) školní pevnou linku.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Na pevné lince byly pingy většinou plně dostačující, oproti tomu po modemu se dalo hrát vždy tak maximálně na dvou až třech serverech, kde byly pingy pod 200milisekud. V brzkých ranních hodinách se dá nalézt i několik serverů s pingem pod 100milisekund, ale zase na nich není moc hráčů, což je také problém. Dalším, avšak minimálně stejně velkým, problémem, je jistá anonymita internetových hráčů - Po připojení samozřejmě nebudete z 99% na serveru nikoho znát. Kooperace jednotlivých spoluhráčů je tedy skoro nulová a vždy se najde nějaký totální lamer, který jen utrácí naspořené kredity za nejdražší tanky, se kterými poté střílí do vlastních budov. Přesto se občas stane, že se sejdete s partičkou zkušených hráčů a potom to teprve stojí za to.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Další vlastností internetového hraní C&C: Renegade je nutnost vlastnit unikátní sériové číslo, takže pokud nemáte koupenou originálku, moc si nezahrajete. Posledním mínusem pro internetové hraní je absence českých serverů a podle dostupných informací se bohužel v nejbližší době spuštění žádného neplánuje. Pokud však disponujete kvalitním připojením na internet nebo velkým množstvím kamarádů se sesíťovanými počítači, měli byste multiplayer této hry určitě vyzkoušet, možná budete mile překvapeni.

Stáhněte si: Demo (90 MB), Patch (18 MB), Videoukázky, Cheaty, Screenshoty
Související články: Recenze (03/2002), První dojmy z dema (02/2002), Preview (07/2000)

 
ABE
připravil: jd


 
 

Nejnovější články