Need for Speed: Most Wanted - dojmy
zdroj: tisková zpráva

Need for Speed: Most Wanted - dojmy

13. 11. 2005 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Pojďte si zaplavat v adrenalinové řece a vychutnat si demo nového dílu Need for Speed. Řítit se prostorem jak dělová koule, kašlat na předpisy, polykat zbytky spálené gumy a z mužů zákona si dělat dobrý den.

Autor: Cappy
Publikováno: 13.listopadu 2005
Verze hry: oficiální demo
Doba testování: 2 dny


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pojďte si zaplavat v adrenalinové řece a vychutnat si nejnovější díl ze série Need for Speed. Řítit se prostorem jak dělová koule, kašlat na předpisy, polykat zbytky spálené gumy a z mužů zákona si dělat dobrý den. Vždyť tam, někde v dáli, čeká sladké vítězství... Nevím, čím to je, jestli těmi rozpočty, kterými EA vládnou, nebo nadlidskými výkony a úsilím vývojářů, ale hned po spuštění aktuálního dema na mě zaútočila vlna dobrých dojmů, kterých se přes jisté výhrady nemohu zbavit ani v tuto chvíli.

Nejprve si ale probereme některá suchá fakta, abychom učinili povinnosti za dost. Need for Speed: Most Wanted (preview) je hra o závodění. Je to hra o rychlosti, o super-rychlých autech, jejich vylaďování (tuningu) a adrenalinu. Jde o hru, ve které se soutěží o prestiž. Ale pozor. NFSMW není o simulaci, není to automobilový simulátor. Je to ryzí arkáda, jejíž úkolem není simulovat, ale bavit (nejen příležitostné) hráče.

 Vtipný začátek
Úvod dema je naprosto komický. Ukáže se lepá děva a začne povídat cosi ve smyslu "ahoj, já jsem Josie Maran a všechno, co tady budete dělat, se týká jenom hry. V autě jezděte opatrně... jo a zapínejte si bezpečnostní pásy". Tedy ono by to ani tak zábavné nebylo, když si odmyslíme fakt, že bez pásů může dneska jezdit jenom nějaký lempl, tedy osoba vypatlaná natolik, že jí nezáleží ani na vlastním životě. Ale hned za touto bezpečnostní vložkou následuje ryze akční divočina...

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

... aneb filmová sekvence dokumentující sprint řádně vytuněného BMW M3 CSL a Mazdy RX-8 naháněné maskovanou policejní Corvettou. A auta, nejenže jedou poněkud rychle, občas dveřmi napřed a chvílemi i metr dvacet nad vozovkou, ale ke všemu zaviní solidní karambol na dálnici. Ke konci to už vypadá, že smečka na majáky jedoucích policejních vozů zvítězí a svoji kořist zablokuje ve slepé uličce, ale řidič Bimmeru má jinou představu. Otočí se o sto osmdesát stupňů a vyrazí proti zátarasu. V ten moment video končí a je na divákovi, aby si domyslel sám, jak vše dopadne.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva V herním menu se podepíšete, tj. vytvoříte si svůj herní profil a přeskočíte do další nabídky. Na jakémsi odlehlém dvorku stojí zaparkovaný Ford Mustang GT a dole se objevují možnosti k výběru. Volit můžete z položek "Blacklist" (to je jenom krátké video o tom, co vás v plné verzi hry čeká), dále "Quick Race" (neboli rychlý závod), "Challenge Series" (týká se závodů s policií, lépe řečeno proti policii a jednoho Time Trialu), "Online" (hraní po síti), "Alias Manager" (pro Save/Load funkce), "Options" (nastavení hry, od grafiky až po ovládání) a "Quit Demo" (pro odchod ze hry).

 Quick Race
No a konečně jdeme hrát. Protože je toho moc, tak se to budu snažit podat trochu polopaticky, protože už při Quick Race si můžete vybrat ze dvou typů hry. Hlavně je to Sprint, ve kterém se postavíte proti jednomu až třem soupeřům na trati vedoucí z bodu A do bodu B. Pravidla jsou jednoduchá. Kdo je v cíli jako první, vyhrává. Druhým módem je Speed Trap, ve kterém jde o projetí kontrolními body hlídanými foto kamerami co nejrychleji a zaznamenání v nich co možná nejvyšší rychlost. Naměřené rychlosti z jednotlivých radarových stanovišť se pak v cíli sečtou a nejvyšší skóre vyhrává.

Vedle Quick Race je hratelná ještě Challenge Series. To je už trochu jiná káva, neb se nejedná o obyčejné závodění, spíš je to o přežití. Máte tu celkem tři disciplíny. Jeden jsem už nakousl - Time Trial - ve kterém dostanete časový limit 3:30 a máte za úkol proletět tratí, jak nejrychleji umíte a dostat se do cíle včas. To se dá zvládnout po chvilce tréninku hravě. Navíc obtížnost a počet oponentů, jakožto i hustotu dopravy určujete před každým závodem vy, takže když se vám nedaří, tak si prostě usnadníte obtížnost a je to.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Honičky s policií
Ovšem hned další herní mód už dá trochu zabrat a vyžaduje jistou zručnost. Jmenuje se Pursuit Length. Jeho cílem je unikat policejním naháněčům déle než minutu a pak jim zmizet definitivně. To se pochopitelně snadno řekne, ale hůř provádí, neboť mobilizované policejní hlídky po vás jdou nesmírně tvrdě.

Přesto nejste úplně bez šance. Když s vámi policie ztratí vizuální kontakt, to znamená, že vás prostě nevidí, ať už proto, že jste jim honem rychle ujeli nebo zahnuli někam za roh, objeví se tzv. Cooldown mode. To je vaše příležitost a jakmile tohle nastane, policie musí začít skenovat okolí místa, kde jste byli viděni naposledy a vy se můžete někde bokem nepozorovaně vypařit. Ale protože jim to slídění jde velmi dobře, je daleko vhodnější honem rychle využít šanci a schovat se nenápadně do nějaké skrýše jejíž pozice se vám objeví na mapce jako modré kolečko. Takovou skrýší může být například otevřená myčka, stará stodola nebo místo pod mostem. Tam musíte vyčkat, dokud to policie nevzdá, což se ukáže dole na obrazovce v měřiči.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Dotěrné policejní vozy můžete setřást i pomocí tzv. Pursuit Breakers, které jsou na mapce znázorněny jako oranžové trojúhelníky. To jsou takové zvláštní interaktivní body. Ty dokáží policejní vůz úplně vyřadit ze hry (zdemolovat) třeba tak, že na něj spadne střecha čerpací stanice, u které jste těsně předtím smetly vozem podpěrné sloupy (vše přitom vidíte ve videosekvenci). Můžete si i pomáhat rozbíjením všeho možného a vytvářet fízlům překážky a zátarasy. To funguje také, ale je potřeba si dávat pozor, abyste místo toho nezasekli sebe.

Zátarasy
Vylepšená varianta módu Pursuit Length se v demu jmenuje prozaicky "Roadblock". Jde v něm o to se doslova propasírovat přes 6 policejních zátarasů a pak policii zmizet. To je herní mód, jehož úspěšné zvládnutí občas zabere více než 20 minut reálného času a těch důvodů, proč to tak trvá, je hned několik. Musíte policii škádlit, takže napřed jezdit tak dlouho, než zvládnete těch 6 zátarasů (hlavně je nezkoušejte projet prostředkem!) a pak ještě efektně zmizet. Přitom stačí jedna chyba... a čau, nazdar.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

1. Policie je naprosto všude a město (v demu) není tak velké, aby se dalo snadno zmizet. 2. Policie pracuje v ohromném počtu a velmi koordinovaně. 3. Policie asi jezdí v nepatrně lepších autech, než máte vy.

Výše popsané věci vytvářejí mix, kvůli němuž máte dojem, že vlastně nemáte šanci. Prostě není kam uniknout. Jakmile to vypadá, že už máte vyhráno, ozve se z policejní vysílačky, že vás ztratili na tom a tom místě a v cukuletu jsou všechny ulice kolem vás zablokované. Jakmile vás najdou, nalepí se na vás jako vosy na bonbón a jste namydlení. Výhoda ale je, že hrátky s policií nefungují úplně stejným způsobem jako v předchozích dílech Need for Speed. Pokud chcete dobrou radu, tak dokud se jen trochu pohybujete a dokud můžete držet plyn na podlaze, tak hlavně nezastavujte. Pokud se před vás dostane více jak 2 auta, okamžitě změňte směr.

Grafika
Hurá, už nezávodíte za tmy! Podzimní krajinka, voňavá jak vlídný sen, je vítaným zpestřením oproti temnotě a šedi, která na nás civěla z Undergroundů. A grafika je jedním slovem super. Hlavně bych chtěl vyzdvihnout pocit rychlosti, který navozuje. Už to není tak, že byste měli na rychloměru 250 a krajina kolem vás běžela jak při padesátce. Všechno to drncá, třese se to, poskakuje a letí kolem vás. A potom to technické zpracování - textury, světelné odrazy, slunce, stíny, všechno rozmazané přes motion blur v závislosti na rychlosti. Tunelové vidění hadr. A při pohybu to vypadá 100x lépe než na screenshotech okolo.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Ovšem fakt, že hrajete Need for Speed, vám okamžitě a tradičně připomene neblahý dojem z nadměrně se lesknoucí silnice, že to až místy vypadá, že jí někdo posmrkal. Sice je výsledný efekt pořád lepší, než u mnoha závodních her současnosti, ale že bych z toho kvílel radostí, to se říci nedá. Ještě že se to dá vypnout. V průběhu hry se dynamicky mění počasí a efekty kapek vody, jakoby na předním skle, jsou výborné, stejně jako vodní clona, která se za auty zvedá. Kdybych to měl shrnout, tak přes výhrady k několika detailům je po grafické stránce NFS: MW opravdu výbornou hrou.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Řada efektů vyžaduje pokročilé technologie a solidní hardwarovou výbavu (info o nárocích). Na maximální detaily bych to viděl tak na GeForce 7800 GT, protože i na takové mé GeForce 6800 může počet vykreslených snímků snadno spadnout pod 30. Majitelé starších karet budou muset slevit na rozlišení nebo na detailech.

Auta
V demu osedláte Dodge Viper, VW Golf, Ford Mustang a Porsche Cayman S. Co si ale nevyzkoušíte, jsou možnosti tuningu. Prostě auto dostanete už ve vyladěné variantě a šmytec. Uvidíme, jak nakonec bude tuning zpracován v plné verzi hry. Chování aut je typicky ve stylu NFS. Každopádně "Cukr káva limonáda, nitro velkou sílu dává", to platí. Ale zatáčky střihnete jak Formule 1. Holt daň za zjednodušené ovládaní. Alespoň, že už existuje něco jako smyk zadních kol. Kruh na místě, koláček, vytočíte taky a dokonce je možné docílit i lehký drift. Zázrak!

Z nepochopitelných důvodů však hra automaticky stojí na brzdě, pokud sundáte nohu z plynu a myslím, že ovládaní některých aut se vůbec stane noční můrou. Taky si dávejte pozor na automatické převodovky. Ty přeřazují jenom tehdy, pokud jsou kola v záběru. Takže třeba u Viperu můžete hodinu hrabat na místě a ani se nehnete.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Zpomalování času
Nějak jsem nepřišel na to, proč přidávat bullet-time (zpomalování času na pár vteřin) i do závodní hry. Ale možnost zpomalit čas přes Speed Breaker možná ocení ti hráči, kteří se neumí rychle rozhodnout, jestli zahnout vlevo nebo vpravo. Těžko říct, já jsem možnost zpomalit čas využil asi tak dvakrát během hraní, ale někdy se tahle matrixovská vychytávka může šikovně hodit pro trefení se mezi kola kamionu s vysokým návěsem.

Zničitelnost prostředí existuje (popsána níže), ale u automobilů už to tak slavné není. Hratelnosti to tentokrát prospělo, takže u vašeho vozu se tak maximálně pochroumají plechy, objeví se nějaké odřeniny a popraskají okna, i když dostane pořádnou ránu. Policejní auta se už dají demolovat lépe, a to tak, že kompletně.

Tratě a umělá inteligence
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Z toho, jak jsou pojaty tratě, žádné novátorství nečiší. V demu je to jasně patrné. Zabloudit se snad nedá, takže si občas za volantem připadáte jak na bobové dráze nebo na tobogánu. O to větší překvapení nastane, když z ničeho nic vlétnete do jen stěží viditelné bariéry oddělující v demu nepřístupnou část města.

Umělá inteligence se od posledně snad nijak nezměnila. Když jste pozadu, protivníci jsou záhadně pomalí a máte šanci je dojet jakoby nic. Když jste rychlí, protivníci jedou jako bozi, absolutně bez chybiček (tohle řeší vypnutí funkce Catch-up). Pro hratelnost je dobré částečně zničitelné prostředí a fyzika (rotující sestřelené lampy, hydranty atd.), stejně se však na tratích můžete zaseknout o věci, u kterých byste to tak úplně nečekali. Občas zkrátka, jak už jsem řekl, smetením nějaké překážky nezablokujete oponenty, ale sebe. Co však nakrkne spolehlivě, je ten nechutně naskriptovaný provoz ve městě. Žluté auto v protisměru, které vždy minete po startu, pokud předtím projedete bodem xy, je v současnosti poněkud zastaralý koncept tvoření okolního křoví, jehož snad jedinou výhodou je, že se tratě můžete naučit nazpaměť, včetně pohyblivých překážek.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Hraní online
V průběhu soboty se podařilo v demu rozchodit i online hru, resp. EA umožnili její hraní tím, že už nevyžadují sériové číslo. Multiplayer je určen pro maximálně 4 hráče. Jeden založí hru u sebe na PC a ostatní se k němu připojí. K dispozici jsou 4 auta a 2 tratě z Quick Race. Akorát místo počítačem řízených protivníků hrajete proti živým lidem.

Musím konstatovat, že internetová hra není technicky vymyšlena právě šťastně. Takže když se po hodině a půl marného snažení konečně k někomu připojíte, není to ještě záruka toho, že si zahrajete. Navíc se loading trati nedá přerušit a když spadne připojení, musíte hru ukončit ručně – a natvrdo. Dojmy nejsou nijak převratné. Model kolizí je takový, že se to občas prostě zvrtne v automobilový ping-pong.

Sice jen arkáda, ale sakra dobrá
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Co říci závěrem a jak zakončit tyto dojmy? Celkově na mě působí demo NFS: MW nesmírně hratelně. Prostě je to zábava. A myslím že to je ta věc, o kterou jde ve hrách především. O zábavu. Ano, nějaké chybičky tu jsou, ale na nějaký opravdový opruz jsem zatím nenarazil, takže to vypadá na hodně slušnou pařbičku. Těšte se na exkluzivní recenzi plné verze 23.11. (ukázka).

Každý, kdo si NFS: Most Wanted předobjedná z našeho internetového obchodu, nejenže dostane jako dárek zdarma plnou verzi závodní hry Ford Racing 3 v češtině (ta se jinak prodává za 299 Kč), ale také bude automaticky zařazen do soutěže o dárkové předměty s motivem hry (přívěsky na klíče a hrnky).

Stáhněte si: Demo, Trailery, Videa...

Související články: Preview, Novinky, Need for Speed: Underground 2 recenze, Need for Speed: Underground recenze, Need for Speed: Hot Pursuit 2 recenze, Motor City Online dojmy, Need for Speed: Porsche Unleashed recenze, Speciál o předchozích dílech NFS


 
Cappy
autorovi je 27 let, momentálně pobývá v zahraničí a specializuje se na hardware, dříve se podílel na vývoji několika počítačových her



 
 
Cappy
Smarty.cz

Nejnovější články