Paraworld - dojmy z dema
zdroj: Archiv

Paraworld - dojmy z dema

29. 8. 2006 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Stratégové, zahoďte pušky, vyskočte z letadel a opusťte tanky. Po ubíjející šedi válečných konfliktů minulého století dostáváte konečně příležitost píchnout do něčeho nového. Dinománie propuká!

Autor: Martin Holas
Publikováno: 29.srpna 2006

 

Zvětšit zdroj: Archiv Stratégové, zahoďte pušky, vyskočte z letadel a opusťte tanky. Po ubíjející šedi válečných konfliktů minulého století dostáváte konečně příležitost píchnout do něčeho nového. Dinománie propuká!

Nebudu popírat, že na prehistorickou RTS od vývojářského týmu Sunflowers (série Anno) jsem byl už od uvedení prvních screenshotů natěšený jako malé kotě. Aby také ne. Pro člověka, který jako malý nesnil o hvězdné kariéře kosmonauta, ale paleontologa, který hltal jednu encyklopedii za druhou a pořádal monstrózní bitvy dinosauřích figurek, je Paraworld jasným kandidátem na strategický hit roku. Vydáním dema byly konečně vyloženy karty na stůl. Je čas se podívat, jak dobře umí německé PR oddělení blafovat.

 Pět schodů do nebe
Macek o objemu více než 900 MB obsahuje mimo trochu rozvláčného tutoriálu především multiplayerové mapy Cold-blooded (1vs1) a Shamrock (2vs2). Zoufat si přitom nemusí ani herní bledulky* bez kamarádů, ty nepochybně uvítají i skirmish mód. Demoverze dále představuje dvě rasy, konkrétně kočovné Dustriders a Norsemen, připomínající barbarské Vikingy. Rozdíly mezi oběma frakcemi jsou poměrně zásadní. Dustriders díky pohyblivým přístavům a městským centrům (které tradičně slouží i ke skladování surovin) sázejí na větší mobilitu, což na druhou stranu znevažuje slabší obrana. Masivní opevnění a křečkování surovin je pak specialitou jejich protivníků. Třetí technologicky vyspělou frakci si tvůrci zatím nechávají v záloze. Pozornějším hráčům přesto nemohou uniknout letmé indicie o tom, že Dragon Clan, jak se strana jmenuje, bude silně inspirován asijskou kulturou a mezi jeho jednotky se zařadí kromě vyspělé techniky i zápasníci Sumo.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Už z několikahodinového hraní vyplynuly první velmi pozitivní poznatky. Autorům se podařil skutečně sympatický kousek, kdy sadou na první pohled nedůležitých pravidel částečně nabourali zaběhnuté RTS principy. V klasické strategii typu Age of Empires podstatná porce taktiky začíná a končí manévrováním vojsk a bojem o suroviny. Ovšem v Paraworldu je více než kde jinde kladen důraz na pečlivé poskládání armády. Populační limit je hodně tvrdě oříznut na 54 jednotek, což už samo o sobě znemožňuje nějaké větší dělení vašich sil do samostatných oddílů. Tím ovšem legrace teprve začíná! Populace je totiž rozvrstvena do celkem pěti úrovní podle potenciální nebezpečnosti. O prvních 25 slotů se tak dělí dělníci a nejslabší pěchota a naopak megasilné jednotce páté úrovně je vyhrazen slot pouze jediný. Už svítá? Ne?

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Lov lebek
V tom případě musíme na chvíli odbočit k další důležité složce pravěkého života, a tou jsou lebky. Tak byla pojmenována speciální surovina, kterou získáváte zabíjením živých tvorů, na které během toulek krajinou narazíte. Jedná se v zásadě o společnou studnici zkušeností, ze které můžete čerpat vynalézáním nových technologií, druhak vylepšováním jednotek. Ano, v Paraworldu můžete kteréhokoliv ze svých bojovníků za patřičné množství lebek procpat o level výš a propůjčit mu tak citelně lepší statistiky. Pointa vězí právě v čím dál větší omezenosti volných slotů směrem k vyšším úrovním, díky které si budete muset postup zatraceně dobře rozmyslet. Které jednotky povýším a které ne? Nebo mám raději investovat cenné lebky do některé z nabízených technologií? Toť otázka.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

V potaz dále musíte vzít i docela úzkou specializaci většiny potvor. Volné populační přihrádky ukusují i nebojové jednotky jako dělníci a transportní lodě, a on je pak docela rozdíl, pokud má protivník o deset bojových jednotek více. Ve spojení s oblíbenou designerskou metodou "kámen-nůžky-papír", kdy například kopiník spolehlivě zastaví útok pochodující fauny, ale tváří v tvář čemukoliv jinému je nepoužitelný, vás čeká nekonečné dilema mezi několika jednotkami. Nakonec ještě můžeme být rádi, že byly úplně opomenuty vzdušné souboje, i když takový bombardér pterodon by mohl být fajn :)

ZTRACENÝ SVĚT
Inspirace slavným dílem pana Arthura Conana Doyla na nás z Paraworldu bude přímo dýchat, a určitě ne jen kvůli pravěké bestii na každém kroku. To hlavní sice poodhalí až kampaň, nicméně už v představeném tutoriálu jsme svědky nakousnutí příběhu tří mladých vědců z 19. století, kteří jsou shodou okolností přinuceni nouzově přistát v neprobádaném světě a za pomocí omezených zásob se musí pokusit dostat z nepříznivé situace zpět do civilizace. Hned zkraje potkáte svůdnou domorodku, která se vám stane průvodcem v cizím prostředí, a i ostatní postavy svým ošacením silně evokují pozdější filmové adaptace knihy.

 Vychytralí bojovníci
Aby toho všeho nebylo málo, do hry vstupuje ještě trojice hrdinů, která si své sloty zabere také. Samozřejmě jen pokud jejich služeb za více než slušný lebkový bakšiš využijete. Nutno ovšem říct, že bakšiš, kterého rozhodně litovat nebudete. Právě příběhové postavy jsou obecně moc a moc užitečná cháska. Už na třetím levelu získávají unikátní schopnost (například brokovnici - instantní snížení zdraví cílové jednotky o polovinu) a když si dáte ještě více práce, už o úroveň dál vás odmění zpřístupněním speciální jednotky. Snad je jasné, jak okouzlující jsou všechny ty drobné maličkosti v herním konceptu, které uvádějí v praxi pořekadlo "Celek je mnohem víc než součet jeho částí."

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Úroveň AI můžeme bez rozmýšlení zařadit do té lepší poloviny dnešních RTS. Lze nastavit stupeň obtížnosti i způsob hry, podle kterého se počítač skutečně chová. Ofenzivní oponent se na vás snaží tlačit, defenzivní zakopávat, vyrovnaný něco mezi a pasivní vtipně od začátku jen stojí a kouká. AI je schopna docela dobrých a účinných fint jako odpoutání části jednotek během útoku a napadení nechráněných dělníků nebo neustálého napadání satelitních těžebních minizákladen. Trochu slabší mi bohužel připadá schopnost adekvátně poskládat armádu, neboť AI se stůj co stůj snaží o absolutní vyváženost a nepřizpůsobuje se momentálním trendům v řadách nepřátel. To pochopitelně ne vždy musí být nejlepší řešení. Vesměs je ale umělá inteligence více než nadprůměrná, proti dvěma protivníkům zároveň se myslím slušně zapotí i zkušení stratégové.

 Epické melodie v zákoutích ráje
Paraworld je po novodobém Prince of Persia snad teprve druhou hrou, ve které nevypadá bloom effect tak nějak zbytečně a přeplácaně. To je bezpodmínečně způsobeno jeho střízlivým použitím, ale i samotným rajským světem, do kterého jsou lokality zasazeny a na které prostě bloom pasuje. Modely jednotek jsou překrásně detailní a jejich design velmi kreativní, díky těsnému soužití lidí a nebezpečných zvířat i dost bizardním způsobem (například mamut s připevněným samostřílem na hřbetu). Dala by se vytknout snad jediná věc - kamera se nedá odzoomovat dostatečně daleko. Alespoň já nemám rád pocit boje s čumákem přilepeným k herní ploše a větší volnost by určitě neuškodila. Za zmínku stojí i grandiózní orchestrální soundtrack, který je navíc nahrán v příjemném mp3 formátu, takže nic nebrání jeho poslechu i mimo hru.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Zvětšit zdroj: Archiv Nuže, shrňme si dosažené poznatky do jednoho odstavce. Paraworld nebude určitě žádnou revolucí. Být orkové místo dinosaurů, nejspíš bychom ani nepoznali, že nejde o Warcraft IV. Na druhou stranu to je vlastně i dobře, protože z blizzardích strategií kopíruje všechno včetně perfektní hratelnosti a dravého způsobu hry a přidává k tomu pár vlastních inovací, originální tematikou počínaje, levelováním jednotek konče. Dobrým znamením je i perfektní optimalizace dema, které se chová stabilně a adekvátně grafice, snad se tuto bilanci podrží udržet taktéž v plné verzi. Pokud si tedy slunečnice z Německa vyložene nezasabotují vlastní plány mizernou singleplayerovou kampaní, mají skvěle nakročeno k těm třem doláčům ve spodku jejich harmonogramu.

*specifická třída hráčů, pyšnících se nejnovějšími HW výstřelky a zpravidla netušících, zda venku slunce svítá nebo zapadá

 

Stáhněte si: Trailery, Dema...
Související články: Novinky...

 
Martin Holas
autorovi je 19 let, studuje na Masarykově univerzitě v Brně; na hrách si cení originality a kvalitního příběhu, upřednostňuje dobré RPG, adventuru či strategii; rád se uchyluje do dob dávno minulých, především co se týče hudebního a filmového vkusu :-)

 
 
Martin Holas

Nejnovější články