Operation Flashpoint - první dojmy
zdroj: tisková zpráva

Operation Flashpoint - první dojmy

23. 3. 2001 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Vydání dema Operation Flashpoint se stalo hlavní událostí tohoto týdne a my se s vámi rádi podělíme o naše první dojmy.


Týden s Operation Flashpoint - první dojmy z dema

Autor: Leon
Publikováno: 23.března 2001

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Během minulých dní jsme vám v rámci akce Týden s Operation Flashpoint přinesli třídílné rozsáhlé preview na tuto hru. Načasování této akce nebylo náhodné, protože jsme měli informace o vydání připravovaného dema a počítali jsme s tím, že během té doby demo vyjde a celou naší akcí tak uzavřou první dojmy z něho. Tak se také stalo a tímto bychom měli Týden s Operation Flashpoint uzavřít.

 Zábava po libovolně dlouhou dobu
Myslím, že všechny podstatné informace už se objevily ve třech předchozích článcích. Proto se nyní zaměřím vyloženě jen na poznatky, postřehy a dojmy z tohoto dema. To se trochu překvapivě objevilo už v úterý místo plánované středy, ale to je celkem jedno. Demo o velikosti více než 60 MB vám umožní hrát jednu vcelku klasickou misi, která se dá dohrát tak za 15 minut, ale také se s ní můžete vyblbnout po dobu několika hodin. Můžete totiž pokaždé volit jinou strategii a asi se vám dost často stane, že se odeberete do věčných lovišť.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Nainstalování dema u mě proběhlo naprosto v pohodě, ale to nemusí platit o každém z vás. Především potřebujete DirectX 8 a také nějaký slušnější hardware (PII 400, grafická karta 16 MB, atd.). Co mě okamžitě zarazilo v readme.txt u dema, byla informace, že hra nefunguje pod Windows 95 ani Windows 2000. Vzápětí jsme dostali informaci přímo od Bohemia Interactive, že je to nesmysl, protože u nich se hra hraje převážně na Win2000. Prý je to chyba od Codemasters.

 Projížďka jeepem
Tak, technické informace máme za sebou a můžeme se pustit do samotného hraní. Hned při startu hry na vás vykoukne důležitá informace, totiž že demo reprezentuje kvalitu hry hotovou z 85%. Pokud tomu budeme věřit, musíme na to brát ohled při posuzování některých chyb, které se v demu (bohužel) najdou. Ihned potom nemile překvapí menu, které je vizuální kvalitou dost slabé. Především se nedá vůbec přečíst, což platí i o briefingu k misi, který jsem luštil několik minut. Zkoušel jsem všechny možná nastavení kvality, ale menu se nikdy nezlepšilo. Pokud to jde, pak se autorům částečně omlouvám, ale defaultní nastavení za mnoho nestojí. Pěkná je mapa na pozadí, v níž si můžete najít, kde máte co dělat, odkud kam jít nebo jet, místa setkání atd.

Jak jsem již napsal, v demu je jedna celá mise. Začínáte na pláži ostrova Malden, kde si vyslechnete pár informací. Pak nasednete jako spolujezdec do jeepu a přesunete se na křižovatku s domky okolo. Následují další informace, do jeepu usednete již jako řidič a jedete pár stovek metrů po silnici. Tam narazíte na tým Bravo, zase následuje několik informací a pak odklon ze silnice. Přímá cesta sice vede mezi stromy, kde hrozí nabourání jeepu, ale pokud se vám to stane, nic se neděje. Vystoupíte a pokračujete po vlastních. Ostatně nejjednodušší je celý ten "les" objet, ani si moc nezajedete. Tím se dostanete na místo určení, kde na vás čeká pár vojáků a náklaďák. Po chvilce přijde rozkaz, všichni hupky na korbu a už se jede. Cestou na korbě se můžete kochat krajinou nebo poslouchat rady, jak se chovat v boji. Cesta nám příjemně utekla, náklaďák zastavil, všichni seskočí a teprve nyní začíná samotná akce. Do tohoto okamžiku jste jen něco poslouchali, nastupovali a vystupovali. Teď je před vámi nepřítelem držené území a vaším úkolem je ho vyčistit.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Náplň mise
Po vysazení se dostanete na kopeček, pod kterým je několik stavení a okolo rozmístění vojáci. Nedlouho poté přijede na pomoc nepřátelům i BMP, před kterým si dejte chvilku pozor, než ho zlikviduje protitankovou střelou jeden člen vašeho týmu. Pak už můžete dokončit vyčištění tohoto prostoru, pouze si dejte ještě jednou pozor na příjezd nepřátelských posil, které přijedou UAZem. Vždy mějte na paměti, že se po okolí toulají další vojáci. Stačí jedna rána a je po vás. Platí pravidlo držet se ve skupině a být ostražitý.

Pak celý váš tým zahne po pravé ruce a kolem silnice bude postupovat k dalším seskupení stavení (vesnice je silný výraz). Tady je boj ještě těžší, protivníků je více a máte-li v týmu nějaké ztráty, těžko se až k obydlím vůbec probojujete. Navíc po chvíli přiveze náklaďák nepřátelské posily a po další době přijede dokonce několik tanků. V té době už byste měli být na ústupu na místo setkání s vrtulníkem. Vrtulník vás naloží a odlétá, ale pak je … Prozrazovat to nebudu, protože jistě je tu někdo, kdo to nehrál a chce být aspoň trochu překvapen. Já jsem byl nenadálým koncem mile překvapen a jen mi bylo líto, že hra dále nepokračovala. To je ve stručnosti náplň oné jediné mise v demu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Možnost průzkumu větší části ostrova
Je důležité, jakou si nastavíte obtížnost hry. Na Cadeta jsem misi dohrál hned napodruhé, na Veterana tak napotřicáté, což bylo způsobeno i velkým experimentováním z mé strany. Zkoušel jsem všechny možné situace, fígly, taktiky atd. Nakonec jsem zjistil, že univerzální taktika pro Flashpoint asi neexistuje. Určitě se ale vyplatí postupovat obezřetně a jako celý tým. Akce na vlastní pěst prakticky znamenají jistou smrt. Důležité je sledovat pohyb vedoucího vaší skupiny a poslouchat pokyny.

Tak, a teď přemýšlím, jestli mám začít špatnými postřehy nebo dobrými. Nejlepší asi bude, když to vezmu z jedné vody. Grafika je krátce a jasně řečeno rozporuplná. Hrál jsem vše na plné detaily v rozlišení 1024x768 a hra šla plynule (Duron 950, GeForce 2 MX, 320 MB RAM). Bylo vidět skutečně daleko do dálky, což je opravdu příjemné. Textury jsou podle mě asi na průměrné úrovni, poměrně slušně vypadají stavení a v rámci možností i bojová vozidla (i když u některých tanků mi připadalo, že mají hlavně tenké jak špejle). Od stromů a keřů jsem čekal více, ale trochu jsem opravil názor poté, co jsem jen tak ze srandy prozkoumával jiné části ostrova. Tam mi připadaly stromy daleko hezčí. Ostatně zkuste si sami projet celý ostrov, uvidíte mnoho zajímavých věcí. Tak třeba na křižovatce, kde přestupujete v jeepu, se dejte vlevo místo vpravo, jeďte stále rovně a dojedete do vesnice Le Port, ve které jsou opravdu pěkná stavení, která jsou přístupná. Většina z nich je několikapatrová, a když jsem se dostal až na půdu jednoho z nich, kde bylo nádherné odstřelovačské doupě, bylo mi hned líp na duši. Škoda jen, že tentokrát nebylo na koho střílet.

 Rozporuplné animace postav
Zpět ale ke grafice. Ani kouř a exploze nejsou nějaké grafické orgie, ale dají se akceptovat. Velké výhrady má někdo k animaci postav ve hře a nutno přiznat, že částečně jsou oprávněné. Při běhu se zbraní v ruce se vojáci šíleně vrtí v bocích, jako kdyby se jim chtělo akutně na WC. Také jsem si všiml, že při rychlém pohybu stranou dělají vojáci rychlejší kroky než při běhu vpřed. Zkrátka některé animace jsou trochu zvláštní, možná až legrační. Nemohu však tvrdit, že jsou vyloženě špatné, to rozhodně ne. Problém je v tom, že všichni asi porovnávají grafiku a animace Flashpointu s hrami jako Quake 3 apod, což je srovnání neporovnatelného.

Také engine jako takový má své nedostatky, dochází k prolínání objektů a chyby se objevují při stínování, což ale mnoho z vás vůbec nepostřehne, oko profesionála však ano (tím zas až tak nemyslím sebe). Trochu zjednodušeně je znázorněn zásah do nepřítele, kde je zásah vidět jako chuchvalec krve, který z těla vylétne. Nepůsobí to zrovna věrohodně, ale aspoň na dálku poznáte, že jste někoho zasáhli. Pozitivně můžeme hodnotit několik zásahových zón na těle, kdy zásah do hlavy je jasný konec, ale několik zásahů do nohou se dá přežít. Pouze pak nemůžete chodit a musíte se pohybovat vleže. Vaše zasažená místa snadno poznáte podle zbarvení od krve.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Umělá inteligence?
Pominout nemohu ani AI, neboli umělou inteligenci. Je vidět, že na ní si dávali v BI hodně záležet, přesto zde určité nedostatky jsou. Zkoušel jsem netradiční situace - střelba do vlastních řad je opětována, i když s určitým zpožděním. Jeepem jsem zkoušel přejet vlastní vojáky, což graficky vypadalo, že se nepodaří, ale po vystoupení z auta jsem zjistil, že jsem jich skutečně několik přejel. Vzápětí jsem byl informován, že si pro mě přijela Military Police (bleh). Je vidět, že i na takovéto situace bylo pomyšleno. V boji se AI projevuje trochu zvláštně. Na větší vzdálenost je AI (podle mého názoru) dost dobrá. Vojáci se kryjí, případně zalehnou, střílí poměrně přesně a vůbec dělají to, co by asi tak měli. Spolupráce v týmu funguje, i když takový zdravotník mi na bojišti připadal "volajaký zmetený".

Co jsem si ale všiml, tak velký problém AI je v boji na minimální vzdálenost, kde vás nepřítel kolikrát přehlídne. Třeba jsem byl pár metrů od místa, kam přijel UAZ s posilami, vojáci vystoupili a šli okolo mě bez všimnutí. Když jsem se ujistil, že to nejsou moji vojáci (mimochodem, dost špatně se to rozlišuje, jako v opravdové válce), a spustil střelbu, trvalo jim zatraceně dlouho, než zjistili, kdo na ně vůbec střílí. Sice zalehli, ale stejně mě "neviděli" (měli na to ale opravdu chvilku, větší šanci jsem jim nedal). Takových situacích bylo povícero a pokaždé při boji na vzdálenost "menší než střední" :) Pokud mě informace neklamou, jsou si tohoto problému v BI vědomi a pracují na jeho odstranění.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Zatím jen v jeepu
Za zmínku možná stojí i fyzikální model jeepu (prakticky jediné vozidlo, které v demu můžete řídit), který bude někomu připadat primitivní. Při nárazu na překážku se hned auto rozbije, zvuk motoru není nic extra, rychlost jízdy mi také nepřišla nijak reálná, v terénu se auto doslova vleče. Pro potřeby této hry je ale realita na odpovídající úrovni. Nemůžete čekat chování vozidla z her, jako je Colin McRae Rally 2. Flashpoint není automobilový ani jiný simulátor, proto bychom v tomto směru neměli čekat žádné zázraky.

Až doteď vám asi připadá, že jsem z Flashpointu zklamán, ale není to tak docela pravda. Přiznejme si to, většina z nás vkládala do této hry až nesplnitelné naděje, a proto jsou někteří z vás po hraní dema zklamáni. Úmyslně mluvím o demu a ne hře, protože mezi nimi může být ještě velký rozdíl. Jak jsem již podotýkal na začátku, demo je z verze hry, která by měla být hotova z 85%. Na druhou stranu do vydání hry zbývají maximálně dva měsíce a za tu dobu se zázraky dělat nedají.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Hratelnost
Na závěr jsem si úmyslně nechal hratelnost. Ta se mi zdá totiž výborná. Hra je velmi originální a klidně přiznám, že u dema jsem se docela vyřádil. Na některé nedostatky jsme si zvykl a výborně se bavil. A to jsem hrál stále dokola jednu "blbou" misi.

Podtrženo, sečteno. Ukázalo se, že Flashpoint asi bude trpět několika dětskými nemocemi, které jsou většinou spojeny s první velkou hrou nového vývojového týmu. Na druhou stranu se potvrdilo, že to bude velmi originální a zábavná hra. Záleží jen na vás, na co kladete více důraz. Všichni se ale můžeme jen těšit na konečnou verzi hry a doufat, že BI ještě nějaké chyby vychytá. Mimochodem, zajímavé je, že část české veřejnosti na Flashpoint začala naříkat, zatímco zahraniční diskusní fóra jsou přeplněna pochvalnými reakcemi. Inu, ta naše povaha česká…

Jako bonbónek tu máme pro vás jedno překvapení. Je to upravený soubor z dema, který si můžete stáhnout odsud (7 MB) a který vám po nakopírování do adresáře /missions trochu změní možnosti hry, zpřístupní zbraně, vozidla atd. Ihned po startu dema se ocitnete v tanku T-72 a můžete si tak vyzkoušet mnoho dalších věcí. Pro jistotu si původní soubor někam zazálohujte, abyste pak nemuseli demo znovu instalovat.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Tolik tedy první dojmy z dema, které uzavřely náš Týden s Operation Flashpoint. Doufám, že se vám naše akce líbila a těším se na vaše další názory v diskusi k této hře. A u recenze na Operation Flashpoint někdy na shledanou…

Leon





Smarty.cz

Nejnovější články