zavřít

Zahráli jsme si akční Pagan Online. Bude konkurencí Diablu III?

Windows

- Dojmy z hraní autor: Jiří Svák Komentáře: 0

Když Wargaming oznámil svůj nový titul Pagan Online, byli jsme v redakci překvapení. Přece jen jde o značný odklon od zajetých kolejí „World of ...“ a žánru MMO bitev. Velkou změnou je to ostatně i pro srbské studio Mad Head Games, které se proslavilo casual hrami se skrytými objekty. Jak pod jejich taktovkou aktuálně vypadá Pagan Online, hack and slash RPG říznuté slovanskou mytologií, jsem se byl podívat přímo v centrále vývoje v Bělehradu.

Pagan Online jasně vybízí k porovnávání s Diablem III nebo Torchlightem II: izometrická kamera, gameplay, grafická stylizace či tuny lootu padajícího ze zabitých monster. Autoři se ale přímému srovnání raději vyhýbají a pro žánrový popis své hry volí jiné označení než zažité akční RPG: „hack and slash RPG“. Pocit ze soubojů dává vývojářům za pravdu. Ale hezky popořadě.

Hrdinové z pohanského světa

Minimálně na startu hry se v Mad Head Games rozhodli nevynalézat znova kolo – čeká vás tradiční volba hrdiny. V rámci novinářského přístupu byly k dispozici tři charaktery: silák Kingewitch ohánějící se velkou sekyrou, obranář Istok připomínající trpasličího boha s kladivem a mrštná Anya, která se vyžívá v krvavé magii a útoku dlouhým bičem (vypadá jako kříženec Fury z Darksiders 3 a Harley Quinn ze Suicide Squad).

Herní postavy Pagan Online

Mezi nehratelnými postavami byl k vidění ještě mág Lukian a něco jako kouzlící assassin Morokh s kosou. V plánu je i další trojice hrdinů, kteří by měli do hry přibýt někdy v budoucnu. Krátký popis na stránkách Wargamingu ale vypadá nadějně. Kromě archetypálního druida s medvědem a bardo-zloděje tam najdeme i cikánskou bojovnici, která nepřátele deklasuje svým múzickým uměním.

Počáteční výběr hrdiny je vhodné si trochu rozmyslet. Hra dává na výběr z úvodní trojice, po potvrzení volby se ale zbytek uzamkne a dalšího hrdinu si budete moci rozehrát až po nasbírání dostatečného počtu takzvaných Hero Shards z padlých nepřátel.

Omezený výběr a odemykání hrdinů připomíná systém MOBA a kompetitivních her. To ještě podporují různé skiny, „emoty“, tanečky, a dokonce i mazlíčci, které lze postavám pořídit. Ale pozor – jen za herní zlato, které vypadává z nepřátel. Podle tvůrců nebudou ve hře přítomny žádné mikrotransakce. Přitom kosmetické doplňky přímo vybízejí k opaku.

Vzhledem k dosavadnímu obchodnímu modelu Wargamingu mi takové rozhodnutí přijde jen těžko uvěřitelné. Ale je to tak. Uvidíme, jak dlouho po vydání takové přesvědčení vydavateli vydrží.

Levely budou

Ačkoli je RPG systém ještě ve fázi vývoje, z několika hodin ve hře lze usoudit, kam Pagan Online směřuje: více než na statistikách bude záležet na vašem hráčském umu. Každá postava má sedm aktivních a jeden pasivní skill, vše lze používat už od začátku. Skilly mají mezi sebou různé synergie, takže jejich správné kombinace přidají na rychlosti likvidace.

O vylepšování ale hráči také nepřijdou, získáváním levelů postavě nabíhají body, které může utratit za vylepšení skillů. Tedy pokud k tomu má hráč potřebné ingredience, které získá jako loot z příšer. Strom dovedností je v momentálním stavu dosti plochý, prakticky jde o pouhé zvyšování efektivity schopností s výjimkou pár levelů, kde je možné za vzácnější ingredience skilly modifikovat.

Svou roli hrají také atributy postavy. Ve hře najdeme klasickou čtveřici síla, obratnost, odolnost a inteligence. Každý hrdina má podle svého zaměření hlavní a vedlejší atribut, který ovlivňuje jeho skilly a další statistiky jako HP, Armor a Damage.

Atributy se navyšují automaticky při nové úrovni, dále je lze vylepšovat výbavou. Kdo se však nechce hrabat v číslech, může se jednoduše orientovat podle shrnujícího indexu „Might“, který jedním číslem vyjadřuje sílu postavy a jejího equipu.

Obléknout si můžete kromě zbraně dva amulety, dva prsteny a trojici „wardů“. Na můj vkus je výbava v Pagan Online moc abstraktní, těšil jsem se na skládání zbroje, výsledek mi však spíše připomíná kartičkový systém (ostatně, tak předměty v inventáři i vypadají).

Zajímavostí je, že požadavky předmětů na level postavy se orientují podle součtu úrovní všech hrdinů na účtu. Charakter na 2. úrovni tak může obléknout item level 32, pokud jste se s nějakou další postavou dostali na úroveň 30. Vývojáři tak dle svých slov chtějí motivovat hráče k aktivnímu hraní za vícero postav.

Připravte si záložní klávesnici

Největší změnou oproti zažitým pořádkům akčních RPG je ovládání a styl boje. Postava se pohybuje pomocí kláves WSAD, myší se pouze zaměřuje a spouští přiřazené schopnosti. Příšery také nejsou rozmístěny na mapě, ale spawnují se ve vlnách až po příchodu hráče na určené místo. Souboje tak připomínají krátké arény. Po finální vlně vypadne z monster loot a hráč může pokračovat v postupu.

Omezený prostor bojiště vás nutí k aktivnímu pohybu, úhybným manévrům a používání speciálních schopností. Souboje jsou tak akčnější a jde o pozitivní odklon od klikacího maratonu konkurence. Koho napadlo, že takový přístup vyloženě nahrává ovládání pomocí gamepadu, nebude daleko od pravdy. Podle Mad Head Games je podpora ovladače ve vývoji a při vydání hry s ní můžeme počítat.

Devízou hry je také její zaměření na krátký, intenzivní zážitek. Ručně vyráběné lokace nejsou příliš rozsáhlé a jejich pokoření zabere kolem 10 minut. Pagan Online tak dokáže zabavit i bez toho, abyste si na hraní vyhradili celé odpoledne.

Jak to ale bude fungovat společně s dějovým vyprávěním, které má hru pohánět kupředu, nelze v tomto stavu říct. V plánu je celkem osm aktů lišících se prostředím i nepřáteli, momentálně je ve hře aktů pět.

Úkoly postava získává v centrálním hubu s výmluvným názvem Battlegate. Na globální mapě lze skočit do některé z kampaní nebo plnit jednorázové mise. Hub je také místem, kde lze prodat nastřádaný loot, vylepšit si dovednosti nebo z nalezených receptů craftit předměty. Každá činnost má svoje NPC, ale nepočítejte s tím, že od začátku budete mít všechno k dispozici. Některé postavy se v hubu objeví až s postupem ve hře.

Work in progress

Momentální stav hry příliš nenahrává k nějakému zhodnocení. Jádro v podobě soubojů je svěží, ovládání také dává smysl. Zbytek hry ale ještě potřebuje práci: vývoj dovedností, balanc obtížnosti, loot i vyprávění příběhu. Přídomek „Online“ v názvu nyní také nedává moc smysl, ve hře je pouze singleplayer, hra pro více hráčů (ve formě kooperace) na své zprovoznění teprve čeká.

Autoři se z těchto důvodu chystají nejprve do předběžného přístupu na Steamu, který by měl odstartovat někdy v dubnu. Podle zpětné vazby komunity pak bude vývoj pokračovat s neurčeným datem vydání. Kdo by si chtěl hru vyzkoušet i dříve, může se přihlásit do takzvaných Trials, což je uzavřená beta pro registrované hráče.

Prosadit se v konkurenci zaběhnutých titulů typu Path of Exile či Diablo III nebude pro Pagan Online snadné, zvláště když se hra prezentuje jako prémiový titul bez mikrotransakcí. Trumfem by mohly být akčnější souboje a netradiční zasazení do světa slovanské mytologie.

Osobně bych hru nejraději viděl na konzoli Nintendo Switch, pro kterou je ovládání i zaměření na krátké herní seance jako dělané. Potenciál tady je, tak uvidíme, jak s ním tandem Wargaming a Mad Head Games naloží.

Tagy: Diablo (série) akční RPG hack and slash

Zdroje: vlastní,Wargaming

Kupte na CZC.CZ

Související videa

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.