Magic: The Gathering Arena – dojmy z hraní
zdroj: tisková zpráva

Magic: The Gathering Arena – dojmy z hraní

20. 4. 2018 18:00 | Dojmy z hraní | autor: Václav Pecháček |

Magic: The Gathering je královská karetní disciplína. V porovnání s Hearthstonem je to něco jako bridž oproti žolíkům. Složité mechaniky, nepřeberné množství možností jak reagovat na tahy soupeře, spousta různých typů karet… Magic zkrátka vyžaduje značnou mentální investici, a ačkoliv pak také přináší vyšší dividendy, úplně se nehodí k desetiminutovým, tak trochu bezmyšlenkovitým partičkám, a tak nevypadá jako zrovna ideální kandidát na masové rozšíření mezi virtuální kartičkáře. Magic: The Gathering Arena se to rozhodla změnit.

Čarování bez oddechu

Nejdřív základní přehled pravidel pro ty, kdo MtG neholdují. Máte balíček plný příšer, kouzel a landů, tedy zemí, které vám generují manu. To je velký rozdíl oproti Hearthstonu a jemu podobným karetkám, v nichž vám mana přibývá každé kolo automaticky. Tady musíte doufat, že si ji v pravou chvíli líznete. Následně za ni vykládáte obludy, sesíláte ohnivé koule a pokoušíte se redukovat soupeřovy životy z dvacítky na nulu.

Pro opravdové hardcore magikáře, kteří tohle všechno už dávno znají, tu pořád ještě je Magic: The Gathering Online, kde seženete všechny edice a herní módy na úkor nepřívětivého uživatelského rozhraní, ale Arena má za úkol něco docela jiného – přilákat ke hře širokou veřejnost, tedy to, co se nepodařilo ani Duels of the Planeswalkers, což byl chabý pokus předem odsouzený k zániku, ani Magic Duels, sice zábavné, ale oproti konkurenci přece jen velmi neohrabané karetce.

Arena je už ve svém současném vyhublém stavu, kdy je hráčům pozvaným do uzavřené bety přístupná pouze ta nejzákladnější kostra, daleko lepší než její předchůdci, a to především díky své svižnosti a intuitivnosti. Místo abyste například museli manuálně pauzovat soupeřův tah, když chcete zareagovat na jeho činnost, hra vám to ve správný moment sama nabídne. Občas to dělá zbytečně, když máte v ruce instantní reakci, která je vám v tu chvíli k ničemu – ale důležité je, že pokud onu možnost nemáte, zápas plyne bez přerušení vesele dál.

Zbrklá AI

Kola jsou přesně dle pravidel Magicu rozdělená na různé fáze, a i tady je vše zjednodušeno a zrychleno tak, jak je to jen možné. Místo abyste vždycky procházeli všemi fázemi, od odtapování landů přes lízání karet, a museli je postupně všechny odkliknout, hra se opět zastaví pouze tehdy, můžete-li v daný moment se svými kartami něco relevantního provést.

Je pravda, že některé prvky automatizace nejsou úplně vyladěné. Hra má například dost nepříjemný zvyk při sesílání kouzel tapnout neboli použít špatné landy, takže následně nemůžete zahrát další karty, které máte v ruce a které vyžadují manu specifické barvy. Když se octnete v citlivé situaci a vidíte, že by vám špatné tapnutí mohlo pokazit celý tah, vyplatí se naklikat si manu raději ručně, aby nedošlo k nepříjemným omylům.

Mumie i dinosauři

Extrémně se mi zamlouvá rozhodnutí tvůrců co nejdůrazněji vypíchnout „papírovost“ kartiček a co nejvíc navodit iluzi, že vážně sedíte u stolu a v ruce držíte placaté kousky mrtvých stromů. Karty můžete v ruce potažením libovolně přesouvat, a když vás nějaký efekt vybídne třeba k tomu, abyste vrchní kartu balíčku vložili buď sobě do ruky, nebo dospod knihovny, musíte ji v druhém případě skutečně přetáhnout pod vaši hromádku.

Velmi dobrou volbou je i přehlednější, čtvercový design karet. Ten mi na první pohled přišel až příliš odlišný od klasických obdélníků, ve virtuální verzi ale funguje skvěle a zvyšuje vaše povědomí o tom, co se na někdy dost přeplácané desce stolu vlastně děje. Za oběť novému designu padly i příběhové útržky textu nemající vliv na hratelnost, což je na jednu stranu pochopitelné rozhodnutí, na stranu druhou bych rád flavor text viděl aspoň při prohlížení karetní sbírky, tak jak to dělá Hearthstone.

Když už jsme u karetní sbírky: Arena zatím operuje pouze se čtyřmi edicemi, byť se brzo chystá přídavek nové Dominarie. Znamená to, že tu zatím není zrovna ohromující zásoba karet a zajímavých balíčků, i když je pravda, že dvě egyptské edice z Amonkhetu plné mumií se nemohou víc lišit od pirátů, upírů, Aztéků a dinosaurů z Ixalanu, takže variabilitu tu určitě najdete.

Kartičky za snahu

Pro získání nových kartiček musíte udělat jediné: hrát. V betě zatím neexistuje možnost kupovat balíčky za reálné peníze, ale až tak to nevadí, protože na první dobrou mi přijde systém free-to-play maximálně férový. Za každé vítězství dostanete kartu náhodné vzácnosti (už mi takhle v ruce přistály i nejvzácnější mytické karty), jsou tu denní questy i týdenní výzvy, za něž dostanete rovnou celé balíčky, a vývojáři svým betatesterům pravidelně nadělují pěkné hromádky balíčků zdarma. Je samozřejmě otázka, jak bude ekonomika vypadat po plném vydání, ale doplňování sbírky je zatím snadné, a to navzdory velmi netradičnímu opomenutí – není tu žádný ekvivalent hearthstonovského Dustu.

Jednoduše není možné zničit karty, které nechcete, a vyměnit je za ty, co by se vám hodily víc, protože to se dle autorů prostě s Magiky nedělá. Místo toho vám v balíčcích občas padne prázdná karta, černá, stříbrná, zlatá či oranžová, kterou můžete vyměnit za jakoukoli jinou se stejnou vzácností. Během pár týdnů hraní mi vypadlo nespočet stříbrných volných karet, spousta zlatých, dokonce i tři mytické, a já si následně mohl z úplně všech karet vybrat ty, které se mi líbí nejvíc.

Aby vás neštvalo, že pořád otvíráte duplikáty nebo dokonce karty, od kterých už máte čtyři kopie a tím pádem nemůžete vlastnit žádné další, existuje tu systém zvaný Vault. V rohu obrazovky se tísní malá truhlička a počet procent, který se navyšuje pokaždé, když otevřete balík, a o to víc, pokud jsou v něm duplikáty, které nemůžete využít. Jakmile dosáhnete sta procent, otevře se vám opravdu luxusní nadílka plná vzácných karet. Zatím se mi to podařilo jen jednou, ale blížím se k druhým Vánocům a musím říct, že je to skvělá motivace, proč u hry vydržet delší dobu.

Beta jako řemen

Ale není to motivace primární, protože tou je jednoduchá skutečnost, že zkrátka můžete extrémně pohodlně hrát vynikající virtuální verzi Magiců z pohodlí domova. Beta je navíc přímo přecpaná lidmi, takže na zápas s člověkem na podobném ranku nikdy nečekáte déle jak pět sekund.

Celá hra samozřejmě potřebuje masivně rozšířit, především o herní módy včetně skvělého Draftu, a taky o tutoriál, který naučí nové hráče, jak hra vlastně funguje. Dokonce i starý magický karbaník Patrik byl zmatený ze všech nových klíčových slov, která se musíte rychle učit v průběhu někdy dost hektických zápasů, ale pokud si Arena vezme příklad z naprosto fantastického tutoriálového systému v Magic Duels, bude všechno, jak má být. Přesvědčte se o tom sami – zaregistrujte se na oficiálních stránkách a držte si palce, aby vás vývojáři v příští vlně přídavků vybrali. Věřte mi, že za tu chvilku námahy to rozhodně stojí.

Nejnovější články