Alpha Prime CZ - recenze
6/10
zdroj: Archiv

Alpha Prime CZ - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

27. 11. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Hluboko do vesmíru na jeden asteroid, kde se nachází opuštěný důl, vás zve FPS od českých tvůrců, jejímž lákadlem mělo být podílení se spisovatele Ondřeje Neffa. Jak se nakonec podepsal na hře? Zjistíte v první recenzi.

Autor: Pavel Oreški
Publikováno: 27.listopadu 2006
První česká recenze finální verze zdroj: Archiv Verze hry: RC+finální/česká
Doba recenzování: 1 týden

Obrázek zdroj: Archiv
Prvotina pražských Black Element Software – Shade: Hněv andělů – nepatří mezi herní klenoty a myslím, že by na ní chtěli velmi rychle zapomenout. Není se tedy čemu divit, že tentokrát sáhli do mírně jiného žánru - first-person akce. Zpočátku si k tomu přizvali Ondřeje Neffa, literární pojem, alespoň co se české sci-fi týče. Proto jsem byl stejně jako vy ve velkém očekávání, jak se jeho spolupráce na hře podepíše. Příběh zasazený na asteroid Alpha Prime se rozjíždí dost pomalu a od začátku je jasné, o co tu asi půjde...

 Příběh
Už v první animaci, kdy vám ve vesmírném baru někdo vypráví o jakémsi Glomarovi a jeho srdci, které trůní kdesi v dolech a má magickou sílu, si říkáte: „To už tu bylo tisíckrát.“ A máte pravdu. Příběh opravdu není ničím zvláštní a myslím, že podobný by dal do kupy každý nadějný pisálek. Byl jsem jím zklamán, ale jen do momentu, kdy se děj více rozběhl. Zápletka sice není nijak složitá, ale ve hře se objevuje pět velmi silných postav, z nichž každá se vám snaží namluvit, že právě ona to s vám myslí dobře a vaše sympatie se přelévají od jedné postavy k druhé.

Ačkoli původní zprávy hovořily o tom, že se známý spisovatel stane autorem scénáře, nakonec se ho ujal někdo jiný (Vilma Klímová: manželka bývalého šéfa Altar Interactive, který stojí za sérií UFO) a Neff podle vysvětlení z oficiálních míst stojí "jen" za námětem. Jestli to tedy chápu správně, tak Ondřej Neff vymyslel rámcovou myšlenku a scénáristka mu dala obsah. Jsou to dialogy, které celou hru drží pohromadě. Jak jsem už zmíniil, až do konce nevíte, komu věřit, kdo je ten správný a kdo se vás snaží využít.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Rozhovory jsou dlouhé, ale nikoliv nudné. Oproti nedávno dohranému F.E.A.R. jsem je neměl potřebu přeskakovat. Občas si hra vystřelí sama ze sebe, jindy z nějakého konkurenta. Ale hlavně se z dialogů dozvíte podstatné informace. K tomu přispívá povedený anglický dabing a jeho vynikající převod do češtiny. Zapomeňte na toporně a doslovně překládané věty. Sice si tu a tam všimnete, že se české fráze s těmi anglickými neshodují. Ale to vůbec nevadí, protože dokáží lépe vystihnout myšlenku, která by se po doslovném překladu vytratila. Zvětšit zdroj: Archiv Za počeštění si autoři zaslouží jedničku s hvězdičkou.

 Tuctovost
Alpha Prime jinak působí jako tuctová FPS. Odehrává se na planetě, která by ale stejně tak mohla být Marsem. Hlavní roli v ní hrají doly a laboratoře, všemocná korporace a šílení prospektoři. Nepřipomíná vám to něco? Samozřejmě, jasným vzorem byl v tomto případě Doom. Co se hratelnosti týče ale nikoli díl třetí, nýbrž první a druhý. Oproti poslednímu z apokalyptické série je Alpha Prime akčnější a méně temný. S prvními dvěma inkarnacemi Dooma má společnou spoustu znaků. Tím nejzářivějším je nutnost neustálého úkrokování, abyste se vyhnuli nejen viditelným, ale i těžko postřehnutelným projektilům.

Celkový pocit z hraní byl prostě silně archaický, i když tím nechci říci špatný. Naopak, čím déle hrajete, tím více se bavíte. Už jsem to párkrát zažil a stále je mi takový přístup nepochopitelný. Proč až když se probojujete nudnými úvodními pasážemi, je vám nabídnutý ten pravý zážitek? Hra by vás přeci měla chytnout hned od začátku a ne se rozjíždět jako stará škodovka do prudkého kopce.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Zbraně, nepřátelé..
Jelikož je Alpha Prime střílečkou z budoucnosti, jsou jak nepřátelé, tak vaše vybavení mírně futuristické. Zpočátku dostanete do rukou kladivo, jehož využití ve hře je nulové, protože ještě před prvním soubojem najdete i pistoli. Dále už je smrtící sestava naprosto standardní -.brokovnice, automatická puška, raketomet, odstřelovačka, plamenomet a granáty. Zbraně trpí podivnými vlastnostmi. Nedokáži si například vysvětlit, jak může být humanoidní protivník schopen přesně pálit z brokovnice, když ho v tu samou chvíli smažíte plamenometem. Ohnivá hračka ztrácí své kouzlo, protože jejím prostřednictvím nejste schopni bez podstatných ztrát zdraví zabít jediného protivníka. A stejné je to bohužel i s automatickou puškou.

Zvětšit zdroj: Archiv S nepřáteli je to podobné jako se zbraněmi. Potkáte vojáky s různými zbraněmi a roboty, kteří jsou o něco tužší než jejich variace z masa a kostí. Ve výčtu nemohu nezmínit automatické obranné systémy. Těžké kulomety, raketomety a pavoukoidní chodící střílny. Je velká škoda, že se kromě úplného konce nedočkáte jediného zpestření ve formě závěrečného bosse nebo něčeho podobného.

Kromě zbraní máte v batohu ještě jakési hackerské zařízení, kterým otevíráte zablokované dveře. Ke slovu však přijde velmi zřídka, řekl bych třikrát za hru. K malému odtržení od stereotypu dochází i v úrovni, kde se dostanete na povrch planety a jste nuceni pomocí malé buginy překonat několik kilometrů. Ježdění je docela zajímavé, poměrně adrenalinové jsou pasáže, kdy jste nuceni vystoupit a s omezenou zásobou kyslíku uvolnit zablokovanou cestu. Ale tento level brzy skončí a není tak zdlouhavý, jako podobné mezihry v HL2, které nemusí každému sednout.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Nevyváženost
Za hlavní problém Alpha Prime považuji nevyváženost. Zpočátku nuda, nedostatek munice a účinných zbraní proti velmi nepříjemným robotům. Výsledkem je iritující zážitek, kdy si nejste jisti, jestli si z vás někdo nestřílí. Kdybych Alpha Prime nemusel dohrát, skončil bych někdy ve druhé z deseti úrovní. A přestože se nakonec akce poměrně slušně rozjede, pořád mi tu něco chybí. Účinností zbraní počínaje a přehnaně obtížnými úseky bez jakéhokoli zdraví konče. Chvilku se parádně bavíte, chcete vědět, jak se bude vyvíjet příběh a za pár okamžiků byste hru nejradši jedním stiskem Shift + Delete poslali do pekel.
Zvětšit zdroj: Archiv
Zmínit také musím problém s nemožností spatřit závěrečnou animaci, kde hra po chvilce konverzace s Livií spadne (dochází k tomu vždy na stejném místě a když tuto animaci přeskočím, jen na mě vybafne Konec & závěrečné titulky). Kolegovi z jiného magazínu se stalo to samé, ale pomohlo mu znovunahrání situace. Podle Radka Volfa z Black Element Software jde o chybu z hodně staré verze hry, ale hrál jsem přitom tu poslední - finální z 23.11.

VIDEO Z VLASTNÍHO HRANÍ (34 MB, DivX)
Tříminutové video (download / streamovaná verze) je přibližně ze tří čtvrtin hry a zachycuje klasickou přestřelku, kterých na vás v Alpha Prime čeká nepočítaně. Jestli přemýšlíte nad tím, zda jsem se dostal do tajné místnosti, která je vidět na jednom z monitorů, pak vás zklamu: neobjevil jsem ji.

 Zpracování
Grafika není moc výrazná, engine sice podporuje moderní technologie, ale celkový dojem je průměrný. Prostředí je sterilní, ale co bychom od důlního komplexu a vesmírné lodi mohli čekat, že? Fyzikální model je to samé v bledě modrém, krabice padají, poklopy se zvedají, jiné využití veškeré žádné, nebýt jednoho „logického“ úkolu. Umělá inteligence se povedla. Vojáci běhají, kryjí se, občas přeskočí překážku a často útočí z více míst najednou.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Hra se poměrně svižně hýbe, i když občas přikvačí potíže. Pokud hrajete delší dobu, Alpha Prime se kdoví proč začne zpomalovat. Mám pocit, že to má co dočinění s ukládáním a nahráváním pozic. Například v úrovni s vesmírnou lodí jsem se nesměl podívat z okna, jinak hra okamžitě zpomalila na jeden obrázek za vteřinu. Nepomohlo ani vypnutí a zapnutí hry a řešením byl až celkový restart počítače.

Po stejných kolejích jako příběh, hratelnost i grafika jede hudba. Zpočátku naprosto nevýrazná, ale postupem času se do skladeb začínají vkládat kytary, smyčce a rychlejší rytmy a tím získává na grádech atmosféra. Jak jsem uvedl, velmi se mi líbilo nadabování postav, hlasy sedí k postavám, které mají znázorňovat, a i vyjadřování pocitů je uvěřitelné.

 Konec
Zvětšit zdroj: Archiv Od Alpha Prime jsem nečekal nic extra. Popravdě řečeno jsem si myslel, že půjde o naprostý propadák. Zpočátku to tak vypadá, ale postupem času hra nabírá na obrátkách a zejména příběh vás u ní udrží. Ale přesto všechno je pár problémů, které ji stahují do šedi průměru. Tím hlavním je zejména tuctová hratelnost, Alpha Prime prostě ničím nevybočuje z nekonečné řady sci-fi stříleček. Na druhou stranu musím smeknout před Black Element Software, protože připravit takovouhle hru v tak málo lidech (dle titulků) je v dnešní době kumšt. Celkový pocit je však nemastný neslaný, což de facto někdo odpovědný uznal a hned od začátku nasadil cenu na nižší úroveň (499 Kč).

Stáhněte si: Demo, Trailery, Videa...

Související články: Dojmy, Postřehy z veřejného betatestu, Preview, Rozhovor, Novinky

 
Pavel Oreški
autorovi je 25 let, hraní her se věnuje téměř patnáct let a nepohrdne jakýmkoli žánrem






 
 
Pavel Oreški

Verdikt:

Průměrná střílečka, která si toto hodnocení vysloužila za příběh, dabing a postupnou gradaci hratelnosti. Na více procent ale při vší dobré vůli nemůže pomýšlet kvůli své tuctovosti a nedostatkům. Alpha Prime se mi líbila krapet více než datadisk pro F.E.A.R., ale mám-li srovnat s jinou českou hrou z podzimu, pak by jednoznačně vyhrál El Matador.

Nejnovější články