Dungeon Siege - první dojmy
zdroj: tisková zpráva

Dungeon Siege - první dojmy

10. 3. 2002 0:00 | Dojmy z hraní | autor: Redakce Games.cz |

Dostala se nám do pařátů poslední betaverze Dungeon Siege, což je slibné akční RPG s taktickými prvky a skvělou grafikou. Jaké jsou první dojmy z tohoto pravděpodobného pokořitele Diabla?

Autor: Mirek Zeman
Publikováno: 10.března 2002


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Není tomu tak dávno, když jsme všechny tituly od společnosti Microsoft očekávali s despektem. Microsoft se totiž do jejich výroby pustil přibližně před pěti lety, kdy většina hráčů byla rozladěna nutností opustit příkazovou řádku prostředí MS-DOS a přesunout se na platformu Windows, s níž měla - co do hraní počítačových her - díky řadě 3.1 (resp. 3.11) velmi tristní zkušenosti. Právě uvedené Windows 95 rovněž nebyly z uživatelského hlediska dvakrát výhrou, takže důvody k nevraživosti zde rozhodně byly. Když jsem však kdysi četl různá preview na Dungeon Siege, pochopil jsem, že se toto dogma podařilo změnit a despekt vystřídalo nadšené očekávání. A to je dobře, protože Dungeon Siege si je rozhodně zaslouží a to potvrzují i následující první dojmy z hraní poslední betaverze této hry z února.

 Bylo jednou jedno království...
Příběh se odehrává v malém královstí Ehb, což je území obehnané několika pevnostmi, kde pod vládou jediného krále žijí společně lidé, trpaslíci a droogové. Království od pradávna tvořilo hranici mezi Říší hvězd a Planinou slz, nicméně jakmile se Říše hvězd po válce legií odporoučela na propadliště dějin, desátá z nich si vybrala Ehb jako své útočiště a zasadila se nejen o zvýšení jeho bezpečnosti, ale kupříkladu také o to, že jsou zde o poznání lépe přijímáni kouzelníci. Jenže dlouhé období míru se začíná chýlit ke konci a když se na vaše pěstěné zeleninové políčko připlazí smrtelně zraněný soused, nastává okamžik, kdy odhodíte motiku a vydáte se podívat celé záležitosti na kloub.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Začínáte s jedinou postavou, ale posléze se jich k vám může připojiž až devět. Dungeon Siege má poměrně promyšlený systém jejich ovládání, díky němuž lze tvořit nejrůznější bojové formace, a směs akční hry a RPG je tak dochucena prvky taktiky. Charaktery nemají žádné předem dané povolání - jejich specializace či naopak všestrannost závisí čistě na míře používání té které schopnosti. Ty jsou celkem čtyři (útok nablízko, útok nadálku, bojová magie, přírodní magie) a determinují je tři vlastnosti (síla, obratnost, inteligence). Rozhodnete-li se nepřátele zabíjet kupříkladu lukem, bude se vám zvyšovat útok na dálku, ovšem sekundárně také obratnost.

 Škola kouzlení
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Systém magie je velmi jednoduchý a vlastně do značné míry koresponduje s ovládáním zbraní. Do kouzelné knihy vkládáte nalezené nebo zakoupené svitky. Ty pocházejí ze dvou škol magie: bojové nebo přírodní. Kouzlení má v Dungeon Siege stejná pravidla, jako sekání sekerou (resp. ze všeho nejvíce připomíná střelbu z luku), což sice přispívá relativní vyrovnanosti hry, ale současně ji to svým způsobem poněkud ochuzuje. Používáním libovolné školy vám přibývají zkušenosti u odpovídající schopnosti a posléze dochází ke zvýšení úrovně. Stejně jako u zbraní ovlivňuje míra zkušeností úroveň kouzel, která můžete používat v boji.

Můj subjektivní dojem, který jsem si odnesl z hraní beta verze, která - soudě podle preview - oběhla celou Českou republiku, je snad až přílišná jednoduchost, s jakou se Dungeon Siege hraje. Windows nebyly v úvodu zmíněny náhodou, protože hra je mírně připomíná - stačí jen kurzorem ukázat na nepřítele a postavy se již samy o všechno postarají. Když náhodou stojíte proti velké přesile, můžete zastavit hru (oblíbená to vlastnost současných RPG, která bohužel drasticky snižuje hladinu adrenalinu), ozdravit se a nerušeně pokračovat. Sami nepřátelé také nejsou z nejchytřejších - jejich jedinou strategií je zběsilý útok, v jehož rámci obklopí váš nejsilnější charakter a vůbec je nezajímá, že o dva metry dál stojí slabý lučištník.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Grafické orgie
Pokud na Dungeon Siege něco na první pohled signalizuje celkou výjimečnost této hry, je to grafické zpracování, které je ve své uchvatnosti dovedeno do neuvěřitelných detailů. Když na vás kupříkladu zaútočí vlci a lučištník do nich z povzdálí střílí z luku, tak nejenže vidíte jejich směrem létat šípy (na tom by nebylo nic neobvyklého), ale v případě zásahu se zabodávají do vlčích kožichů a už v nich ostávají.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ovládání kamery je v Dungeon Siege promyšlené a nejedná se naštěstí o podobný horor, jaký představovaly Evil Islands. Procházíte-li navíc třeba hustým lesem s množstvím stromů, tak všechno, co by vám mohlo bránit v dokonalém výhledu, se zprůhlední.

Těšte se na duben, kdy vyjde plná verze hry.

Stáhněte si: Šest videoukázek z Dungeon Siege
Související články: Preview (červen 2000)

 
Mirek Zeman
připravil: jd


 
 
Mirek Zeman

Nejnovější články