Quake Live - dojmy
zdroj: tisková zpráva

Quake Live - dojmy

10. 3. 2009 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Vstupem do světa webových freeher vytvořili id Software fronty delší než za totality. Miliónová otázka zní: jak se toto milé oprášení legendy v masně hraje?

Autor: Ještěr
Publikováno: 10.března 2009


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hráčská komunita kolem Quake 3 Arena ne a ne umřít. Je to způsobeno jednoduchou hratelností, skvělou modifikovatelností, vymakanou fyzikou nebo faktem, že se internetem šířila různá cool videa, která chtěl každý pořádný plejer napodobit? Quake 3 přibližně do roku 2003 platil za progamingovou záležitost číslo 1 a většinu hvězd a hvězdiček na tomto poli odkojila právě Q3A.

Dooma 3 se pak nikdo nadšením ani strachy nepočůral, singleplayer i multiplayer Quake 4 skončil tak trochu fiaskem a Enemy Territory: Quake Wars má se světem "kvejka" pro jistotu společný snad jen název. Na obranu id Software lze alespoň prohlásit, že ve většině případů nad vývojem jen tak poskakovali a nechali si nad svými značkami špinit ručičky jiné vývojáře (Nerve, Raven). Quake Live (dále jen QL) je, přátelé, jiný. Přišel po špičkách a o to lepší i vřele přijatější pravděpodobně bude. A má tatínkovo (Carmackovo) veškeré požehnání.

 První den
Pro veřejný betatest Quake Live, který je přístupný zdarma, byly donedávna příznačné dvě patálie: herní fronty horší než za totality a vylomeniny vyvádějící prohlížeče. První problém nasazením několika dalších serverů v západní Evropě odpadl, druhý se u někoho zuby nehty drží dál. V Opeře jsem se nedostal ani přes registraci a ani v Internet Exploreru to zpočátku nevypadalo růžově. Takže paradoxně nezbylo než oprášit mého neoblíbeného lišáka Firefoxe. Nový Google Chrome jsem nezkoušel, ale prý v něm QL šlape překvapivě OK.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Přitom ani v lišce se QL netváří bůhvíjak svižně a ve full-screenu (Alt + Enter) mi jdou FPS ošklivě dolů, což v Quaku mj. prozatím (!) znemožňuje hladké provedení několika ne nepodstatných skoků. Grafárnou to být asi nemůže, spíš podezřívám kombinaci Vista + betaverze hry + webový prohlížeč. Třeba sousedovi to na laptopu netrhá vůbec. Úplně na začátku hra navíc láduje nějaké relevantní soubory na disk, takže čekání na start může chtít poměrně silné nervy. Osobně předpokládám, že každý si ve věci plynulosti hry narazí na svoje drobné mouchy a že si vývojáři ještě vyhrají. QL je též překvapivě rozchoditelný i na Macu pomocí prográmku BootCamp a brzy mají být ukojeni i Linuxáci. Vytrvat!
Obrázek zdroj: tisková zpráva
 Za ručičku s Crash
Po velmi stručném tutoriálu vás hra postaví před úkol rozbít v duelu roztomilou botku jménem Crash v mrňavé nablýskané mapce s poměrně mizernou hratelností. Za chytré kombinace hlídání Red Armoru, Lightning Gunu a Quad Damage by to neměl být problém (bot navíc s Plasma Gunem v prackách pravidelně zamrzává), ale moc to s tou kanonádou nepřehánějte. Hra si z tohoto duelu vysosá všerůzné statistiky a podle toho následně vybírá adekvátní soupeře a servery, pročež je lepší nechat si jednorázově nabít květák od bota, nežli celé odpoledne potupně dostávat pěknou sardel od živých soupeřů :)

Apropo, soupeři. Kdo kdy válčil na libovolném Quake 3 serveru, brzy vycítí, že podíl tzv. víkendových hráčů je na QL serverech značně vyšší. Opravdu zde platí okřídlené "zahrajou si lautr všichni". Ano, asi se mi to řeční, když nad Q3 tu více, tu méně dřepívám od roku 2005, leč z pohledu zelenáče je určitě miloučké vědět, že tenhle vlak mu prozatím nijak podstatně neujel. Quake Live se opravdu skvěle přízpůsobuje vašemu skillu, co se týče výběru her, do nichž vás vrhne. S adekvátními soupeři tu není problém konstantně dosahovat dobrých výsledků, i když vám myška k ruce teprve zvolna přirůstá. Hratelný je tedy Quake Live i pro lamky a to velmi.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Návrat do 20. století
Quake Live je... jak to jen říct. V podstatě stejný jako Quake 3. Svižný, nepřekombinovaný a graficky proklatě zastaralý. Tedy výborný. Většina změn – a to neberte jako negativum – se týká kosmetických úprav map, efektů a zbraní. Kdybych vykoumal způsob, jak do hry narvat svůj Quake 3 config, pravděpodobně bych označil Quake Live za jednovaječné dvojče Q3. Pár celkem nepodstatných banalit, jako například přístup k nastavení a nahrazení některých konzolových příkazů horkými klávesami, se mírně zlepšilo, ale to je asi tak všechno.

V pár nejfrekventovanějších místech map jsou samozřejmě umístěny chytré reklamy, ale celkově vzato nic hrozného, to věru ne. QL je bezesporu proklatě rychlá hra – kdo by ty billboardy vůbec vnímal? Milým zpestřením jsou volně přístupné podrobné statistiky snažení vašeho i vašich kamarádů, které si můžete podle těchto čísílek buďto přímo vyhledat, nebo se jim zle vysmát, jak moc že to nafasovali na prdel.

Když se však podíváte na Quake Live podrobněji, možná zjistíte, že se v pár mapkách válejí kvéry, které zde nostalgickou logikou vzato nemají co dělat, pročež by asi nebylo od věci malé vysvětlení. Jedná se o hřebíkomet, proxy miny a rotačák, zatoulaly se zde z datadisku Team Arena. Jejich (ne)prospěšnost QL si v prozatimní verzi hry, ač se na ně koukám skrz všechny dostupné prsty, netroufám hodnotit.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Tu a tam lze dokonce zahlédnout Doomem zprofanované BFG (Big Fucking Gun), což je pořádný drobeček, který udělá fašírku i z profíka. Nenechte se ale zmýlit, pořád se jedná o neseriózní a hrubě nevybalancovanou zbraň, jejíž mrzké dny budou s největší pravděpodobností brzy sečteny.

JAK PŘEŽÍT?
Quake Live je hrou velice začátečnicky přátelskou. Sedíte-li nad něčím podobným víceméně poprvé, nemusíte se bát, že by si vás konkurenti z celého světa podali. To ne – sežerou vás zaživa, ať můžete mít vystudovaný třeba Harvard :-) Vybral jsem pětici předmětů, kterým se jednoznačně vyplatí věnovat v mapách zvýšenou pozornost:

MEGA HEALTH (MEGA) – roztomilá modrá mega jednou za 35 sekund doplňuje 100 zdraví až do hodnoty 200.

RED ARMOR – doplňuje 100 štítu do hodnoty 200 a rodí se jednou za 25 vteřin. Bez brnění ze začátku raději ani nelezte do boje, nebo vás zlí panáci ratatáci přejedou jako palačinku.

GAUNTLET (PILA) – výborný a zábavný způsob, jak zejména v přehuštěných FFA mapách potupit protivníka a zároveň rychle nahnat body, aniž by vám oběť dohlodal kolemjdoucí příživník.

LIGHTNING GUN (BLESKOMET, SHAFT) – oblíbená zbraň profíků víceméně situovaná tak, aby se jí při stoprocentním použití nic nevyrovnalo. Na "vyžírání" napočatých soupeřů ve FFA je bezchybná. Luxovat, luxovat, luxovat!

QUAD DAMAGE (QUAD) – král mezi power-upy zvedající údernost zbraní na 300%. Vyklube se zhruba ve středu mapy jednou za 2 minuty a na progamingové scéně se o něj vedou pravidelné a vzrušující boje. V QL to zpočátku tak žhavé nebude, přesto s chytrým timingem ovládne hru díky Quadu i průměrák. Nevhodné kombinovat s raketometem – nechcete se přece podílet na tapetování úzkých koridorů, kterými je hra poseta, vlastními tkáněmi.

 Mapky, módy, strategie
Na betu je přítomno dostatek map, všechny základní z Quake 3 plus pár pro mě nových. Zklamalo mě, že současná verze QL zatím postrádá hned několik různými oldschoolery a progamery mimořádně oblíbených map pro Q3 z módů OSP, resp. CPMA. Přestože rozmístění předmětů ve zdejších mapách mimochodem již odpovídá progamingovým úpravám. Opomíjeny jsou též vyloženě duelové mapy. Ačkoliv by neměl být problém najít si podle dostupných statistik Frantu odvedle a nakrmit ho hezky olovem v romantickém souboji na život a na smrt. Nicméně toto udělá asi málokdo...

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Značná přeplněnost map v módech Team Deathmatch, Free for All, Capture the Flag a Clan Arena (podporován je ještě poněkud připitomělý Railgun Only Instagib) Quaka po letech vrací z rukou podivných geeků mezi masy. A zároveň vytváří zajímavé šachy, co se užitečnosti jednotlivých bouchaček týče. Polopaticky řečeno: je potřeba co nejrychleji likvidovat, likvidovat a likvidovat. K tomu zde žádný Rail & camp přístup jednoduše není uplatnitelný; ke slovu se dostávají primárně rychlopalné zbraně. Místnosti jsou přeplněné, nikdo neduelí (podpora duelu je nedořešená), což se ostatně dalo čekat. Tohle je masna, žádná sešlost nějakých TOP quakerů, kteří ctí všerůzná pravidla. A tak je to z hlediska oživování Areny i dobře.

 Příjemný mainstream ze staré školy
Obrázek zdroj: tisková zpráva Jako značnou nepříjemnost vnímám nemožnost upravit přes základní nastavení všerůzné blbinky vychytatelné v Quake 3 přes config – vyhození aktuálně držené zbraně (jen zaclání ve výhledu), nastavení co možná nejodlišnějších barev nepřátel (v mrňavých a přeplněných mapách je pak hra s takovým Railgunem opravdu problém), omezení výbuchů a kouřových efektů a takhle by se dalo pokračovat ještě týden. Tento odstaveček však berte jen orientačně, nepředpokládám, že by takové mrňavosti 95% hráčů, momentálně hopkajících po QL serverech, nějak výrazněji vadily. Lehce matoucí je též překopání účinnosti a dalších relevantních atributů jednotlivých zbraní. Railgun mírně oslabil, rychlost a akční rádius plasmy či raketometu se zvedly, čímž akcie obou zbraní stouply, a tak podobně. Předpokládám, že tohle se dříve nebo později vrátí do zaběhnutého normálu.

No počkejte, ale já si nestěžuju. Quake Live je výborná, snadno rozběhatelná, povahou unikátní konverze. S vskutku luxusním prostorem pro nekonečná vylepšení, která Quaku a jeho komunitě v dlouhodobém horizontu s největší pravděpodobností zachraňuje zadek. Protože i sebelepší klasika vždy pomalu ale jistě směřuje ke stavu, kdy se na serverech mlátí jen pár zahořklých pamětníků, které beztak nelze ani za milión let porazit, protože mají příliš nahráno. Právě tomuhle umíráčku dělá QL solidní čáru přes rozpočet tím, že si budete moci (po opadnutí prvotního náporu) Quaka spustit zdarma za pomoci asi pěti kliknutí, než se vám uvaří oběd nebo voda na kávu. Koneckonců, první turnaje a rozličné soutěže související s triky a videi jsou myslím nejlepším důkazem toho, že John Carmack a jeho nohsledi nešlápli mimo mísu. Dovedete si představit krásnější konec?

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

Malá zajímavost na závěr – na německých, nizozemských, francouzských, anglických apod. serverech mě překvapily relativně příjemné pingy (odezvy) serveru. S přibývajícím železem bude situace samozřejmě jen veselejší. Takže si dejme jedno proklatě dobré video a pak hurá zpět do puberty, všem povědomé arény čekají na první krev...

NÁZOR ADMINA QUAKE.CZ - PAVEL „Hawr1x“ KYMLA
QL se mi vážně líbí, je to lepší než Q3, ale na Quake 4 a QuakeWorld hra podle mě nemá. Na druhou stranu Quake hraju fakt dlouho, takže se mi na Q4 a QW líbí taková ta nekompromisnost a na Q4 mě nejvíc dostává pohyb ve skluzech. Jinak pěkná práce. QL se tím, že běží ve webu, bude hodně drát dopředu a jestli id Software slíbí všechny věci, které jsou v plánu, tak bude všechno doslova pod jednou střechou. Tajně doufám, že se na QuakeLive.com objeví i Quake 4 a další hry v tomhle podání. Letos opět plánuju vypadnout na pár týdnů do Texasu a to v době konání QuakeConu, takže se snad udělá nějaká ta reportáž a doufám, že se zde opět potkám s lidma s id Software, na které mám výborné kontakty.

zdroj: Archiv


Zahrajte si: Betaverzi Quake Live

Související články: Novinky, Quake 3 Team Arena recenze, Quake 4 recenze

Ještěr
autor je administrátorem fanstránky Vault šílené brahminy


 
 
Smarty.cz

Nejnovější články