Soviet City - dojmy z hraní komunistického SimCity
zdroj: Vlastní

Soviet City - dojmy z hraní komunistického SimCity

1. 5. 2016 14:55 | Dojmy z hraní | autor: Ladislav Loukota |

Nejsem jistě sám, komu při hraní budovatelských strategií jako Transport Tycoon nebo SimCity trochu vadí proamerická orientace simulační stránky hry. Ostatně, z Drdovy 18 let staré recenze SimCity 3000 si vybavuji výtku vůči nutnosti investovat peníze do sociálních služeb: "Tuhle část hry vyvinul nějaký latentní levičák," zní přibližná citace. Vidina městské simulace východního charakteru v podobě Soviet City, která se objevila v early access na Steamu, u mě tedy vyvolala spontánní výbuch nadšení.

Simíci všech zemí...

Soviet City působí jako žhavé zboží už před spuštěním. Průzkum diskuzí totiž odhalí, že část fór na Steamu se namísto objektivního posouzení kvalit titulu zaobírá tím, že Soviet City je "odporná západní protikomunistická propaganda", což u trolů vyvolává otázky "proč někdy nevznikne podobná simualce AMERICKÉHO města". Podobní hráči zjevně netuší, že v SimCity kapitalistické daně nad 10 % vyvolávají migrační krize, vedle kterých je ta syrská jenom chabým odvarem, takže je lepší legalizovat hazard a odstřihnout infrastrukturu pro chudé čtvrtě.

Tvůrce Soviet City, paradoxně z východního Polska, podobné názory zjevně poněkud zaskočily. Nepřesvědčily je však hru ze Steamu stáhnout, právě naopak se ve hře objevila budova generující propagandu po vzoru Steam diskuzí. A to se za peníze CIA, které bezpochyby inkasují, rozhodně vyplatí!

Soviet City zdroj: Vlastní

Oproti SimCity nabízí Soviet City diametrálně odlišný zážitek. Nejde jenom o jiná pravidla budování socialistické metropole, k nímž se ještě dostaneme, ale i audiovizuální prvky. Hra disponuje vpravdě geniálním soundtrackem, který z repráků pouští cosi, co lze popsat jedině jako indie remix komunistických projevů. Estetika brutalismu číší z každé vybudované stavby. A namísto nepřímých nástrojů budovatelské strategie jako je zónování nebo míra daní si v Soviet City musí nebohý budovatel všechno postavit sám, zatímco dohlíží, aby mu populace nerebelovala.

Zásadní odlišnost pramení i z jiných režimů hraní. Soviet City je totiž hra postavená na krátkých sezeních při řešení problémů odlišných městeček - cílem je vždy vyřešit unikátní situaci, kterou před vás postavila Strana, než pojede karavana zase o lokaci dále.

Vývojář hry se sice na fórech vyjádřil v tom smyslu, že režim volné hry časem dodají, prozatím však v early access verzi chybí. Jinými slovy, nelze si stavět město jen tak pro vlastní potěšení - když totiž vše vyřešíte podle představ pohlavárů, level končí. To samo o sobě bezpochyby zklame řadu hráčů, časem se to však změní. Bohužel jsou zatím podobně nedořešená i mnohá simulační pravidla.

zdroj: Archiv

Myslete jinak

Nejzásadnější informací ohledně zážitku Soviet City ale není ideologické směřování hry, nýbrž herní pravidla. Nejde jenom o množinu nezbytností, nutných pro chod města, ale celou pointu hry - antikomunistická deklarace se prolíná celým zacházením s městem od nutnosti udržovat populaci ve stavu konstantního strachu po možnost těžit uhlí z mrtvých soudruhů.

S tím ovšem souvisí i skutečnost, že pravidla jsou rovněž značně nelogická, minimálně pro starosty-veterány starších dílů SimCity či her jako Pharaoh či Caesar. Namísto daní nebo spokojenosti je nejpodstatnější sledovat ukazatel teroru, který je třeba udržovat vyvážený, jinak se vám obyvatelstvo splaší. Peníze získáváte jenom na hmotné prodeje a export. A nové budovy odemykáte stromečky na způsob real-time strategií.

Soviet City zdroj: Vlastní

Než jsem například pochopil, že peníze jsou v Soviet City omezenou komoditou, která oproti SimCity nepřibývá na pravidelné bázi, ale je svázána s daným scénářem či možností těžby, docela dost jsem se zapotil. Podobně neintuitivní je i řešení disentu (musíte vraždit občany, dokud si hra náhodně nevybere potížisty, popřípadě postavit město u radioaktivního prvku a koukat, jak vám umírají všichni), ale i smíru jako takového (funkci policie ze SimCity tu de facto plní… krematorium).

Rozpracovaná verze s nedostatečným tutoriálem dojem rozhodně nevylepšuje. Nebohý hráč se tak musí informace zjišťovat v diskuzních fórech, což je vzhledem ke kontroverzi hry hned dvojnásobná lopota. Je klidně možné, že jsem spoustu mechanik pochopil jen špatně, hra se ale zatím moc nesnaží na tom něco změnit.

Ani proklamované křížení s Prison Architect není zrovna silnou stránkou zážitku z hraní Soviet City. Jak už padlo, vzpurné občany totiž nelze jen tak šoupnout do anton(ov)u a odvézt do uranových dolů. Namísto toho musíte zoufale koukat, jak po ulicích metají granáty a přemýšlet, co jste měli udělat jinak. Finální cíl hry - poslat raketu s lidmi do Slunce - působí jako přesná metafora "simulace" Soviet City. Jde spíše o grotesku sovětského zřízení než cokoliv jiného. Na západě pro to hra sklízí potlesk, na východě naopak hráčskou zlost. A v naší Czechii je hráč jenom zmatený.

Soviet City zdroj: Vlastní

Na počátku první pětiletky

Jsem ten poslední, komu vadí, že má nějaká hra vyhraněný politický názor. Soviet City se vlastně příliš neliší od starého vtipu Kartinek s "Holocaust Tycoonem" - a to i když tu hrajete za komunisty, které celý titul kritizuje. Bohužel, mnohé “herní prvky s agendou” v Soviet City tak trochu komplikují jak hraní, tak celkový dojem. Mám za to, že valná většina hráčů budovatelských strategií by docela ráda sehrála roli diktátora, pracujícího ve prospěch lidu, mrtvolám a svému reálnému volebnímu právu navzdory - a to možná i v omezených scénářích či budoucím volném režimu hry. Jenže neintuitivnost Soviet City poněkud brání v tom, abyste si všechno užívali.

Když už totiž někdo chce satirizovat plánované hospodářství komunistického vzoru, kde je potom možnost znárodňovat soukromé podniky, kolektivizovat gulagy nebo provádět nefér měnovou reformu? Proč nelze z kostelů udělat skladiště, překovat státní hranici do komplexního systému minových polí a kulometných hnízd DLE VLASTNÍHO DESIGNU, perzekuovat máničky a bourat pomníky hrdinů předešlého státního zřízení?

Projektu v early access fázi samozřejmě nelze absenci řady prvků vyčítat, zvlášť když s jejich přidáním tvůrci počítají. Design Soviet City se ovšem ani nesnaží o simulaci či příslib některých z uvedených nápadů. Zároveň to ale znamená, že si Soviet City ani za mák nezaslouží pověst ultimátní parodie na komunistický urbanismus, alternativní verze SimCity či naopak nálepku ošklivé protiruské propagandy. Jde o zajímavý nápad s prozatím nedostatečnou koncovkou, který více zaujme lidi, co na Vennově diagramu mezi kruhy SimCity, antikomunismus a Farmville spadají kamsi doprostřed.

Mnohem blíže než ke kultovní simulaci města od Willa Wrighta má totiž Soviet City blíže k projektům Zyngy. Vzhledem ke zvolenému tématu to považuji za maximální ironii. 

Soviet City zdroj: Vlastní

Pořád doufám, že se mnohé v Soviet City ještě změní - opakem je totiž jedině možnost, že dobrý nápad zůstane nevyužitý a dlouho se pak nikdo o něco podobného nepokusí. Po pár hodinách spravování východní metropole lze jen konstatovat, že SimCity zůstává nepřekonaná. Soviet City sice nabízí řadu zajímavých nápadů, které mohou tvůrci ještě rozvinout. Zároveň ale nelze vyloučit, že až odezní prvotní zájem kvůli netradičnímu tématu, tak titul skončí na smetišti dějin.

Nejnovější články