Bitva v Ardenách - recenze
7/10
zdroj: Archiv

Bitva v Ardenách - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

25. 7. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Bitva v Ardenách představovala zoufalý pokus německé armády o zvrácení událostí na konci války. Tehdejší mrazivou atmosféru zachycuje třetí díl RTS série, kterou odstartovaly hry Desert Rats vs. Afrika Korps a D-Day.

Autor: Bergy
Publikováno: 25.července 2005
Verze hry: prodávaná/česká
Doba recenzování: 1 týden


Obrázek zdroj: Archiv Po prvních dvou válečných RTS z dílny Digital Reality, kterými byly Desert Rats vs. Afrika Korps a D-Day, tu máme již dříve avizovanou Bitvu v Ardenách (anglický název zní 1944: Battle of the Bulge). Jedná se tedy v pořadí již o třetí titul založený na jednom a tom samém grafickém enginu, jenž se uchází o přízeň hráčů. Nutno podotknout, že po D-Day, které bylo v podstatě zklamáním, má Bitva v Ardenách slušnou výchozí pozici. Zatímco spíše vzpomínkově laděné vylodění v Normandii obsahovalo pouhých 12 misí a hru jen za Spojence, nejnovější pokračování slibovalo tuto situaci vylepšit a poskytnout zároveň více zábavy.

 Zvláštně řešená kampaň
Po letmém pohledu je ale vše při starém, protože základní menu nabízí ty samé herní možnosti včetně totožného rozvrhu jediného hlavního tažení, které je chronologicky rozděleno do třech kapitol. Děj sice mapuje události, které předcházely samotné ardenské ofenzívě až po závěrečné boje v Alsasku, ale pokud někdo čekal zvlášť kampaň za Němce a Spojence, musí být v tomto bodě minimálně zaskočen.

Až po delším hraní člověk pochopí, že autoři nakonec dostáli svým slibům a ovladatelné jsou doopravdy všechny přítomné válčící strany. Řešení je to ale šalamounské, neboť místo uceleného tažení jste nuceni nepravidelně střídat hru za oba soupeře. Je sice fakt, že tímto krokem je dosaženo jisté variability, avšak osobně to nepovažuji za nejšťastnější řešení (pozor - následuje spoiler). Ať totiž s německou armádou válčíte jak chcete, k ničemu to nevede a hru stejně končíte za Spojence rozdrcením posledních zbytků nacistických sil. Tím pádem tu ale jsou německé mise jen do počtu a i když je tak dodržena historická věrnost, herní stránka tímto utrpěla lehčí podpásovku.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Více misí?
Další nepříjemné zjištění spočívá v absenci brífingových map, kde měl hráč dříve možnost nahlédnout mimo jiné i do skutečného historického pozadí nadcházejících misí. Nyní je vše zjednodušené a místo brífingů s texty a obrazovou 2D mapou jsou na začátku každého scénáře k dispozici pouze in-game animace v enginu hry, které v rychlosti nastíní vaší situaci a co je nutné udělat pro vítězství.

Alespoň, že byl navýšen počet misí, kterých jsou nyní dohromady dvě desítky, což je nárůst o více jak třetinu oproti D-Day. Jednotlivé scénáře jsou jako již tradičně vcelku zábavné a nepostrádají rozmanitost. Ačkoli jsou mapy stále spíše menší nebo střední velikosti, počty jednotek, které se účastní boje jsou dosti vysoké. Z toho vyplývá, že je přímo nutnost rozdělovat své síly do více skupin a operovat na několika místech zároveň.

 Hratelnost
Zvětšit zdroj: Archiv Herní náplň obsahuje snad vše, nač si příznivec válečné RTS může vzpomenout a tak nechybí čistě útočné či obranné scénáře, ve kterých bývá úkolem buď dobýt nebo naopak ubránit opevněná města či vesnice a to bez ohledu na vlastní ztráty. Jindy je zase potřeba své nejlepší jednotky chránit před zničením nebo vydržet, dokud nepřijedou spásné posily. Ostatní mise se odehrávají v lesích a neprostupných terénech, což zase vyžaduje odlišnou taktiku než frontové boje rozvleklé prakticky po celé šířce mapy.

V některých scénářích hraje roli i časový limit, během kterého musíte splnit to, oč vás žádá velení. Při útoku jste tak logicky neustále tlačeni dopředu, ale při obraně naopak hraje čas pro vás, protože hlavní je to ustát a udržet své obranné linie celistvé. Zapomenout nesmím ani na pátrací mise, ve kterých je cílem objevit uskupení nepřátelských jednotek a poté jej zničit. Občas se může objevit také vedlejší úkol v podobě zabírání vlajek, což vyžaduje umístění vlastních jednotek na předepsané kvóty. Asi nemusím připomínat, že tyto lokace nebývají zrovna opuštěné, ale naopak mnohdy slušně bráněné nepřítelem.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Když pominu princip kampaně, která v sobě slučuje ovládání obou válčících stran, je hratelnost Bitvy v Ardenách na solidní úrovni. Rozhodně vám tato strategie vydrží déle než předchozí D-Day, ale na druhou stranu zde opět chybí jakýkoli skirmish mód, kde by se dala na vybraných mapách náhodně vygenerovat volná hra. Po dohrání kampaně je tak jedinou možností pouze volba pro spuštění již jednou dohraných scénářů. Ještě, že nechybí multiplayer. Nabízí ovšem jen to samé co minule, tj. 3 režimy (Deathmatch, Dobývání a Boj o vlajky) buď po lokální síti nebo internetu. Maximem jsou čtyři hráči na jednu mapu.

 Žádný posun vpřed
Zvětšit zdroj: Archiv Umělá inteligence počítačem ovládaného protivníka není sice nic moc, ale jeho kroky jsou alespoň chytře naskriptované. Je to patrné například při obraně měst, kdy se nepřátelské jednotky nesnaží tupě prodrat tím nejsilnějším opevněním, ale zkoušejí to vzít i oklikou přes slaběji opevněné boky. Jinak vývoj AI uvázl na mrtvém bodě už v době Desert Rats vs. Afrika Korps, což je docela škoda. Vypadá to, že autoři opravdu jen vždycky změní prostředí, navrhnou nový design misí, ale na vnitřní strukturu hry moc nesahají.

Stále tak například nepřátelské jednotky ani nenapadne obsadit a využít ve svůj prospěch opuštěné tanky či vozidla stojící na bojišti. Ovšem ani inteligence vlastních jednotek není z nejlepších. Ačkoli vám hra neustále připomíná, jak je třeba kvůli co možná nejlepší ochraně využívat čelních pancířů vozidel, vaši obrněnci mají přesto po dojezdu na místo určení tendenci točit se bokem nebo dokonce zády ke směru přicházející palby. Pak nezbývá nic jiného než manuálně jednotky otáčet do správného postavení. Hru lze naštěstí opět libovolně pauzovat a v klidu tak vydat všechny potřebné rozkazy, ovšem taková práce navíc určitě nikoho dvakrát nepotěší.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Zimní kabát
Děj Bitvy v Ardenách se odehrává jen v relativně krátkém časovém horizontu po operaci Overlord, ale i tak je zde k dispozici pár nových jednotek, hlavně na německé straně. Jedná se například o německý raketomet Nebelwerfer nebo stíhač tanků Jagdpanther. Z leteckých sil se nyní po obloze prohání německý Messerschmitt Me 262 a Arado Ar 234. U Me 262 bych se na chvíli zastavil, protože tato „novinka“ se zrovna moc nepovedla. Ve hře se totiž překvapivě objevuje jen dvoumístná cvičná verze a navíc provádí své útoky s vysunutým podvozkem :)

Grafika se oproti předchůdcům v zásadě nijak nezměnila, bylo však přistoupeno k přetexturování terénu a většiny strojů kvůli sněhem zavátým Ardenám a zimní kamufláži jednotek. Během hlavní kampaně ale nenarazíte jen na sníh. Úvodní mise se totiž hrají ještě za slunného nebo deštivého podzimního počasí a až poté nastupují mapy se sněhovou přikrývkou. Ani pak nejsou scénáře úplně jednotvárné, protože se v nich střídá různě hustá městská zástavba s prostranstvími nebo naopak neprostupné lesnaté terény s úzkými klikatými silnicemi.

 Stále stejné chyby
Podobně jako minule není problém narazit na nedostatky typu nevzhledného prolínání jednotek. Dříve se tento neduh projevoval zejména u letadel, což se ještě dalo přežít, ale nyní se to bohužel stává i u tanků viz například tři Panthery v sobě nebo tyto dva Jagdtigery (viz obrázek níže).

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Změny v hardwarové náročnosti jsem nezaznamenal, takže jen pro úplnost dodávám, že hru jsem bez jakýchkoli problémů testoval na sestavě AMD Athlon 64 3500+, 1 GB RAM a GF 6800GT (použité rozlišení 1280x1024). Jako minimum je udáváno Pentium 1GHz, 256 MB RAM a 64 MB 3D karta kompatibilní s DirectX 9.0c. Takovou perličkou budiž, že tvůrcem hry jsou Monte Cristo Games namísto maďarského studia Digital Reality, kteří jim pouze dodali 3D engine a poskytovali technickou podporu během vývoje.

Bitva v Ardenách je opět plně lokalizována do češtiny moravskou firmou US Action (TopCD). Tentokrát to vypadá na dobře odvedenou práci, protože jsem nenarazil na žádné vyložené chyby či překlepy. Přeloženy byly všechny texty, kterých je nyní o poznání méně, jelikož ve hře chybí již zmiňovaná historická pozadí. Cena zůstává stále na velmi přijatelných 299,-Kč.

 Závěr
Zvětšit zdroj: Archiv Přes různá negativa (a že jich není málo) se i na třetí pokus jedná o zajímavou volbu zejména pro méně majetné hráče. Škoda, že se autoři nesnaží kromě vymýšlení nových prostředí (už se chystá čtvrtý díl s názvem Moscow to Berlin situovaný na východní frontu) i o vypilování nedodělků a chybiček. Kdyby se jim to totiž povedlo, rázem by se z podobné hry stal o třídu lepší titul.

Stáhněte si: Demo, Trailer, Cheaty...

Související články: Novinky, D-Day recenze, Desert Rats vs. Afrika Korps recenze

 
Bergy
autorovi je 25 let, pracuje v IK+EM jako správce ekonomického systému a specializuje se na strategie všeho druhu (všechny články autora)






 
 
Bergy

Verdikt:

Celkově vzato se Bitva v Ardenách povedla jen o chloupek lépe než její předchůdce D-Day. I když je zde více misí a lze hrát za obě strany, výsledné hodnocení sráží například nepříliš šťastně vyřešená hlavní kampaň, od dřívějška netknutá umělá inteligence a jiné neduhy. Kladem je naopak nízká cena a překlad do češtiny.

Nejnovější články