Historie. Pro autory série Assassin's Creed je modlou. Ať už jsme obhlíželi svět z minaretů Damašku anebo brousili střechy Florencie či zkoumali uličky Istanbulu, vždy nás věrohodnost zobrazované éry dokázala uhranout – byli jsme tam, kde se psaly dějiny. Americká válka o nezávislost z třetího dílu není výjimkou, a proto jsou inovační námořní bitvy tak překvapivé: přestože jsou zasazeny do reálných konfliktů, jejich hratelnost připomíná film Master & Commander na amfetaminech.
Svižná arkáda, která na nás vykoukla při prezentaci klíčové bitvy v zátoce Chesapeake, nectí realistické chování lodí z konce osmnáctého století a svojí dravostí stojí v kontrastu k opatrnému poskakování po stromech v lesích nebo plížení se americkými městy. Podle historických učebnic trvala pěkně dlouho (anglická a francouzská flotila si nejprve několik dní nadávaly, než admirálům došla trpělivost a vrhli se na sebe), ve hře pak necelých dvacet minut, během které musíte v neustávající akci ničit nepřátelské lodě a vystopovat tu, které velí britský kapitán, ve skutečnosti klíčový templář. Connor, v civilu asasin, zálesák a nepřizpůsobivý občan, se lusknutím prstů stává kapitánem a velí jako zkušený mořský vlk. Proč ne.
Koule létají vzduchem, stěžně hrozí pod náporem větru prasknutím a námořníci skučí jako smečka démonů. Zvuková krajina bitvy opije vaše uši během několika sekund a buduje napětí po každé salvě z děl. Pro úspěšný zásah musíte natočit loď bokem k nepříteli – a v tu chvíli jste nejzranitelnější. K dispozici máte několik druhů munice s různým dostřelem a ničivostí a podle ní přizpůsobujete rychlost a kroužení kolem nepřítele. Jak bylo na prezentaci patrné, na obtíž nejsou jen nepřátelé, ale také odpor vln (autoři se chlubí dynamickým a realistickým fyzikálním modelem) a síla větru.
Nic nemůže být vzdálenější rozzářenému karibskému počasí, které jsme viděli v prvních námořních bitvách na E3, než temné mraky nad bezednými vodami Chesapeaské zátoky. Z agresivní bitvy na nezkrotném živlu běhá mráz po zádech – námořníci se hemží po palubě, podkluzují jim nohy, nabíjejí děla a rozhodněte nechcete, abyste se všichni utopili v černém bezedném oceánu. Námořní bitva jak má být – alespoň z diváckého pohledu. Zde si dovolím malou odbočku: na prezentacích se často stává, že akci sledujeme bez zájmu, protože jí neovládáme. U Assassin's Creed 3 to bylo jiné. Kombinace kamerového úhlu, zvuků, pohybu po moři a animací vyvolávala dojem ze sledování napínavého filmu a už jen takové konstatování vypovídá o intenzitě akce.
zdroj:
tisková zpráva
Nechme Connora chvíli kroužit kolem britských korábů bez dozoru a podívejme se, co to vlastně kormidluje. Aquilla, jak se poeticky jmenuje jeho loď, není jen tak ledajakou skořápkou. Prožijete s ní většinu námořních dobrodružství a postupně jí budete vybavovat novým pancéřováním anebo zbraněmi, které dokážou nepřítele zpomalit až zastavit namísto zničení.
K válce na moři nezastupitelně patří abordáž lodí, pakliže se srazí nebo srovnají rychlosti a jsou na dosah háků a provazů. V Assassin's Creed 3 k ničemu takovému nedojde – při srážce dvou lodí uslyšíte „bum“, loď se trochu rozpadne a skrz QTE jí uvolníte, ale akční přeskakování z paluby na palubu se nekoná. Tím se nepřímo potvrzuje, že Ubisoft nám předkládá arkádovou akční minihru a ne vyčerpávající anebo důkladně propracovaný simulátor. K abordáži dochází pouze podle předem daných skriptů, kdy se Connor vydává zabít svého člověka. A dělá to s gustem.
zdroj:
tisková zpráva
Po osmi potopených nepřátelských lodích konečně vidíte svůj cíl – a je to dramatická scéna. Templářská loď se vynoří z dýmu jako legendární Bludný Holanďan, velká, strašná a hrozivá a chvíli trvá, než se k ní dostanete. Je to pronásledování se vším všudy. Ve filmově střižené animaci Connor přeskakuje na druhou palubu, vytahuje sekyru a začíná rychlý akční balet. Dokonce dojde na čepel připevněnou k řetězu, která připraví pár britských námořníků o život. Finále je pak opět v rukách režiséra: Connor odpálí sklad střelného prachu a vrátí se na Aquillu s potápějící se britskou válečnou lodí za zády.
Přes veškerou adrenalinovost a akčnost se mohou nakonec námořní bitvy ukázat jako nejslabší článek v celé skládačce Assassin's Creed 3 – a to právě proto, že jsou až moc přitažené za vlasy. Vývojáři nás ujistili, že budou tvořit relativně malou část herního zážitku, ale pro nadšené mořeplavce bude připravena řada vedlejších průzkumnických a akčních misí, dokonce se mluví o otevřeném oceánu.
Nakonec jedna poznámka: celá prezentace běžela na Wii U. Vývojář, který nám hru ukazoval, na to ani neupozornil. Nemusel – hra vypadala téměř tak dobře jako prezentace na PlayStation 3 u vedlejšího stojanu. Plus jedna pro Wii U.
zdroj: Archiv