Brett Robbins, tvůrčí síla stojící za LotR: The Return of the King, Dead Space a právě Advanced Warfare, dal na E3 přičichnout ke zhruba půlhodině hraní v rámci dvou singleplayerových misí. První dojem je takový, že tvůrci přišli s atraktivním námětem, sáhli po více vertikálním designu úrovní a do arzenálu hlavního hrdiny přidali několik dobrých futuristických vychytávek. Ve výsledku ale neudělali hru, která by ságu přetočila naruby a měla potenciál oslovit dosavadní odpůrce série. Logicky.
Stejně jako předchozí díly Call of Duty, i Advanced Warfare je adrenalinovou jízdou na horské dráze plné kulometů, granátů a explodujících tanků. Tohle je další nášup precizně nalinkovaného hollywoodského výprasku, nezastavující mašinérie řvoucích zbraní, padajících helikoptér a útěků na poslední chvíli. Tak si držte klobouky. „A komu se to nelíbí, ať si trhne, protože my máme svých 20 milionů zákazníků, co přesně tohle chtějí,“ mohlo by znít motto Call of Duty.
San Francisco budoucnosti
Ač za největší trumf nového Call of Duty považuji tématiku soukromých bezpečnostních agentur a žoldáků (tzv. PMCs), vývojáři se příběhovému pozadí na E3 vůbec nevěnovali a šli rovnou k věci. Pokud vás tedy zajímá premisa s Kevinem Spaceym, mrkněte na Petrovo dřívější preview a také se podívejte na záběry z hraní, které Microsoft prezentoval na své tiskovce. Za zavřenými dveřmi stánku Activision Blizzard totiž byla k vidění dvě jiná dema.
„Přestože se Advanced Warfare odehrává 40 let v budoucnosti, dali jsme do něj věci, které vychází z aktuálních výzkumů, a podle nás by tou dobou mohly být reálné. Zejména exoskelet,“ vypráví Brett Robbins na začátku mise, odehrávající se na sanfranciském visutém mostě Golden Gate. Exoskeletem samozřejmě myslí externí mechanickou kostru, kterou zdejší elitní vojáci a žoldáci nosí, a propůjčuje jim nadlidské schopnosti. Rozdávají větší rány, při chůzi hezky hydraulicky vržou, ale hlavně skáčou vysoko. To je, zdá se, nejzásadnější.
zdroj: Archiv
Nová kostra dobře vrže
Zatímco Call of Duty tituly z minulých let byly dost přizemněné, v Advanced Warfare můžete díky vnější hydraulické kostře libovolně skákat zhruba pět metrů do vzduchu. Mise na červeném mostě toho byla zářným příkladem. Po krátké řídící pasáži v autě s pulzním kanónem dojel hráč na most, kde nepřátelé zastavili dopravu a přestřelky tudíž probíhaly mezi spoustou vozidel, které šlo obíhat i přeskakovat.
Troufalý virtuální geroj tak nemusí protivníky na přívěsu náklaďáku jenom odstřelovat, ale klidně si z vedle stojícího auta vyrve dveře, použije je jako štít a za bídáky vyskočí. Každopádně hádám, že více než v kampani se skákání promítne do multiplayeru a jeho teoreticky vertikálních map. Na této frontě zatím vývojáři mlčí.
Mlčí i ohledně skriptů ve vztahu k hi-tech vybavení vojína Mitchella, jehož kanady nazujete. V jednom demu jsme byli svědky šplhání po zdi pomocí speciálních rukavic, v jiném demu zase pomocí exoskeletu obrátil auto a použil jej jako obrannou barikádu. Bude možné vyšplhat na libovolnou stěnu? Bude možné přetočit libovolné auto? Brett Robbins ze Sledgehammer Games na to konto nic neřekl, ale odpověď si asi všichni domyslíme. Těžko.
Víme naopak, že svou postavu a její vybavení, si v průběhu kampaně můžete vylepšovat. Advanced Warfare je prvním dílem v sérii, který tento drobný RPG element obsáhne a je dobré ho zmínit, byť nic zemi otřásajícího nečekejte. Rychlejší přebíjení, rychlejší běhání, zpomalování času aj. jsou standardními artikly. Mimochodem, pro odemknutí všeho prý bude nutné kampaň dokončit aspoň dvakrát a údajně by se měla aspoň trochu větvit po vzoru Black Ops.
Bulharsko budoucnosti
Už od Modern Warfare bývá příběhový mód nacpán vysokooktanovou jízdou, která však v určitých místech zpomalí. Těmi místy jsou plíživé mise a minimálně jednu takovou Advanced Warfare nabídne. Odehrává se v nočních bulharských lesích a funguje na stejné bázi, jako dnes už legendární atentát na Imrana Zakajeva v Pripjati.
Vývojáři vám ale nenechají volné ruce jako v pravověrných stealth titulech. Namísto toho je cesta ve stínech jasně nalinkovaná a samozřejmě ji absolvujete s parťákem ovládaným umělou inteligencí, který rozdává povely - kdy máte přeběhnout přes sporadicky osvětlovanou cestu nebo kdy stisknout spoušť. On sundá toho druhého. Pokud se náhodou vydáte po vlastní ose, narazíte do zdi nebo vás nepřítel odhalí, čímž spácháte game over. „My víme nejlépe, co je pro vás nejlepší, tak nám do toho nekecejte a dělejte jen to, co říkáme,“ říkají vývojáři. Ok, neříkají, ale tak nějak ten celý řízený stealth funguje a přistoupíte-li na jeho pravidla, jde o působivý zážitek.
Po zhruba desetiminutovém plížení v hlídaných lesích, kde chlapci využívali zneviditelňovacích schopností svých obleků, narazili na další dva souputníky a z útesu slanili do zalesněného údolí. Jak se ukázalo, celý porost je jen sofistikovanou optickou iluzí, pod níž se ve skutečnosti skrývá tajná základna.
Aneb cesta tam a zase zpátky
Čtyřhlavé komando rychle rezignovalo na snahu o tichý postup, pročež se rozjelo hlasité dobývání v úzkých uličkách nepřátelského výzkumného střediska. Zajímavé je, že hráč není veden za ručičku ukazatelem s odpočtem metrů jako v minulých dílech. V prostředí se pohybujete na základě kroků vaší jednotky, čímž tvůrci předchází situacím, kdy hráč vezme nohy na ramena a nesleduje své parťáky. Prý kvůli atmosféře. Proč ne.
Čím hlouběji do základny se americké komando probojovávalo, tím tužší byl odpor, ale protože zrovna v této misi neměl hrdina k dispozici exoskelet z Golden Gate Bridge (na tichou infiltrační misi není kvůli vrzání vhodný), nemohl vyskákat na ochozy s nepřáteli. Vytáhl tak svůj univerzální granát a zvolil infračervený mód, který po detonaci odhalil pozici všech nepřátel skrz zdi, načež jejich směrem hodil několik automaticky naváděných granátů. Je smutné vidět, že odkojenci baseballu a historicky nejlepší vrhači granátů takhle švindlují! :)
Zatmívačka a zpomalovačka
Během posledních několika minut předvedli tvůrci ještě zpomalování času. Bullet time se nyní neomezuje jen na předpřipravené dramatické vpády do místností plných záporáků a- aktivovat jej lze vlastně kdykoli. Posledních pár hlídačů v základně tak k zemi popadalo v pomalé agonii, načež čtyřka statných hrdinů našla kýženou serverovnu, nahrála klíčová data a obsadila supermoderní tank s levitujícím podvozkem, kterým uprchla. Během několikaminutové cesty zlikvidovala baj voko pět poletuch, deset tanků a sto pěšáků.
Vizuálně šlo o pěkný ohňostroj a citelný skok oproti Ghosts (Call of Duty má po sedmi letech konečně nový engine), byť srovnání s nejhezčími tituly pro nové konzole není na místě. Vývojáři ze Sledgehammer Games přeci jen musí brát ohledy na externě vyvíjené verze pro PS3 a X360, z nichž jsme zatím neviděli ani ň. Rozdíl bude jistě znatelný.
zdroj:
Foto: Sledgehammer Games
Finiš E3 dema byl tedy jeden velký bum bác, což se koneckonců dá říct o celém Call of Duty: Advanced Warfare. Však už všichni moc dobře víme, do čeho jdeme, no ne?